یک‌شنبه 16 اردیبهشت 1403 - 05 May 2024
کد خبر: 19313
تاریخ انتشار: 1401/06/07 01:25

تولید با ارزش‌افزوده، رمز ماندگاری در بازار

شرکت ذوب‌آهن اصفهان، نخستین واحد تولیدکننده فولاد در ایران است.

این شرکت در طول سال‌های اخیر تمامی تلاش خود را به‌کار بسته تا محصولاتی با ارزش‌افزوده بالاتر تولید و به بازار عرضه کند. این دست اقدامات، زمینه‌ تنوع و رقابت‌پذیری هرچه بیشتر در سبد محصولات این شرکت را فراهم کرده است. دانش و تخصص در این مجتمع عظیم صنعتی به اندازه‌ای توسعه‌یافته و به‌روز شده است که طی ۶ سال گذشته، نزدیک به نیمی از سبد محصولات ذوب‌آهن اصفهان از پروفیل‌های ساختمانی به محصولات با ارزش‌افزوده بالا و محصولات صنعتی تبدیل شده‌اند.

ذوب‌آهن اصفهان به‌عنوان پایه‌گذار اصلی صنعت فولاد و دانش فولادسازی در ایران و با دارا بودن مجموعه‌ای کامل از خطوط نورد، یکی از ارکان اصلی توسعه صنعتی کشور محسوب می‌شود و جایگاه رفیع و بسیار قدرتمند فنی آن بر هیچ ایرانی پوشیده نیست. وجود کارخانجات کوچک و بزرگ فولادی در ایران عزیز، بدون تردید به برکت دانش و تجربه مهندسان و کارشناسان خبره این شرکت است که امروز منشأ خیر و برکت هستند.

به‌گزارش روابط‌عمومی شرکت ذوب‌آهن اصفهان، مهرداد تولائیان، معاون بهره‌برداری این شرکت بیان کرد: این تحولات به‌طور کامل با استفاده از دانش و تجهیزات داخلی انجام گرفته است. در مجموعه مهندسی نورد (بخش خدمات فنی و طراحی کالیبراسیون)، مهندسان و متخصصان توانمندی حضور دارند که در حد یک دانشکده طراحی پروفیل و از لحاظ تحقیقاتی نیز برپایه اصول مهندسی مانند یک نهاد «R&D» قوی عمل می‌کنند. پیش از اینکه پروفیل جدیدی با سعی و خطا در طراحی و با هزینه‌های گزاف میلیاردی در تامین و تراش غلتک و آماده‌سازی کارگاه تولید شود، با نرم‌افزارهای طراحی و شبیه‌سازی از جمله آباکوس با دقت بالای ۹۵ درصد، این فرآیند شبیه‌سازی خواهد شد. نمونه بسیار بازر آن طراحی و تولید ریل زبانه سوزن است که در همان گام اول، نرمال و تحویل شرکت ایرید شد.

وی افزود: در نخستین گام، حدود ۶ سال قبل، برای نخستین‌بار، آرک معدنی که کسی انتظار تولید آن را نداشت و از خارج وارد می‌شد، به‌همت تلاشگران این شرکت تولید و به بازار عرضه شد. به‌دنبال آن در سال گذشته، آرک معدن نیز توسط شرکت ذوب‌آهن تولید شد. علاوه‌براین، میلگردهای آلیاژی ۷۰CR۲ با قطر ۸۰ میلیمتر و اندکی پس از آن با قطر ۲۵ تا ۶۰ نیز تولید شده‌اند. در بخش فولادسازی نیز تنوع قابل‌توجهی در گریدهای فولادی حاصل، به‌نحوی که طیف وسیعی از فولادهای مختلف از جمله فولاد مخصوص ریل، فولادهای سری SAE و آلیاژ بور و... تولید شده است، همچنین طراحی و تولید شمش با مقطع پیچیده بیم بلانک در بخش فولادسازی انجام شد.

ویترینی از ۱۳ محصول با ارزش‌افزوده بالا

معاون بهره‌برداری شرکت ذوب‌آهن اصفهان، ضمن برشمردن برخی مهم‌ترین محصولات با ارزش‌افزوده بالا که در ذوب‌آهن اصفهان تولید می‌شوند، گفت: انواع ریل‌های استراتژیک راه‌آهن و مترو، ریل معدن، ریل زبانه سوزن، تولید انواع تیرآهن‌های بال‌پهن، انواع کلاف‌های صنعتی (ساده و آجدار)، انواع ورق سازه‌های صنعتی، انواع ناودانی مورداستفاده در صنایع و ماشین‌سازی، انواع تیرآهن‌های نیمه‌سبک بال‌نیم‌پهن و... از مهم‌ترین محصولات تولیدشده با ارزش‌افزوده بالا در این شرکت هستند.

تولائیان اذعان کرد: بدون تردید چشم‌انداز ذوب‌آهن اصفهان، چرخش و ایجاد انعطاف بیشتر به‌سمت محصولات جدید است. برنامه داریم در سال ۱۴۰۱ با قدرت بسیار زیاد و با حمایت و تاکید مدیرعامل شرکت، حداقل ۱۰ محصول جدید و باارزش را به بازار عرضه کنیم.

ارزش‌آفرینی محصولات

وی در پاسخ به این سوال که محصولات با ارزش‌افزوده بالا چه میزان ارزش‌آفرینی برای ذوب‌آهن دارند، مطرح کرد: میزان ارزش‌آفرینی این محصولات که در قالب حاشیه سود قابل‌تعریف است، در بعضی محصولات ویژه حداقل تا ۳ برابر محصولات معمولی است. در شرایطی که با کمبود منابع و انرژی مواجهیم، تنها راه بقا، ایجاد ارزش بیشتر با منابع کمتر است.

معاون بهره‌برداری شرکت ذوب‌آهن اصفهان اذعان کرد: میزان برق قابل‌محاسبه هر کارگاه براساس نرم مصرف و متناسب با نوع پروفیل تولیدی (میلگرد، تیرآهن، ریل و...) از ۹۰ تا ۱۲۸ کیلووات ساعت به‌ازای یک تن محصول است، بر این اساس، میانگین برق مصرفی در کارگاه‌های نورد شرکت، باتوجه به تولید سالانه حدود ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تن و ماهانه ۲۰۰ هزار تن محصول نوردی، حدود ۱۱۰ کیلو وات بر تن برآورد می‌شود.

تولائیان درباره قطعی‌های مکرر برق در سال گذشته که صنعت فولاد کشور و از جمله ذوب‌آهن اصفهان را با محدودیت تولید مواجه ساخت، نیز یادآور شد: قطعی‌های برق دلایل گوناگونی مانند محدودیت آب در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰ داشت که باعث کاهش تولید برق در کارخانه شد. افزایش شدید مصرف برق در اوج گرما و نبود توازن تولید و مصرف در کشور، محدودیت در زمستان به‌دلیل کمبود دریافت گاز طبیعی و همچنین افزایش مصرف در شبکه در اوج سرما، از دیگر دلایل محدودیت‌های انرژی بودند.

سخن پایانی

تولید محصولاتی با ارزش‌افزوده بالا به‌منزله صرف هزینه کمتر و سودآوری بیشتر است، بنابراین حرکت به‌سمت تولید محصولات پیشرفته با ارزش‌افزوده بالا، مهم‌ترین سیاست شرکت ذوب‌آهن اصفهان در تسهیل شرایط تولید است؛ این اقدام به ماندگاری و بقای سودآوری این شرکت در بازارهای داخلی و جهانی کمک می‌کند.

  


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4m8j7b