پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
کد خبر: 19410
تاریخ انتشار: 1401/06/09 04:39

قیمت خرما افزایش یافت

دبیر انجمن ملی خرمای ایران از افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی نرخ خرما در ماه رمضان امسال نسبت به سال قبل خبر داد و گفت: تورم و افزایش هزینه کارگری و بسته‌بندی از دلایل افزایش نرخ خرما نسبت به سال گذشته است.

مقداد تکلوزاده  با بیان اینکه از ابتدای هفته چندین جلسه با دستگاه‌های مختلف برای مدیریت عرضه و بازار خرمای ماه رمضان داشته ایم، اظهار کرد: این جلسات با وزارت جهادکشاورزی، وزرات صنعت و معدن و تجارت، سازمان میادین و تعزیرات برگزار شده است.

وی ادامه داد: هدف از این جلسات مدیریت عرضه و بازار خرما در ماه رمضان برای جلوگیری از افزایش نرخ بی‌قاعده است. تکلوزاده با تاکید بر اینکه میزان خرمای ذخیره شده در انبارهای سراسر کشور مناسب است، افزود: درحال‌حاضر ۴۸۰ تا ۵۰۰ هزار تن خرما در انبارهای استان‌های مبدا تولید، بوشهر، کرمان و سیستان و بلوچستان و استان‌های عمده مقصد مصرف تهران، مشهد و آذربایجان غربی و شرقی ذخیر شده که بیش از نیاز مصرف در ماه رمضان است.

به گفته وی؛ به طور معمول در ماه رمضان ۴۰۰ هزار تن خرما مصرف می‌شود که ۴۰ تا ۴۵ درصد مصرف سالانه خرما در کشور است. تکلوزاده پیش‌بینی کرد: نرخ خرما در ماه رمضان امسال نسبت به سال گذشته افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی داشته باشد. وی نرخ سال گذشته هر کیلوگرم خرمای پر مصرف را بر اساس کیفیت به طور متوسط ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان عنوان کرد که امسال به ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان افزایش خواهد یافت.

تکلوزاده دلیل این افزایش نرخ را تورم و بالا رفتن هزینه جانبی مانند کارگری و بسته‌بندی دانست. وی همچنین از عرضه مستقیم خرما در ماه رمضان در غرفه‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای خبر داد و گفت: این غرفه‌ها در میادین میوه و تره بار راه‌اندازی خواهند شد.

تکلوزاده تعداد غرفه‌های در نظر گرفته شده برای عرضه مستقیم را ۲۰ تا ۳۰ غرقه اعلام کرد. وی زمان آغاز به کار غرفه‌های عرضه مستقیم خرما را از هفته اول ماه رمضان عنوان کرد.

دبیر انجمن ملی خرمای ایران، اضافه کرد: همچنین با فروشگاه‌های زنجیره‌ای توافق کرده ایم، خرما را با سود کمتر عرضه کنند تا با نرخ مناسب تر به‌دست مصرف‌کننده برسد.

 
منبع: اقتصادآنلاین


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4j5jgk