شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 04 May 2024
کد خبر: 35934
تاریخ انتشار: 1401/12/07 08:11
اجازه ندهید مطالبات صنفی به مطالبات سیاسی تبدیل شود

سهم تأمین اجتماعی در بودجه

تأمین مطالبات صنفی جامعه کارگری از اهمیت ویژه‌ای بر معیشت آنها برخوردار است و نباید به مطالبات سیاسی تقلیل یابد.
سهم تأمین اجتماعی در بودجه

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: اجازه ندهید مطالباتِ صنفی ما به مطالبات سیاسی تبدیل شود. اگر دولت اعتبار سازمان را در بودجه سال آینده نبینید اوضاع بیمهشدگان بهخصوص مستمریبگیران بدتر و این وضعیتِ منجر به بروز اعتراضات گسترده خواهد شد.حسن صادقی، معاون دبیر کل خانه کارگر، در جلسه مجازی دبیران اجرایی شعب خانه کارگر گفت: مهمترین بحث امروز، دیده نشدن سهم سازمان تأمین اجتماعی در بودجه ۱۴۰۲ و ناتوانی سازمان در پرداخت تعهدات خود است. صندوقهای بازنشستگی مشکلات مالی سنگینی دارند که این وضعیت منجر شده آنها نتوانند تعهدات جاری خود را بهموقع انجام دهند. از این نظر پرداخت دیون صندوقها جزو ضروریات است.

راهکارهایی برای تأمین درآمد

وی ادامه داد: صندوقها برای تأمین تعهدات خود ناگزیرند از چند روش تعریفشده استفاده کنند. یکی از اصلیترین راههای تأمین اعتبار، اخذ حق بیمه جاری است که البته برابر با همهٔ تعهدات صندوقها نیست و آنها باید از راههای دیگر نیز ورودی داشته باشند.

صادقی بیان کرد: سرمایهگذاری، راه دیگر تأمین درآمد از طریق انباشت سرمایه برای سازمان است که متاسفانه به دلیل تحریمها و فضای اقتصادی کشور این فرصت از صندوقها گرفتهشده است. درحالحاضر، استانداردهای تعریفشدهای که تعهدات صندوقهای بازنشستگی را تعریف میکند به دلیلِ به هم خوردنِ نسبت پشتیبانی دچار خدشه شده است.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری بیان کرد: کسری صندوق تأمین اجتماعی برای اجرای تعهداتش بار سنگینی بر روی دوش صندوق گذاشته و دولت باید با پرداخت بخشی از بدهی کلان خود به صندوق بخشی از کسری بودجه را جبران کند.

صادقی در مورد عواقب عدم پرداخت بدهی دولت به تأمین اجتماعی گفت: در چنین شرایطی، سازمان تأمین اجتماعی چارهای ندارد جز اینکه به چند راه خطرناک برود؛ اول، خریدِ اوراق است که چون بازپرداختِ آن از حق بیمهها انجام میشود این راه برای آیندهٔ صندوق مشکلاتِ بسیاری به وجود میآورد. راه دوم، فروش اموال و داراییهای صندوقهاست که اگر این راه را انتخاب کنند، صندوق به لحاظ پشتوانه مالی با خطر مواجه میشود.

وی تصریح کرد: تحقیقات نشان داده که اگر همه داراییهای سازمان تبدیل به نقدینگی شود و دولت نیز همهٔ طلب خود را پرداخت کند اما سازمان حق بیمه دریافت نکند، صندوق تأمین اجتماعی تنها ۲۳ ماه میتواند مقاومت کند. این موضوع برای صندوق کشوری حدود ۱۸ ماه و برای صندوق روستایی و عشایر ۱۲۶ ماه است.

حداقل وظیفه دولت چیست؟

صادقی گفت: با این اوصاف و با چنین وضعیتی که صندوق تأمین اجتماعی با آن مواجه است، حداقل وظیفه دولت، تعیین اعتبار برای این صندوق در بودجه است. همانطور که برای صندوقهای کشوری و لشکری و فولاد ۳۲۰ هزار میلیارد تومان در بودجه دیدهشده، باید برای صندوق تأمین اجتماعی هم اعتباری مناسب دیده میشد که متأسفانه تا جایی که من اطلاع دارم، دیده نشده است.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: رفتار دولت با این صندوق هرساله بهگونهای بوده که ما برای گرفتنِ مطالبات خود ناگزیر به حضور در خیابان شدیم! وقتی دولت سهمی برای ما در لایحه بودجه نمیبیند و حاضر نیست بخشی از بدهی خود را پرداخت کند چه باید بکنیم؟ ما با نگاه کارشناسی هشدار میدهیم کهعدم پرداخت بدهی و ندیدنِ سهم در بودجه، سازمان تأمین اجتماعی را در سال آینده با وضعیتِ بحرانی مواجه میکند و احتمالاً دولت مجبور خواهد شد لایحه متمم به مجلس بفرستد که در آن صورت دیگر اوضاع خرابشده و وضعیت قابلکنترل نخواهد بود.

وی تاکید کرد: اجازه ندهید مطالبات صنفی ما به مطالبات سیاسی تبدیل شود. اگر دولت اعتبار سازمان را در بودجه سال آینده نبینید اوضاع بیمهشدگان بهخصوص مستمریبگیران بدتر و این وضعیتِ منجر به بروز اعتراضات گسترده خواهد شد.

صادقی بیان کرد: رویکرد دولت در مقابل سازمان تأمین اجتماعی بههیچوجه منطقی نیست و باید مجلس را مخاطب قرار دهیم. طبق قانون برنامه ششم توسعه، دولت میبایست تا پایان این برنامه تمام بدهی خود را با سازمان تأمین اجتماعی تسویه میکرد اما بهجای اینکه امروز این بدهی به صفر برسد، به ۶۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیداکرده است! انتظار ما این بود که حداقل برای سال ۱۴۰۲ شرایط پرداختِ بدهی مهیا شود و اعتباراتی برای آن در بودجه دیده شود. رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری به سخنان رهبری در خصوص صندوقهای بازنشستگی اشاره کرد و گفت: دولت به استناد گفته مقام معظم رهبری تأکید دارد که سقف بودجه نباید افزایش پیدا کند و با این توجیه مانع دیدنِ سهم سازمان در بودجه شده است، اما اگر واقعاً به سخنان رهبری استناد کنند باید برای سازمان سهمی ببینند تا این صندوق به وضعیت بحرانی نرسد.

صادقی گفت: مقام معظم رهبری قبلاً در بند دوم، سوم و چهارم سیاستهای کلی تأمین اجتماعی بر پایبندی به حقوق و تعهدات بین النسلی، تأمین منابع پایدار، عدم تحمیل طرحهای فاقد تضمین مالی بینالنسلی، رعایت محاسبات بیمهای، تعادل بین منابع و مصارف صندوقهای بیمهای بهعنوان اموال متعلق به مردم، اصلاح قوانین در جهت تأمین عدالت و جلوگیری از ایجاد و انباشت بدهیهای دولت تاکید داشتند.

وی ادامه داد: وقتی مقام رهبری صراحتاً از جلوگیری از انباشت بدهی صحبت میکنند چرا دولت آن را نادیده میگیرد؟ مگر قرار نیست طبق فرمایشاتِ مقام معظم رهبری عمل کنیم؟ پس چطور به دنبال واگذاری سهام بانک رفاه هستید؟ یا چرا سهمی برای سازمان در بودجه نمیبینید؟ کدامیک از این رفتارها با نظر رهبری منطبق است؟

صادقی بیان کرد: وقتی سازمان بازرسی کشور به آقای رئیسی نامه مینویسد که وضعیت تأمین اجتماعی بغرنج است باید تصمیماتی مناسب برای وضعیت این سازمان بگیرید نه اینکه تعهداتِ بیمهای بیشتری به آن تحمیل کنید! شما ۲۷ گروه را بر سر سفره کارگران و بازنشستگان آوردهاید بدون آنکه به تعهدات خود عمل کنید.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری به تجمع اعضای این اتحادیه مقابل مجلس اشاره کرد و گفت: قرار بود ما را برای مذاکره به مجلس صدا کنند اما تا امروز این اتفاق نیفتاده است. رفتار دولت و مجلس راهی برای ما نگذاشته جز اینکه دوباره برای گرفتنِ حق کارگران و بازنشستگان دست به تجمع بزنیم.

وی ادامه داد: یا سه پیشنهاد پرداخت اعتبار ۱۸۰، ۱۲۰ و ۹۰ هزارمیلیاردی در بودجه را قبول میکنید یا ما ناگزیر به تجمع در سراسرِ استانها خواهیم شد.

صادقی گفت: برای آنکه بدهی خود را به ما بدهند میگویند نفت به شما میدهیم! مگر ما دلال نفتی هستیم؟ نه میتوانیم نفت را بفروشیم و نه این کار را به سود خود میدانیم چراکه انجام این کار ممکن است سازمان تأمین اجتماعی را به تحریم بکشاند.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در پایان به پرداخت ۲۵ درصد باقیمانده متناسبسازی اشاره کرد و گفت: آقای موسوی تکلیف خود را مشخص کند؛ ایشان قرار است کنار ما باشند یا در مقابلِ ما؟ رئیس سازمان تأمین اجتماعی نباید صرفاً به دنبال برآورده کردنِ منویات دولت باشد بلکه اتفاقاً باید منویاتِ کارگران و بازنشستگان را اجرایی کند.

وی تاکید کرد: خواستهٔ ما دیدن سهم تأمین اجتماعی در بودجه و پرداخت ۲۵ درصد باقیماندهٔ متناسبسازی است؛ آخرین هشدار خود را میدهیم که اگر بر سر این دو به توافق نرسید ناگزیر به تجمع هستیم.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4jezjp