-

انتخاب دقیق با واقعیت‌افزوده

شهریار خدابنده - ایده‌پرداز در زمینه «واقعیت‌مجازی»

ترکیب همزمان دنیای واقعی و عناصر مجازی، مفهوم واقعیت ‌ افزوده را شکل می ‌ دهد. در واقعیت ‌ افزوده، تصاویر واقعی محیط از طریق دوربین گوشی هوشمند دریافت شده و به ‌ همان شکل روی صفحه آن نمایش داده می ‌ شود؛ در کنار تصاویر واقعی، عناصر رایانه ‌ ای مانند متن، تصویر، صوت، فیلم، مدل سه ‌ بعدی، انیمیشن و... را می ‌ توان به محیط واقعی اضافه کرد، چنان که گویی این عناصر بخشی از دنیای واقعی هستند! در این فناوری، محیط پیرامون با سنسورها پایش شده و به ‌ وسیله واحد پردازنده پردازش می ‌ شود؛ سپس تولیدات رایانه ‌ ای از طریق یک رابط تعاملی با عناصر محیطی درهم ‌ آمیخته می ‌ شوند و تصاویری را به ‌ وجود می ‌ آورند که به ‌ عنوان یک دنیای واقعی درک می ‌ شود، به ‌ همین ‌ دلیل، حضور دانش ‌ بنیان ‌ ها در عرصه لوازم ‌ خانگی تنها منوط به ساخت لوازم ‌ خانگی هوشمند نبود. یک سوی دیگر ماجرا، معضلاتی بود که عموم مردم به ‌ ویژه در کشورمان هنگام خرید این وسایل با مشکلاتی چون اندازه مواجه می ‌ شدند. سامانه خرید لوازم و ملزومات (خانگی و اداری) با بهره ‌ گیری از فناوری واقعیت ‌ افزوده، واقعیت ‌ مجازی و هوش ‌ مصنوعی به افراد این امکان را می ‌ دهد تا پیش از خرید یک کالا آن را با ابعاد واقعی در محل موردنظر خود ببینند. شاید برای بیشتر مردم هم پیش آمده باشد که در خرید لوازم و کالاهای خانگی و اداری به ‌ ویژه در مواردی که تصور دقیقی از ابعاد مکان موردنظر خود ندارند، دچار اشتباه شده باشند. این اتفاق به ‌ طورمعمول زمانی رخ می ‌ دهد که محدودیت جا داشته باشید و نتوانید از هر کالایی استفاده کنید. اکنون فناوری با این رویکرد جدید، به کمک رفع این معضل آمده است. سامانه خرید لوازم و ملزومات (خانگی و اداری) با بهره ‌ گیری از فناوری واقعیت ‌ افزوده و واقعیت ‌ مجازی ( AR / VR ) و هوش ‌ مصنوعی، ایده ‌ ای است که با تلفیق چند فناوری نظیر هوش ‌ مصنوعی و واقعیت ‌ مجازی و واقعیت ‌ افزوده، افراد را در خرید مطمئن و راحت، کمک می ‌ کند. در اصل لوازم خانگی همان کالایی است که بشر بیش از هر مولفه دیگر با پیشرفت ‌ های هوش ‌ مصنوعی آشنا خواهد شد و آن را لمس خواهد کرد، بنابراین نگران پیچیدگی ‌ های نرم ‌ افزاری و سخت ‌ افزاری و هوش ‌ مصنوعی به ‌ کار رفته در این دستگاه ‌ ها نباشید، زیرا برنامه ‌ های نرم ‌ افزاری کنترل از راه دور آنها، که روی تلفن همراه ‌ تان نصب خواهد شد، به ‌ سادگی استفاده از هر نوع اپلیکیشنی است که در حال ‌ حاضر با آنها کار می ‌ کنید. درباره کاربرد این فناوری در خرید ملزومات خانگی و اداری نظیر مبلمان، فرش و... و طراحی داخلی ساختمان ‌ ها باید گفت، این سامانه یک پلتفرم چندوجهی است که شامل یک اپلیکیشن برای کاربرد در گوشی ‌ های هوشمند و یک بستر وب برای افرادی است که به ‌ صورت حرفه ‌ ای در این زمینه فعالیت می ‌ کنند، نظیر معماران و طراحان دکوراسیون، در واقع ما با کمک هوش ‌ مصنوعی، واقعیت ‌ افزوده و واقعیت ‌ مجازی، قدرت انتخاب دقیقی به افراد می ‌ دهیم، در حقیقت ما خواهان این هستیم که خریداران لوازم خانگی و اداری بتوانند پیش از خرید یک کالا، آن را با ابعاد واقعی در محل موردنظر خود ببینند و خرید رضایت ‌ بخشی را تجربه کنند.

این سامانه علاوه بر اینکه به فرآیند خرید سرعت می ‌ بخشد، شک و تردید افراد در انتخاب یک کالای خانگی را هم از بین می ‌ برد. در بسیاری موارد، در خریدهای حضوری، این مشکل پیش می ‌ آید که خریداران در تناسب کالای انتخابی با محل مدنظر دچار اشتباه می ‌ شوند. تیم طراحی ما در این پلتفرم، فاصله محصول خریداری ‌ شده با آن کالایی را که از ابتدا مدنظر خریدار بوده است، کاهش داده ‌ اند. روال کار این ‌ گونه است که افراد با یک کیو آر کد و تلفن ‌ همراه هوشمند، می ‌ توانند چه زمانی که آنلاین هستند و به ‌ صورت مجازی می ‌ خواهند کالایی را بخرند و چه زمانی که به مراکز خرید رفته ‌ اند و حتی زمانی که به اینترنت دسترسی ندارند، با اسکن آن و با تصویربرداری از کالا، آن را در خانه خود ببینند و به اندازه و زیبایی آن پی ببرند. در واقع، امکانی که این پلتفرم می ‌ دهد، پاسخ به این پرسش است که آیا اشیای انتخاب ‌ شده، متناسب مکان موردنظر هستند یا خیر؟ حاصل تعامل هوش ‌ مصنوعی با واقعیت ‌ افزوده در این پلتفرم نمایان می ‌ شود. افراد می ‌ توانند تنها با یک تلفن هوشمند، همان کالایی را بخرند که مدنظر دارند. گفتنی است، معماران و طراحان دکوراسیون با استفاده از عینک وی آر می ‌ توانند استفاده ‌ های دقیق ‌ تری از آن کنند. این سامانه بستری را فراهم می ‌ کند که مردم بتوانند خلاقیت داشته باشند و تجربه متفاوتی از خرید را درک کنند؛ همچنین این نرم ‌ افزار هزینه ‌ های مربوط به طراحی داخلی را کاهش می ‌ دهد. هدف این است که مردم خرید راحتی داشته باشند و در وقت و هزینه خود صرفه ‌ جویی کنند. شرکت ‌ های معماری، دانشجویان و زوج ‌ های جوان جامعه، هدف ما برای طراحی این پلتفرم بوده ‌ اند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*