-
۲۰ سند توافق بین ایران و کشورهای غرب افریقا امضا شد

آمادگی ایدرو برای همکاری با افریقا

هفته گذشته اجلاس علمی و اقتصادی ایران و کشورهای غرب افریقا با حضور محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری در سالن همایش‌های صداوسیما برگزار شد.

آمادگی ایدرو برای همکاری با افریقا

در این اجلاس ۲۰ سند توافق و قرارداد همکاری چندجانبه و دوجانبه بین ایران و کشورهای غرب افریقا امضا و بر گسترش و تعمیق همکاری ‌ های جامع اقتصادی تاکید شد.معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات عامل ایدرو در همایش بین ‌ المللی همکاری ‌ های اقتصادی، تجاری ایران و کشورهای غرب افریقا گفت: ایدرو آماده همکاری مشترک با شرکت ‌ های فعال در حوزه غرب افریقا است. در جریان این اجلاس بین ‌ المللی، ۲۰ سند توافق میان ایران و کشورهای غرب افریقا در حوزه ‌ های مختلف به امضا رسید. صمت در این گزارش با بیان تفاهمنامه منعقدشده بین سازمان گسترش و نوسازی ایران با کشورهای غرب افریقا به بخش ‌ هایی از بسترهای توسعه همکاری ‌ های اقتصادی پرداخته است.

برگزاری همایش بین المللی همکاری های اقتصادی-تجاری

همایش بین ‌ المللی همکاری ‌ های اقتصادی تجاری ایران و کشورهای غرب افریقا با همکاری سازمان توسعه تجارت و مرکز تجارت ایران در ساحل عاج، ۱۵ اسفند در مرکز همایش ‌ های بین ‌ المللی صداوسیما برگزار شد.ایجاد ارتباط و توسعه روابط علمی اقتصادی، ارتباط بی ‌ واسطه صنعتگران و بازرگانان ایرانی با تصمیم ‌ سازان دولتی در غرب افریقا از مهم ‌ ترین محورهای موردبررسی این اجلاس بود. به ‌ علاوه اینکه معرفی امکانات و توانمندی ‌ های علمی، صنعتی، معدنی، پالایشگاهی و انرژی کشور از دیگر اهداف برگزاری این اجلاس بین ‌ المللی به ‌ شمار می ‌ رود. در این همایش، نیازهای بازارهای هدف در غرب افریقا و ایران در جهت ارتباط متقابل صنعتگران و بازرگانان دو طرف بررسی و راهکارهایی برای رفع موانع در حوزه ‌ های حمل ‌ ونقل، بانک ‌ ها، بیمه بین ‌ المللی، امور تجاری و گمرکی، سرمایه ‌ گذاری و پیمانکاری ارائه شد.

همکاری در حوزه های خودرو، حمل ونقل ریلی و دریایی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات عامل ایدرو در همایش بین ‌ المللی همکاری ‌ های اقتصادی، تجاری ایران و کشورهای غرب افریقا گفت: ایدرو آماده همکاری مشترک با شرکت ‌ های فعال در حوزه غرب افریقا است. به گزارش ایدرونیور، علی نبوی در این همایش با اشاره به سابقه و تاریخچه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در توسعه صنعتی به تشریح عملکرد و حوزه ‌ های فعالیت ایدرو پرداخت و از آمادگی این سازمان برای همکاری با کشورهای غرب افریقا در حوزه ‌ های صنعت خودرو، حمل ‌ ونقل ریلی و دریایی همچنین حوزه ‌ های نفت و گاز، صنایع پیشرفته، نوسازی و بهسازی صنایع و توسعه مدیریت خبر داد. این همایش با همکاری سازمان مدیریت صنعتی، همکاری سازمان توسعه تجارت و مرکز تجارت ایران در ساحل عاج با حضور فعالان تجاری و اقتصادی و مسئولان امروز در مرکز همایش ‌ های بین ‌ المللی صداوسیما برگزار شد. اهداف کلی این همایش ارتقای سطح همکاری ‌ های بین ‌ المللی ایران و کشورهای غرب افریقا و فرصت ‌ سازی تجاری و اقتصادی برای آینده در این منطقه است.

ساخت ۵۰ تاکسی دریایی

همچنین تفاهمنامه ساخت ۵۰ فروند تاکسی دریایی میان ایزوایکو حوزه حمل ‌ ونقل ساحل عاج منعقد شد. در جریان اجلاس بین ‌ المللی همکاری ‌ های علمی اقتصادی ایران و کشورهای غرب افریقا، تفاهمنامه ساخت ۵۰ فروند شناور مسافری میان ایزوایکو ساحل عاج با حضور معاون اول رئیس ‌ جمهوری امضا شد. کنند. تاکسی دریایی ( Water taxi ) یا تاکسی آبی یا اتوبوس دریایی جزوسایل حمل ‌ ونقل عمومی است و جزو زیر مجموعه ‌ های فرابرهاست و کاربرد آن مانند اتوبوس معمولی است با این تفاوت که روی آب ‌ ها انجام ‌ وظیفه کرده و معمولا در رودخانه ‌ های عمیق و دریاچه ‌ ها و دریاها فاصله بین شهرها و آبادی ‌ ها را طی می ‌ کند. در بسیاری از مناطق از این وسیله نقلیه به صورت درون ‌ شهری مانند استانبول و ونیز یا به صورت برون ‌ شهری استفاده می ‌ شود.

شناخت ظرفیت ها و زمینه های همکاری با افریقا

رئیس ‌ جمهوری با تاکید بر آمادگی ایران برای انتقال دانش و فناوری ‌ های نوین به کشورهای برادر و دوست از جمله کشورهای افریقایی، برنامه ‌ ریزی برای تسهیل فعالیت و مشارکت بخش خصوصی ایران و این کشورها، از جمله حذف مقررات و تعرفه ‌ های دست و پاگیر و ناکارآمد را ضروری عنوان کرد.

سیدابراهیم رئیسی در دیدار شرکت ‌ کنندگان در «نخستین اجلاس همکاری ‌ های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای غرب افریقا» بر آمادگی تهران برای گسترش همه ‌ جانبه همکاری با کشورهای افریقایی به ‌ ویژه کشورهای غرب این قاره تاکید کرد.

رئیس ‌ جمهور، افریقا را قاره ‌ ای ثروتمند و برخوردار از نیروی انسانی کارآمد و ذخایر سرشار و فراوان توصیف و تصریح کرد: در سده ‌ های گذشته کشورهای غربی با اعمال سلطه و حاکمیت استعمار، ثروت این کشورها را به غارت برده ‌ اند، اما گسترش روابط با افریقا در جمهوری اسلامی ایران نه برای ثروت ‌ های این منطقه، بلکه با هدف پیشرفت و رفاه همه ملت ‌ ها از جمله ملت ‌ های افریقایی است.

رئیسی با تاکید بر اهمیت شناخت ظرفیت ‌ ها، منابع و زمینه ‌ های همکاری و تبادل تجربه بین ایران و کشورهای غرب افریقا، به پیشرفت ‌ های چشمگیر جمهوری اسلامی ایران در زمینه ‌ های فنی ‌ مهندسی، تجهیزات پزشکی، دارو، نانو، تجهیزات کشاورزی، فناوری ‌ های زیستی و علم و فناوری ‌ های نوین، با وجود اعمال تحریم ‌ های گسترده علیه ایران اشاره کرد و خطاب به شرکت ‌ کنندگان در اجلاس همکاری ‌ های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای غرب افریقا گفت: می ‌ توانید از طریق بازدید حضوری با این پیشرفت ‌ ها و توانمندی ‌ های ایران آشنا شوید و این پیام را دریافت کنید که اراده و پشتکار یک ملت می ‌ تواند همه تهدیدها و تحریم ‌ ها را به فرصت تبدیل و آن ملت را به پیشرفت برساند. باید گسترش روابط با افریقا را نه برای ثروت ‌ های این منطقه، بلکه با هدف پیشرفت ملت ‌ های افریقایی دنبال کنیم و در کل شناخت ظرفیت ‌ ها، منابع و زمینه ‌ های همکاری و تبادل تجربه بین ایران و کشورهای غرب افریقا بسیار مهم است.

رئیس ‌ جمهوری در ادامه با تاکید بر آمادگی ایران برای انتقال دانش و فناوری ‌ های نوین به کشورهای برادر و دوست از جمله کشورهای افریقایی، برنامه ‌ ریزی برای تسهیل فعالیت و مشارکت بخش خصوصی ایران و این کشورها، از جمله حذف مقررات و تعرفه ‌ های دست و پاگیر و ناکارآمد را ضروری عنوان کرد.

آیت ‌ الله رئیسی پیشنهاد این اجلاس، مبنی بر گسترش همکاری ‌ های اقتصادی ایران و کشورهای افریقایی به ‌ ویژه در زمینه ‌ های انرژی، فنی ‌ مهندسی، حمل ‌ ونقل، کشاورزی و معدنی را اقدامی موثر و سازنده در جهت توسعه روابط طرفین خواند و افزود: آمار کنونی تجارت و تبادل تجربه بین ایران و افریقا قابل ‌ قبول نبوده و با توجه به ظرفیت ‌ ها و اهتمام مقامات جمهوری اسلامی ایران و کشورهای غرب افریقا انتظار می ‌ رود همکاری ‌ ها و روابط اقتصادی و تجاری فی ‌ مابین بیش از این متحول شود.رئیس ‌ جمهوری به تهدیدهای مشترک و مشابه ایران و افریقا از طریق جریان ‌ های تروریستی موردحمایت بیگانگان و قدرت ‌ های خارج از منطقه اشاره کرد و افزود: افریقا با وجود استعدادها و ظرفیت ‌ های انسانی و طبیعی می ‌ تواند با اتحاد و انسجام و ایستادگی در مقابل سیاست ‌ های استعماری، پیشرفت ‌ های چشمگیری داشته باشد و ما زمینه ‌ ها را برای همکاری و کمک به این توسعه و پیشرفت بسیار آماده می ‌ بینیم.

رئیسی به مسئولان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای غرب افریقا که در اجلاس تهران فعالانه حضور داشتند توصیه کرد مصوبات و تصمیمات این اجلاس را با جدیت پیگیری و اجرایی کنند. تعدادی از وزرا، معاونان وزرا و مقامات کشورهای که در این اجلاس شرکت داشتند، در این دیدار، نظرات خود را درباره زمینه ‌ های توسعه و تقویت همکاری ‌ های علمی و اقتصادی ایران با کشورهای غرب قاره افریقا مطرح کردند. این مقامات ضمن تشکر از توجه جمهوری اسلامی ایران به کشورهای افریقایی و ابتکار فراهم کردن زمینه برگزاری چنین اجلاسی در ایران، از توافقات به ‌ دست ‌ آمده به ‌ ویژه در زمینه ‌ های تجاری و مالی ابراز رضایت کردند. آمادگی و برنامه ‌ ریزی برای توسعه روابط اقتصادی از طریق گسترش سرمایه ‌ گذاری ‌ ها و ایجاد خطوط متنوع حمل ‌ ونقل، علاقه ‌ مندی به استفاده از توانایی ‌ های ایران در فناوری ‌ های علمی و تحقیقاتی و پیشنهاد گسترش همکاری ‌ ها در زمینه ‌ های کشاورزی و معدنی از جمله محورهای سخنان وزرا و سایر مقامات افریقایی حاضر در این نشست بود.

ارتقای جایگاه اقتصادی و بین المللی

معاون اقتصادی رئیس ‌ جمهوری در همایش بین ‌ المللی همکاری ‌ های اقتصادی و تجاری ایران و کشورهای غرب افریقا، با اشاره به هدف مشترک ایران و این کشورها مبنی بر داشتن اقتصاد قوی برای ارتقای جایگاه بین ‌ المللی خود پیشنهاد تشکیل بانک مشترک ایران و افریقا را مطرح کرد.

محسن رضایی در همایش بین ‌ المللی «همکاری ‌ های اقتصادی، تجاری ایران و کشورهای غرب افریقا» ضمن خوشامدگویی به مهمانان افریقایی بر احترام ایران نسبت به افریقا تاکید کرد و گفت: بسیاری تلاش کردند چهره واژگونه ‌ ای از افریقا در طول تاریخ نشان دهند و نگذارند این گنج پنهان آشکار شود، اما اعتقاد ایران آن است که همه ملت ‌ ها برابر هستند و هیچ ملتی بر ملت دیگر برتری ندارد. معاون اقتصادی رئیس ‌ جمهوری در ادامه افزود: خشنودیم که امروز افریقا پس از سال ‌ ها مبارزه با استعمارگران، استقلال خود را به ‌ دست آورده و رو به پیشرفت است. جمهوری اسلامی معتقد است که منزلت و جایگاه افریقا از اروپا، امریکا و آسیا نازل ‌ تر نیست و باید جایگاه اقتصادی و سیاسی خودش را در روابط بین ‌ الملل بیابد و البته لازمه این مهم دستیابی به اقتصادی قوی است.

وی ادامه داد: افریقا با اقتصاد قوی بیش از گذشته می ‌ تواند جایگاه بین ‌ المللی خود را ارتقا بخشد. ما نیز در ایران هدفمان این است که با اقتصاد قوی جایگاه ایران را در روابط بین ‌ الملل بالا ببریم. پس می ‌ توانیم یک هدف مشترک داشته باشیم؛ یعنی «اقتصادهای قوی ایران و افریقا» بنابراین می ‌ توانیم بر این اساس برنامه ‌ ریزی جدیدی انجام دهیم. رضایی بیان کرد: اقتصاد از سه ‌ گانه سرمایه ‌ گذاری، تولید و تجارت (بازار) تشکیل می ‌ شود. فرآیند سرمایه ‌ گذاری برای تولید و تولید برای تجارت (بازار) هرکجا فعال شود ثروت می ‌ سازد؛ بنابراین تولید به ‌ تنهایی و بدون تجارت به ‌ جایی نمی ‌ رسد. سرمایه ‌ گذاری هم به ‌ تنهایی به ‌ جایی نمی ‌ رسد. همچنین کشورهای افریقایی می ‌ توانند از ایران برای صادرات محصولاتشان به آسیای مرکزی، قفقاز، پاکستان و افغانستان استفاده کنند. در حوزه تولید نیز می ‌ توانیم بسیاری از صنایع پیشرفته دارای رتبه ‌ های خوب بین ‌ المللی را در غرب افریقا به صورت مشترک با این کشورها راه ‌ اندازی کنیم. معاون اقتصادی رئیس ‌ جمهوری درباره حوزه تجارت یادآور شد: می ‌ توانیم شرکت ‌ های بزرگ تجاری چندملیتی را با همکاری یکدیگر تاسیس کنیم و سهم خود از تجارت بین ‌ المللی را افزایش دهیم؛ کاری که اروپایی ‌ ها و امریکایی ‌ ها می ‌ کنند و به آن می ‌ بالند. وی افزود: پیشنهاد من تاسیس بانک مشترک ایران و افریقاست؛ بانکی که می ‌ تواند حساب ‌ های دوجانبه داشته باشد؛ یعنی از جانب کشورها در کشور مقابل سرمایه ‌ ای تخصیص یابد تا بازرگانان طرفین بدون وابستگی به دلار و یورو با ارزهای رایج خود کشورها تجارت داشته باشند.

فرصت های اقتصادی افریقا

عباس گلرو، رئیس کمیته روابط خارجی با اشاره به فرصت ‌ های بی ‌ شمار افریقا در حوزه اقتصادی، معتقد است؛ مجلس وزارت خارجه، روابط ایران و کشورهای افریقایی را ارزیابی می ‌ کنند، ما معتقدیم ضمن تقویت روابط پارلمانی، باید روابط ‌ مان در عالی ‌ ترین سطح برنامه ‌ ریزی و سیاست ‌ گذاری شود.

گلرو با بیان اینکه افریقا فرصت ‌ های بی ‌ شماری به ‌ ویژه در حوزه اقتصادی دارد، اظهار کرد: افریقا در بعضی حوزه ‌ ها مانند معدن با تامین سنگ آهن و بوکسیت، در حوزه صنعت خودرو به ‌ عنوان بازار ما یا در کشاورزی از طریق کشت فراسرزمینی و تولیدکننده نهادهای دامی می ‌ تواند نیازمندی ‌ های ملت ما را تامین کند.

نماینده مجلس یازدهم با یادآوری سطح روابط قابل توسعه اقتصادی ایران و افریقا، می ‌ گوید: با توجه به تلاش ‌ هایی که در این چند ماه انجام ‌ شده، سطح تبادل تجاری ایران و افریقا افزایش داشته، اما باید تلاش کنیم از مجموع هزار میلیارد دلار تبادلات تجاری قاره افریقا که در حوزه واردات است، سهم خود را به ‌ دست آوریم.

وی می ‌ افزود: تقویت روابط پارلمانی می ‌ تواند بستر و چارچوب مناسبی برای توسعه روابط ایران و کشورهای آفریقایی در دیگر موضوعات باشد. به لحاظ ساختاری باید در داخل کشور به جمع ‌ بندی برسیم که افریقا را در چه سطحی باید دنبال کنیم.

معتقدیم در عالی ‌ ترین سطح از رئیس ‌ جمهوری تا معاون اول که رئیس ستاد افریقا است وزیران مربوطه باید برنامه ویژه تدارک ببینند و سیاست ‌ گذاری کنند تا ضمن رفع موانع روابط اقتصادی با آفریقا به توسعه روابط کمک شود تا بتوانیم در حوزه ‌ های سیاسی، اقتصادی و تجاری روابط را در راستای منافع دوجانبه گسترش دهیم.

سخن پایانی

در نخستین روز اجلاس علمی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و کشورهای غرب افریقا، ۲۰ سند توافق و قرارداد همکاری چندجانبه و دوجانبه بین ایران و کشورهای غرب افریقا امضا و بر گسترش و تعمیق همکاری ‌ های جامع اقتصادی تاکید شد. براساس برآوردهای انجام ‌ شده افریقا در بعضی حوزه ‌ ها مانند معدن با تامین سنگ آهن و بوکسیت، در حوزه صنعت خودرو به ‌ عنوان بازار ما یا در کشاورزی از طریق کشت فراسرزمینی و تولیدکننده نهادهای دامی، می ‌ تواند نیازمندی ‌ های ملت ما را تامین کند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*