از فرصت ۶ ماهه اکسپو بهره ببریم
پس از ۳ سال تلاش مستمر دبیرخانه و ستاد اکسپو، در آستانه بهرهبرداری پاویون جمهوری اسلامی ایران هستیم. ۹ مهرماه روز افتتاح بزرگترین رویداد جهان برای نخستینبار در منطقه خاورمیانه از سال ۱۸۵۱ است. ایران با طراحی زیبای پاویون خود در اکسپو ۲۰۲۰ دوبی آماده بهرهبرداری از این فرصت طلایی از هر جهت است.
ایران بهعنوان کشوری که تولیدکننده محصولات و خدمات با کیفیت و قابلیت صادراتی در منطقه بهویژه بازارهای کشورهای همسایه است، چندان شناختهشده نیست و دلیل آن هم، این میتواند باشد که همواره ایران هزینه ناچیزی برای معرفی برند، باز مهندسی هویت تجاری و فرهنگی پرداخت کرده و آن را یک هزینه تلقی میکند و نه یک سرمایهگذاری.
دو گام اساسی در این رویداد
گام اول، هویتبخشی برند تجاری در حوزههایی که در پاویون ایران حضور پررنگتری دارند معدن، گردشگری و صنایعدستی، هنر صنعت فرش، هایتک، صنعت، بخش تجاری و نمایشهای آیینی و فرصت طلایی ۶ ماهه برای کشور عزیرمان که در جهت اعتبارافزایی، بازتعریف برند تجاری و جذب سرمایهگذاری خارجی اقدام جدی و هوشمندانه ارائه کند. گام دوم، با کشورهای هدف جمهوری اسلامی ایران بهویژه کشورهای همسایه که در قالب اتحادیه یا سازمان همکاری همچون اوراسیا، شانگهای، اکو عضو هستند همکاری و رایزنی تجاری داشته باشیم. جای بسی امیدواری است که در این دوره از اکسپو، حضور بسیار پررنگ بخش خصوصی در پاویون ایران را میتوان مشاهده کرد. امید که فرصت اکسپو دوبی عزم و اراده ملی دولتمردان، که در ابتدای راه هستند را برای توسعه و بسط صادرات کالاهای غیرنفتی صدچندان جدیتر تلقی شود.
در پایان، وجود برنامهریزی منعطف و برنامه زمانبندیشده را در شروع کار این رویداد جهانی در دستور کار قرار دهیم و هر روز آن را غنیمت شماریم.