-

منابع محدود بانک‌ها برای تسهیلات مسکن

علیرضا سرحدی ـ بازرس انجمن صنفی مهندسان ساختمان

دولت از همان ابتدای فعالیت خود چالش ‌ های مختلفی را در بازار مسکن تجربه کرد و با انبوهی از طرح ‌ های نیمه ‌ کاره دولت ‌ های پیشین از قبیل تکمیل ساخت مسکن روستایی، مسکن مهر و اقدام ملی روبه ‌ رو شد، همچنین سنگ ‌ اندازی بانک ‌ ها در مسیر پرداخت تسهیلات بخش مسکن، نگرانی ‌ ها را برای ساماندهی این بازار حیاتی تشدید کرده است.

تامین زمین و بودجه کافی برای ساخت ‌ وساز، چالش ‌ های بزرگی هستند که نیاز به یک چاره ‌ اندیشی دقیق از سوی مسئولان دارند، چرا که تامین منابع لازم برای تحقق این وعده ‌ ها نیاز به یک بستر اقتصادی مناسب و پویا دارد که باید موردتوجه قرار گیرد.

تامین بخش عمده ‌ ای از منابع مالی برای ساخت ‌ وسازها و اعطای تسهیلات مرتبط بخش مسکن برعهده بانک ‌ ها است که در سال ‌ های اخیر شدت بیشتری گرفته است؛ باتوجه به منابع مالی محدود و تمایل بانک ‌ ها برای سرمایه ‌ گذاری در بخش ‌ های مختلف، بازار مسکن به کدام سو می ‌ رود؟

سیاست ‌ های بانکی دولت آن ‌ طور که باید و شاید، نتوانسته به ساماندهی بازار مسکن کمک چندانی کند.

مداخله بانک ‌ ها به ‌ صورت وام، اعتبار، تسهیلات خرید، اجاره و... تا به امروز به ‌ علت مشکلات اقتصادی تاثیرگذار نبوده و کمک چندانی به بازار مسکن نکرده است.

بالا بودن نرخ بهره بانکی باعث شده که این تسهیلات کمکی به خانه ‌ دار شدن افراد نکرده و بیشتر متقاضیان برای پرداخت اقساط سنگین این وام ‌ ها با مشکل روبه ‌ رو هستند و ترجیح بانک ‌ ها در زمانی که منابع مالی کافی برای پرداخت تسهیلات بخش مسکن را در اختیار دارند، این است که این منابع را در راستای تحقق اهداف خود در بحث ساخت ‌ وساز سرمایه ‌ گذاری کنند.

یکی از مشکلات بخش مسکن در کشور ما این است که بانک ‌ ها، شهرداری ‌ ها و برخی نهادهای نظارتی در بحث ساخت ‌ وساز مداخله مستقیم دارند که با این اتفاق در کل یا بانک ‌ ها و سازمان ‌ ها منابع کافی برای پرداخت تسهیلات بخش مسکن را ندارند یا اگر این منابع را هم در دست داشته باشند، در پروژه ‌ های خود سرمایه ‌ گذاری کرده و مایل نیستند این تسهیلات را در اختیار مردم قرار دهند.

باتوجه به نرخ بهره و شرایط سخت بازپرداخت تسهیلات بانکی، متقاضیان تمایل زیادی برای دریافت این وام ‌ ها ندارند و با عدم ‌ تناسب درآمد خانوارها با هزینه ‌ های زندگی، دریافت این تسهیلات تا حدودی ناممکن شده ‌ است.

دولت وعده ‌ های مختلفی را برای بهبود شرایط بازار مسکن در کشور داده است که با نگاهی به آمارها مشاهده می ‌ کنیم که باتوجه به گذشت یک سال از عمر دولت سیزدهم، هنوز روند ساخت ‌ وسازها به حد مطلوب خود نرسیده و با چالش ‌ های مختلفی روبه ‌ رو است، همچنین با دقت در وضعیت نابسامان کشور در بحث اقتصادی مشخص است که منابع مالی مناسبی برای تحقق وعده ‌ های ساخت ‌ وساز در کشور وجود ندارد، ضمن آنکه در بحث مدیریت و برنامه ‌ ریزی دخالت دولت ‌ ها برای تصدی ساخت ‌ وساز در کشورها موفقیت ‌ آمیز نبوده است، به ‌ طبع در کشور ما هم دولت به ‌ جای ورود به یک ‌ سری از فعالیت ‌ های غیرمرتبط باید روی اهداف خود در زمینه ‌ های تخصصی تمرکز کند تا از مسیر اصلی خود دور نشود.

در حال ‌ حاضر بستر اقتصادی نامناسب بر بازار مسکن نیز تاثیر گذاشته است، همچنین دولت می ‌ تواند با برنامه ‌ ریزی و مدیریت صحیح در راستای بهبود وضعیت اقتصادی گام بردارد و مشکل مسکن در کشور را ساماندهی کند، چرا که ضرورت دارد هرچه سریع ‌ تر منابع مالی برای ساماندهی بازار مسکن فراهم شود تا مشکلات پیش ‌ آمده هم هرچه سریع ‌ تر از میان برداشته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین