-
رئیسی در همایش ملی ارتقای شفافیت در حضور سران قوا:

هاضمه نظام جمهوری اسلامی فساد را نمی‌پذیرد

رئیس‌جمهوری اصلاح بسترهای فسادزا را موجب اطمینان‌بخشی به مردم دانست و اظهارکرد: به تعبیر رهبر معظم انقلاب با دزد دزد گفتن اعتماد مردم جلب نمی‌شود بلکه اصلاح بسترهای فسادزا و اطلاع‌رسانی دقیق به مردم در این رابطه است که باعث جلب اعتماد آنها و نیز خنثی شدن تلاش دشمن می‌شود.

سخنرانی آیت الله سیدابراهیم رئیسی در همایش ملی ارتقای شفافیت که با حضور سران قوا و به میزبانی قوه قضاییه در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهارکرد: شفافیت یک اصل وارداتی به فرهنگ و قوانین و مقررات ما نیست، بلکه ریشه در فرهنگ دینی و اسلامی ما دارد.

رئیس ‌ جمهوری با تاکید بر اینکه هر چه شفافیت بیشتر شود، از فساد، روابط ناسالم و پارتی ‌ بازی جلوگیری می ‌ شود، گفت: گرچه بخشی از کار دولت الکترونیک به خوبی پیش رفته، اما همچنان بدلیل عدم همکاری برخی دستگاه ‌ ها در پیوستن به شبکه ملی اطلاعات امکان بهره ‌ برداری کامل از این شبکه میسر نشده است.

وی با اشاره به اینکه سامانه جامع تجارت از بخش ‌ هایی است که می ‌ تواند از فسادهای احتمالی در فرآیند کار تجاری، از تامین و تولید تا مصرف جلوگیری کند، اظهارکرد: این سامانه نیز با پیشرفت ۹۰ درصدی در حال تکمیل است و می ‌ تواند هم برای دستگاه ‌ های نظارتی و هم برای دستگاه ‌ های اجرایی کار را سهل و آسان کند، به این ترتیب که محل دقیق کالاها و همچنین محل تخصیص اعتبارات قابل رصد باشد.

رئیس ‌ جمهوری همچنین به فعال ‌ سازی سامانه مجوزهای کسب ‌ وکار پس از ۱۳ سال وقفه اشاره کرد و گفت: مصمم به تقویت این سامانه در جهت شفاف ‌ سازی، نظارت و اجرای دقیق و بدون حاشیه آن هستیم.

آیت ‌ الله رئیسی صدور نسخه الکترونیک در حوزه سلامت را از دیگر اقدامات دولت سیزدهم در مسیر شفاف ‌ سازی عنوان کرد و افزود: فرار مالیاتی یکی از مشکلات بزرگ کشور است و در برخی گزارش ‌ ها، رقم فرار مالیاتی برابر با مالیاتی عنوان می ‌ شود که درحال ‌ حاضر اخذ می ‌ شود. عمده این افراد نیز کسانی هستند که درآمدهای کلان دارند و از پرداخت مالیات فرار می ‌ کنند.

رئیس ‌ جمهوری با اشاره به اینکه شفافیت و جریان آزاد اطلاعات در کنار اصل اساسی امر به معروف و نهی از منکر، اصل بسیار مهم نظارت ملی را محقق می ‌ کند، خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم به عدالت و قانون عمل کنیم، بهترین نظام کنترلی، خودکنترلی ‌ است.

تمام مدیران و دستگاه ‌ ها قبل از اینکه بازرسان و ناظران از آنها حساب ‌ کشی کنند، خودشان را در محضر مقدس پروردگار متعال، نزد شهروندان، به ارباب رجوع و به سلسله مراتب مدیریتی و نظارتی پاسخگو بدانند.

آیت الله رئیسی پاسخگویی به این چهار مرجع نظارتی را تفاوت اساسی نظام مدیریتی در جمهوری اسلامی با دیگر نظام ‌ های مدیریتی دانست و گفت: سازمان ‌ های نظارتی نباید به عنوان یک سازمان برای مچ ‌ گیری عمل کنند.

آیت ‌ الله رئیسی اظهارکرد: هیچ مدیری نباید در مقابل فساد بی ‌ تفاوت باشد. مدیران اجازه ندهند کوچکترین فسادی در مجموعه اداری آنها لانه کند.

رئیس ‌ جمهوری با اشاره به اینکه بنده بارها تاکید کرده ‌ ام که هاضمه نظام جمهوری اسلامی فساد را نمی ‌ پذیرد و فسادناپذیر است، تصریح کرد: ممکن است در گوشه و کنار فسادی پیدا شود که با آن برخورد می ‌ شود، اما اینکه کسی تصور کند، چند گزارش فساد، فساد را فراگیر کرده، این امر نادرستی است؛ اصلا اینطور نیست.

رئیس ‌ جمهوری با اشاره به اینکه از ابتدای کار دولت مردمی شرط همکاری با همه مدیران را داشتن روحیه فسادستیزی اعلام کردیم، تصریح کرد: اصلاح نظام اداری و حکمرانی در گرو داشتن روحیه فسادستیزی از سوی مدیران است، چرا که حساسیت مدیران ولو در حد یک گزارش نادرست می ‌ تواند بهترین عامل بازدارنده فساد در همه اجزای سازمان ‌ ها باشد.

آیت الله رئیسی قانون ارتقای سلامت اداری را از جمله قوانین بسیار خوب و کارآمد در زمینه مبارزه با فساد دانست و دستگاه ‌ های اداری و اجرایی کشور را به اجرای کامل آن مکلف کرد.

رئیس ‌ جمهوری همچنین به نگاه ویژه دولت به اصل شفافیت در برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و گفت: در دولت مردمی شفافیت را به نفع همه مردم و همه دستگاه ‌ های اداری، اجرایی و نظارتی می ‌ دانیم و عقیده داریم تحقق شفافیت برای آحاد مردم اطمینان ‌ بخش و اعتمادآور است.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین