-

حتی یک کیلومتر به خطوط مترو اضافه نشد

محمودرضا کبیری‌یگانه- معاونت ارتباطات و روابط بین‌الملل شورای شهر تهران

شورای ششم، فارغ از هرگونه شعار خود را متعهد به خدمت به شهروندان می ‌ داند و معتقد است باید به خواست و نظر شهروندان احترام گذاشت. شهروندان بهترین معیار و قاضی برای سنجش عملکرد مدیران هستند. امروز نوبت کار و تلاش و خدمت است و باید از شعارهای انتخاباتی دوری کرد.

امروز از هر شهروند معمولی شهر تهران درباره توسعه و پیشرفت شهر تهران در این دو دهه سوال شود، می ‌ تواند به طراحی، احداث، تکمیل، تجهیز، توسعه و ارائه بسیاری از خدمات شهری، پروژه ‌ های بزرگ فنی و عمرانی، فضای سبز، حمل ‌ ونقل و ترافیک، معابر و میادین و بزرگراه ‌ ها و بسیاری از خدمات کوچک و بزرگ دیگر اشاره کند.

به ‌ سختی می ‌ توان پروژه ‌ ای متعلق به دوران انقلاب را در شهر تهران نام برد که طراحی، ایجاد یا تکمیل آن به ۳ دوره گذشته گره نخورده باشد و چه ‌ بسا علت طولانی شدن و تداوم مدیریت جهادی نیز عملکرد آنها بوده که نه در قالب مناظره، تبلیغات و هیاهو بلکه در میدان عمل و اجرا توسط شهروندان خوانش شده است.

کافی است برخی آمارهای موجود در سند تحویل شورای پنجم را مرور کنیم؛ بدهی شهرداری از ۵۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال در سال ۹۶ به ۷۲ میلیارد رو ۳۷۹ میلیون ریال افزایش یافته است، بدهی بانکی شهرداری از ۱۹۴ میلیارد و ۸۰ میلیون ریال در سال ۹۶ به حدود ۳ برابر یعنی ۵۶۰ میلیارد و ۶۱۰ میلیون ریال در سال ۱۴۰۰ افزایش یافته است! از مجموع ۳۰۰ کیلومتر خطوط مترو، تنها ۷۹ کیلومتر و طی ۲۲ سال مدیریت قبل از مدیریت جهادی ساخته شد و ۲۲۰ کیلومتر در دوره مدیریت جهادی به بهره ‌ برداری رسید.

در طول ۴ سال مدیریت شورای پنجم یک کیلومتر به خطوط مترو اضافه نشد و اگر تعدادی ایستگاه به بهره ‌ برداری رسید، در واقع همان ایستگاه ‌ های دوران مدیریت جهادی با پیشرفت بالای ۹۰ درصد بود.

علاوه ‌ بر این انبارهای تجهیزات مترو که در شهریور ۹۶ قطعات و نیاز ناوگان مترو را تامین می ‌ کرد، در کمال تعجب در شهریور ۱۴۰۰ خالی ‌ شده بودند. در دوره چهارساله شورای پنجم حتی یک رام قطار خریداری نکردند و با شعار خرید ۶۳۰ واگن، ‌ جز حرف، کمترین پرداخت برای شروع ساخت انجام نشد.

همچنین تعداد اتوبوس شهری در پایان دوره مدیریت جهادی به اذعان خودشان بیش از ۶ هزار دستگاه بوده و در سال ۱۴۰۰ به کمتر ۲۲۰۰ دستگاه تقلیل یافت.

از سوی دیگر میزان جابه ‌ جایی روزانه مسافران با اتوبوس ‌ های شهری از ۲۸۲ میلیون مسافر در سال ۹۶ به ۱۸۷ میلیون مسافر در سال ۱۴۰۰ تقلیل یافت و متوسط سرفاصله اعزام اتوبوس از ۲۰ دقیقه در سال ۹۶ به ۲۵ دقیقه در سال ۱۴۰۰ افزایش پیدا کرد.

خلاف شعارها شورای پنجمی ‌ ها در حوزه فضای سبز و باغات، از مجموع ۸۱ هکتار باغات تملک شده تا سال ۱۴۰۰ توسط شهرداری، بیش از ۷۰ هکتار آن مربوط به قبل از سال ۹۶ بوده و از ۶۰۰۱۷ هکتار بوستان ‌ ها و پارک ‌ های تهران تا سال ۱۴۰۰ ، بالغ ‌ بر ۵۸۴۷۵ هکتار آن قبل از سال ۹۶ احداث شده است.

با چنین آماری در حوزه فضای سبز تعداد روزهای سالم از ۱۶۵ روز هوای پاک در سال ۹۶ به ۱۵۴ روز در سال ۱۴۰۰ کاهش یافته است. در بحث ایمنی شهر تهران نیز از مجموع ۱۳۳ ایستگاه فعال آتش ‌ نشانی تا سال ۱۴۰۰ ، ۱۲۶ ایستگاه مربوط به دوره ‌ های گذشته بوده است. علاوه بر این ساخت فضاهای ورزشی، شبکه بزرگراهی، تونل، پل ‌ های شهری و سایر پروژه ‌ های فنی و عمرانی و خدماتی به گواه آمار نزدیک صفر بوده و اغلب قبل از سال ۹۶ احداث شده است.

موارد یادشده از جمله مشکلات حوزه حمل ‌ ونقل شهری است که در چند سال گذشته شاهد آن بوده ‌ ایم؛ مواردی که حل آنها نیازمند اصلاح مدیریت شهری است.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین