عقبماندگی در نوسازی تجهیزات جبران شود
ماشین آلات و تجهیزات صنعتی و معدنی نقش تعیین کنندهای در به حرکت در آمدن موتور توسعه و پیشرفت اقتصادی دارند و برای فراهمسازی شرایط برای افزایش تولید استفاده از ابزارها و ماشینآلات ضروری است، اما بهره گیری از آن در سالهای گذشته با نوسانات زیادی مواجه بوده ضمن اینکه با توجه به عقبماندگی علمی در این خصوص اساسا این حوزه با واردات ارتباط مستقیمی دارد و بیشتر تجهیزات صنعتی و معدنی از کشورهای بنام اقتصادی وارد کشور میشوند.
کارشناسان اقتصادی معتقدند که با توجه به نقش اساسی ماشینآلات و دستگاههای در توسعه و رشد اقتصادی باید برای توسعه صنعتی در جهت نوسازی تجهیزات اقدامات جدی انجام شود. برهمین اساس نوآوری ماشینآلات و تجهیزات پیشرفته در گروه ماشینسازی تبریز در دستور کار قرار گرفته و چندی پیش نیز در آیین افتتاح مرکز نوآوری و کارآفرینی ماشینآلات و تجهیزات پیشرفته در گروه ماشینسازی تبریز بر جبران عقبماندگیها در نوسازی ماشینآلات صنایع تاکید شد.
کاهش کیفیت تولیدات با استفاده از ماشینآلات فرسوده
در برخی از صنایع ماشینآلاتی بهکارگرفته میشود که مدتهاست از سن مفید آنها گذشته و هزینههای گزافی خرج ترمیم این دستگاهها میشود و بهرهگیری از آنها کیفیت تولید را بهطور قابل ملاحظهای کاهش داده است. با توجه به اینکه موضوع تحریم ایران بهویژه در حوزه اقتصاد همواره مطرح بوده و در طی دورههای اخیر بیشتر هم شد واردات ماشینآلات را با مشکل مواجه کرد و به دنبال آن صنعت کشور متضرر شد.برخی از کارشناسان معتقدند اگر به دانش داخلی و شرکتهای دانشبنیان توجه بیشتری شده و هزینههای واردات صرف حمایت از توان داخلی میشد، سرانجام پس از چند دهه شاهد رشد ایران در این خصوص بودیم. کمااینکه دانشمندان ایرانی ثابت کردند در صورت توجه و حمایت میتوانند با برنامهریزی دراز مدت در این صنعت هم حرفهایی برای گفتن داشته باشند. در این بین بسیاری فرسودگی تجهیزات و نداشتن فناوریهای نو را مهمترین عامل توسعه صنعت میدانند، با این حال صنایع کشور مجبور به کار با تجهیزاتی هستند که خیلی وقت است عمر مفید خود را از دست دادهاند. امروز بسیاری از صنایع کشور با مشکل قدیمی بودن ماشینآلات و خطوط تولید مواجه هستند و به دلیلی مشکلاتی از قبیل کمبود نقدینگی و تحریم توان نوسازی و بروزرسانی تجهیزات تولید را از دست دادهاند.
مدیر پژوهش و فناوری و رئیس کارگروه دانشبنیان شرکت ملی پخش و پالایش فرآوردههای نفتی با اشاره به ضرورت نوسازی ماشینآلات و ابزارآلات صنایع در کشور، گفت: عقب ماندگی در نوسازی ماشینآلات این بخش باید با ایجاد مراکز نوآوری و کارآفرینی جبران شود.
به گزارش ایدرو نیوز، رضا کاظم نژاد در مراسم افتتاح مرکز نوآوری و کارآفرینی ماشینآلات و تجهیزات پیشرفته در گروه ماشینسازی تبریز با تاکید بر اینکه برای توسعه و حرکت چرخهای اقتصادی کشور باید ماشینآلات و ابزارآلات صنایع بروزرسانی شده و به فناوریهای پیشرفته مجهز شود، افزود: در این زمینه باید از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان مستقر در استانها استفاده شود.
وی با اشاره به خلأ مراکز نوآوری در بخشهای مختلف کشور به ویژه صنایع، اظهار کرد: ماشینسازی تبریز از صنایع مادر کشور بوده و از اهمیت ویژهای در تامین قطعات مورد نیاز سایر صنایع برخوردار است و این گروه صنعتی در واقع چرخ صنعتی کشور را به حرکت میاندازد.
مدیر پژوهش و فناوری و رئیس کارگروه دانشبنیان شرکت ملی پخش و پالایش فرآوردههای نفتی گفت: آغاز به کار مرکز نوآوری و کارآفرینی ماشینآلات و تجهیزات پیشرفته و انجام فعالیتهای واقعی دانشبنیان در این گروه صنعتی میتواند در ارتقای ماشین افزارهای صنایع منطقه نقش بسزایی ایفا کند.
کاظم نژاد، با اشاره به همسایگی جمهوری اسلامی ایران با ۱۵ کشور همسایه، ادامه داد: صنایع تولیدی کشور قابلیت حضور پررنگ در بازار این کشورها و سایر کشورهای متحد، دوست و شریک بازرگانی ایران را دارد.
وی یادآور شد: با صادرات محصول به کشورهای دنیا، فقط محصول صادر نمیشود بلکه برتری فکری و صنعتی خود را نیز به این کشورها صادر میکنیم و برای تحقق این موضوع باید ماشینآلات صنایع بروزرسانی شود تا قابلیت رقابت با رقبا را داشته باشیم.
وسواس در واگذاری شرکتهای دولتی به بخش خصوصی
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با بیان اینکه دولت با خصوصیسازی موافق است، گفت: رویکرد اصلی دولت سیزدهم وسواس بیشتر در واگذاری شرکتهای دولتی به بخش خصوصی و توجه بیشتر به اهلیت خریدار است.
محمد کلامی، با اشاره به واگذاری بلبرینگسازی تبریز در دوره دولت سیزدهم، افزود: نوع واگذاری طوری بوده که اکنون تجهیزات و دستگاههای سنجش استانداردی به این شرکت از خارج وارد میشود که برای نخستین بار وارد کشور میشود و شرکت مسیر پویایی را طی میکند.
وی اظهار کرد: در واگذاری شرکتهای دولتی به بخش خصوصی در گذشته، خصوصیسازی واقعی هدف نبوده بلکه فقط ارائه آمار درباره خصوصیسازی هدف بود و در نتیجه صنایع مادر بدون برنامه واگذار شدند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی، هدف از خصوصیسازی را ارتقای کیفیت، کاهش هزینههای تولید، ارتقای تکنولوژی تولید و فرآیندها و حضور در بازارهای داخلی و جهانی اعلام کرد و گفت: در این استان واحدهای مادر یا به شرکتهای رقیب فروخته شدند تا رقیب از صحنه خارج شود یا به افرادی که اهلیت، شناخت و دانشی از این صنعت نداشتند، واگذار شدند.کلامی، ادامه داد: در گروه ماشینسازی تبریز و شرکتهای مانند آن، کهنگی و فرسودگی تکنولوژیکی وجود دارد و ماشینآلات آنها متناسب با رشد صنعت، ارتقا نیافته و نوسازی نشده و از طرفی خود این صنعت و برون ده آن دچار تحول شده و تکنولوژی آن ارتقا یافته است.
وی یادآور شد: قدیمی بودن ماشینآلات این شرکتها موجب کاهش دقت و سرعت آنها شده و هزینه تولید را افزایش میدهد بنابراین برای برون رفت از این مشکلات باید از توان شرکتهای دانشبنیان برای نوآوری ماشینآلات موجود این شرکتها استفاده کرد و این شرکتها همچنین در تولید محصولات با تکنولوژی بالاتر به این واحدهای صنعتی برنامه ارائه دهند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی گفت: درصد وابستگی گروه صنعتی ماشینسازی و سایر شرکتها به تولید تک محصولی و صرف تولید مشخص کاسته شده و در کنار آن فعالیتهای تولیدی دیگری انجام دهند.کلامی، با اشاره به اینکه ماشینسازی تبریز مفهوم متفاوتی برای آیت الله رئیسی دارد، افزود: وی در زمان حضور در قوه قضاییه موضوع خلع ید این شرکت را انجام داد و شرکت را از مسیر غلط خود خارج کرد و در دوره ریاست جمهوری نیز اهمیت ویژهای به آن میدهد و در سفر به آذربایجان شرقی بیشترین وقت خود را در این شرکت صرف کرد.
وی اظهار کرد: دولت پیگیر خروج این شرکت از خصوصی سازی، ارتقای تکنولوژی آن و تعیین تکلیف اموال این شرکت است.
عبور از مسیر شرکتهای نوآور و فناور
رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی نیز در این مراسم با بیان اینکه بر اساس نظر متخصصان انرژی از سال ۲۰۳۰ به بعد استفاده از سوختهای فسیلی مطرح نخواهد شد، گفت: با توجه به اینکه عمده محل ارزآوری کشور ما از طریق فروش نفت تامین میشود، با این روند با مشکل مواجه خواهد شد.
سعید جعفری راد، افزود: تغییر اقلیم، افزایش دما و کمبود آب و بروز خشکسالی از دیگر مشکلات آینده کشورها و کشور ما بوده و برای عبور از این مشکلات باید به کشت هیدروپونیک روی آورد که مصرف آب را ۹۰ درصد کاهش و تولید را ۹۰ درصد افزایش میدهد.وی اظهار کرد: برای ارزآوری به کشور در آینده، تامین مواد غذایی مردم، حرکت چرخ اقتصاد کشور و مقابله با مشکلات تغییر اقلیم باید از توان شرکتهای دانشبنیان استفاده کرد.
جعفری راد، با اشاره به وجود ۲۰ مرکز نوآوری و رشد در شهرستانهای استان، ادامه داد: ایجاد مرکز رشد و کارآفرینی در مجموعه ماشینسازی میتواند در نوسازی ماشینآلات این شرکت کمک کند و شرکتهای دانشبنیان علاقهمند فعالیت در این حوزه در این مرکز مستقر خواهند شد.
ماشینسازی تبریز از لیست واگذاری دولت خارج شود
مدیرعامل گروه ماشینسازی تبریز نیز در این مراسم با بیان اینکه این مجموعه در سال ۱۳۴۶ با همکاری ایران و چکسلواکی آغاز به کار کرده و طی سالهای گذشته چندین شرکت از آن جدا شده است.
داود یعقوبی بقا، با اشاره به اینکه ماشینسازی تبریز جزو صنایع پیچیده است، افزود: به عنوان نمونه دستگاه تراش تولیدی این شرکت دارای ۷۰۰ نوع قطعه است و برای تولید هر قطعه آن فرآیندههای مختلفی طی میشود.
وی فرسودگی ماشینآلات این گروه صنعتی و قرار گرفتن آن در لیست سازمان خصوصیسازی از عمده مشکلات این شرکت اعلام و اظهار کرد: بعد از تصمیم به واگذاری این شرکت به بخش خصوصی در سال ۱۳۹۰ تا کنون مشکلات متعددی برای این شرکت ایجاد شده و ساختار سازمانی آن به هم خورده است.مدیرعامل گروه ماشینسازی تبریز گفت: با بروز این مشکلات نیروهای کاربلد، توانمند و متخصص از مجموعه جدا شده و با توجه به قرار گرفتن در لیست واگذاری، امکان سرمایهگذاری در آن میسر نمیشود. یعقوبی بقا، با اشاره به تلاش مدیران استانی و دستور آیت الله رئیسی برای بازسازی و نوسازی ماشینآلات این مجموعه، ادامه داد: تلاش میشود با تبدیل داراییهای غیرمولد به داراییهای مولد موضوع نوسازی ماشینآلات آن انجام شود.وی خواستار خروج این گروه صنعتی از لیست واگذاری دولت شد و اظهار کرد: با تحقق این موضوع زمینه سرمایهگذاری برای خرید ماشینآلات جدید برای خطوط تولید فراهم میشود.
مدیرعامل گروه ماشینسازی تبریز با اشاره به افتتاح مرکز نوآوری و کارآفرینی ماشینآلات و تجهیزات پیشرفته در این گروه صنعتی، گفت: با استفاده از توان شرکتهای دانشبنیان در این مرکز میتوان قطعات و تجهیزات مورد نیاز شرکتهای پخش و پالایش فرآوردههای نفتی و صنایع دفاعی را تامین کرد.
یعقوبی بقا، افزود: با توجه به بالا بودن تنوع و تعداد قطعات تولیدی این گروه صنعتی و تغییر روشهای تولید در دنیا، نیاز به جذب کارآفرینان و متخصصان فعال شرکتهای دانشبنیان در این مجموعه وجود دارد تا حوزه فناوری تولید قطعات خود ماشینسازی تبریز و سایر صنایع گامهای اساسی برداشت.در این مراسم تفاهمنامه همکاری بین مدیرعامل گروه ماشینسازی تبریز و رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی امضا شد.