-

آموزش نوسان گیری حرفه‌ای در بورس

نوسان گیری یکی از روش‌های پرطرفدار برای کسب درآمد از بازار بورس است. در این روش همانطور که از نام آن پیداست، معامله‌گر از نوسان‌های بازار کسب درآمد می‌کند و البته این کار باید به صورت روزانه انجام شود.

نوسان گیری حرفه‌ای در بورس یعنی انجام معاملات لحظه‌ای و کسب سودهای کوچک و ممتد، که در انتها می‌تواند به مبلغ قابل توجهی برسد. برای آموزش نوسان گیری حرفه‌ای در بورس، شما باید حتما به روش تحلیل تکنیکال تسلط داشته باشید و بتوانید از نمودارهای این روش تحلیلی استفاده کنید. در ادامه مقاله به آموزش نوسان گیری روزانه در بورس می‌پردازیم و نحوه کسب سود، میزان ریسک و جزئیات آن را بیان می‌کنیم.

تفاوت سرمایه گذاری بلندمدت، کوتاه مدت و نوسان گیری در بورس

قبل از شروع آموزش نوسان گیری روزانه در بورس، بهتر است ابتدا مروری بر تفاوت سرمایه گذاری بلندمدت، کوتاه مدت و نوسان گیری در بورس داشته باشیم.

سرمایه‌گذاری بلندمدت که اصطلاحا به آن «سهامداری» هم می‌گویند، یعنی معامله‌گر پس از بررسی شرایط بازار و گروه‌های صنعت، سهام مدنظر را انتخاب می‌کند و بعد از انجام تحلیل بنیادی و بررسی ارزش ذاتی سهام، روی یک یا چند سهم سرمایه‌گذاری می‌کند. از آنجایی که این سرمایه‌گذاری در طولانی‌مدت به سود می‌رسد (مثلا یک سال) و احتمالا فرد تعداد زیادی از آن سهم را در سبد دارایی خود دارد، به او سهامدار می‌گوییم.

در سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت، تمرکز بر خرید در کمترین قیمت و فروش در بیشترین قیمت است. سهام‌داران کوتاه‌مدت معمولا از نمودارهای خطی، میله‌ای و کندل استیک برای پیش‌بینی آینده قیمت سهام استفاده می‌کنند. در سهامداری کوتاه‌مدت، معامله‌گر یک سهم را بین چند هفته تا نهایتا چند ماه در سبد دارایی خود نگه می‌دارد. البته مفاهیمی مانند حد سود و حد زیان تاثیر زیادی در مدت سهامداری کوتاه‌مدت دارد.

نوسان گیری در بورس یعنی: «کسب سود در کمترین زمان ممکن»، دقت کنید که در اینجا تمرکز بر «زمان» است و «میزان سود» اولویت اول نیست. معمولا معامله‌گران تازه‌وارد، که علاقه‌مند به آموزش نوسان گیری روزانه در بورس هستند، دو روش سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت و نوسان ‌گیری را اشتباه می‌گیرند و بدین ترتیب به نتیجه مطلوب نمی‌رسند. یک نوسان‌گیر به دنبال سودهای بزرگ نیست، نمی‌تواند برای چند هفته در یک سهم باقی بماند.

البته از آنجایی که در بازار بورس ایران، امکان خرید سهم و فروش آن در همان روز معاملاتی وجود ندارد، نوسان‌گیر معمولا بین سه روز تا هفته به سهامداری ادامه می‌دهد و در اولین فرصت (یعنی اولین سودی که برای سهم فراهم می‌شود)، آن را می‌فروشد. نوسان گیر نمی‌تواند به امید افزایش قیمت صبر کند. همانطور که ذکر شد در نوسان گیری بورس، تمرکز بر زمان کوتاه، سودهای کم و ممتد است. همچنین در نوسان‌گیری، حد ضرر هم مثل سود، بسیار کم تعیین می‌شود و سهم بلافاصله پس از مشاهده اولین زیان به فروش می‌رسد.

آموزش نوسان گیری روزانه در بورس

حال که تفاوت سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت و نوسان گیری را درک کرده‌اید، می‌توانیم به آموزش نوسان گیری روزانه در بورس بپردازیم. اولین نکته نوسان گیری روزانه، «زمانی» است که شما به معاملات خود اختصاص می‌دهید. نوسان گیری یک شغل است و شما باید در تمام روزها و ساعت معاملاتی بازار را رصد کنید. یک نوسان گیر مدام در حال بررسی شرایط بازار و نمودارهای قیمت است و اگرچه می‌تواند در ایجاد شایعات نقش داشته باشد، اما خودش درگیر شایعات نمی‌شود و هرگز بر اساس سیگنال‌ها معامله نمی‌کند.

قدم دوم آموزش نوسان گیری روزانه در بورس، یادگیری تکنیک‌های تابلوخوانی، فیلترنویسی، تحلیل تکنیکال و روانشناسی بازار است. شروع فعالیت در بورس به عنوان نوسان گیر عملا امکان‌پذیر نیست. شما باید توانایی خواندن تابلو، نوشتن فیلتر، استفاده از نمودارهای قیمتی تکنیکال و روانشناسی بازار (برای درک شایعات و تصمیمات هیجانی معامله‌گران) را داشته باشید. سپس برای مدتی به معاملات کوتاه‌مدت بپردازید و در نهایت می‌تونید به آهستگی نوسان‌گیری را آغاز کنید. البته یادگیری تحلیل بنیادی برای درک ارزش ذاتی سهام هم تاثیرگذار است، اما برای نوسان‌گیری کمتر از روش بنیادی استفاده می‌کنیم.

از بین آموزش‌های نوسان گیری روزانه در بورس که به آن اشاره شد، فیلترنویسی اهمیت زیادی دارد. معاملات کد به کد حقوقی به حقیقی، از مواردی است که معمولا معامله‌گران را به خطا می‌اندازد و باعث تصمیمات هیجانی در بازار می‌شود. البته حقوقی‌ها تمایلی به دیده شدن ردپایشان در معاملات ندارند و به خوبی این موضوع را مدیریت می‌کنند، اما نوسان گیران حرفه‌ای در بورس، با کمک فیلتر کد به کد حقوقی به حقیقی، الگوی این معاملات را کشف و از آن به نفع خود بهره می‌برند.

نوسان گیری حرفه‌ای در بورس

برای انجام نوسان گیری حرفه‌ای در بورس، شما باید الگوی کار خود را مشخص کنید و در یکی از دو دسته «موج‌ساز» یا «موج سوار» قرار بگیرید. گروه اول کسانی هستند که موج صعودی سهم را آغاز می‌کنند. گروه دوم بر این موج سوار می‌شوند و در واقع باید روند موجود را تا جای ممکن پیش ببرند.

خرید گروه اول به صورت پله‌ای است، نوسان گیران در این مرحله سعی در انتشار اخبار مثبت درباره سهم دارند، بنابراین نمی‌توانند یک معامله بزرگ انجام دهند. بلکه معاملات باید کوچک، با فواصل زمانی بسیار کم و هربار با قیمتی کمی بالاتر از قیمت معامله قبلی باشد. وقتی اخبار منتشر شد و روند شکل گرفت، نوسان گیران دسته دوم وارد سهم می‌شوند و روند را ادامه می‌دهند که اصطلاحا به آن موج‌سواری می‌گوییم.

وقتی قیمت سهم به خوبی افزایش پیدا کرد و صف خرید تشکیل شد، دسته اول باید از سهم خارج شوند. این کار افزایش عرضه سهم را در پی دارد و تا این لحظه نوسان گیران گروه اول به سود رسیده‌اند. حال اگر قیمت سهم کمی دیگر به رشد ادامه دهد، دسته دوم هم موفق به فروش می‌شوند و از نوسان قیمت کسب سود می‌کنند اما اگر روند صعودی دوام نیاورد، دسته دوم با زیان کمی از سهم خارج خواهند شد و سودی نصیب‌شان نمی‌شود.

زمان آموزش نوسان گیری حرفه‌ای در بورس، شما هر دو این حالات را تجربه می‌کنید. احتمالا در ابتدا موج‌سوار هستید و با دیدن روند افزایشی به سرعت وارد سهم می‌شوید. اما پس از مدتی که به این سبک معاملات ادامه دهید، ساز و کار ایجاد موج را نیز خواهید آموخت.

سخن آخر

اغلب کاربران بازار سرمایه، علاقه‌مند به آموزش نوسان گیری روزانه در بورس هستند. دلیل این موضوع را می‌توان نقدشوندگی بالا و رسیدن به سود در کوتاه‌ترین زمان ممکن دانست. چنانچه هر زور تبلیغات فراوانی با موضوع: آموزش نوسان گیری حرفه‌ای در بورس، مزایای نوسان گیری روزانه در بورس و از این دست مشاهده می‌کنیم. اما در حقیقت انتخاب روش سرمایه‌گذاری تا حد زیادی به نوع شخصیت، اولویت افراد، میزان سرمایه، تجربه و برخورداری از زمان و دانش بورسی بستگی دارد. بنابراین برای فعالیت در بازار سرمایه، تنها به آموزش نوسان گیری روزانه در بورس بسنده نکنید و یادگیری تکنیک‌های مختلف را در برنامه خود قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*