چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 - 24 Apr 2024
کد خبر: 15234
تاریخ انتشار: 1401/02/07 02:08

۵۳ قلم کالا شناسه و کد رهگیری می‌گیرند

در فاز دوم این طرح که با هدف پیشگیری از قاچاق کالا ازسوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اجرایی شده ۵۳ قلم کالا مشمول دریافت شناسه و کد رهگیری شده‌اند؛ بر همین اساس ترخیص کالاهای مشمول از گمرک منوط به اخذ گواهی الکترونیکی و شناسه‌های رهگیری از سامانه جامع تجارت شد.

صدور شناسه کالا برای لوازم‌یدکی خودرو
معاون تجارت و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تاکنون بیش از ۶۰ هزار شناسه کالا برای لوازم‌یدکی خودرو صادر شده است. به گزارش شاتا علیرضا شاه‌میرزایی ضمن بیان این مطلب افزود: جمع‌آوری لوازم ‌یدکی تقلبی و قاچاق شامل چند مرحله است و در مرحله نخست باید فعالان قطعات یدکی خودرو (تولیدکننده، واردکننده، توزیع‌کننده و خرده‌فروش‌ها) در سامانه جامع تجارت ثبت‌نام کنند. وی بیان کر‌د: تاکنون ۲۷۰ تولیدکننده و بیش از ۴۰ هزار خرده‌فروش در سامانه جامع تجارت ثبت‌نام کرده‌اند که رقم قابل‌توجهی است. کل خرده‌فروشان لوازم‌یدکی خودرو حدود ۷۰ هزار واحد هستند. معاون تجارت و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در مرحله دوم، کالاها باید شناسه‌دار شوند، ادامه‌داد: تاکنون بیش از ۶۰ هزار شناسه کالا برای لوازم‌یدکی خودرو صادرشده که هر یک از این شناسه‌ها مربوط به یک نوع کالا با یک برند و ویژگی خاص است. فرآیند شناسه‌دار کردن کالاها بسیار دقیق است تا کالای مد نظر از کالاهای شبیه خود متمایز شود. وی گفت: یکی از مسائلی که اکنون وجود دارد این است که بسیاری از لوازم‌یدکی خودروها اصل نیست یا کیفیت لازم را ندارد؛ بنابراین اگر کالاها با سطوح کیفی مختلف، شناسه‌های متفاوت بگیرند، علاوه بر حل مشکل قاچاق، هدف مهم جلوگیری از تقلب و افزایش کیفیت و استاندارد نیز حاصل می‌شود.


صدور کد رهگیری به ازای هر کالا
معاون تجارت و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت توضیح ‌داد: بیش از ۶۰ هزار شناسه کالا در زمینه قطعات خودرو صادر شده و در همین دو قلم کالای اعلام‌شده، هزار و ۱۰۰ شناسه برای «کمک‌فنر» و ۳هزار و ۸۰۰ شناسه برای «باتری» موجود است که شامل انواع کالاها و برندهای آن می‌شود. وی با بیان اینکه در مرحله سوم، کالاها باید کد رهگیری دریافت کنند، گفت: کد رهگیری به ازای هر کالا صادر می‌شود؛ برای مثال در زمینه کمک‌فنر، یک میلیون و ۱۰۰ هزار کد رهگیری و برای باتری نیز بیش از ۳۵۰ هزار کد رهگیری صادرشده که کد رهگیری یکتا است؛ به این معنی که هر کمک‌فنری با کمک‌فنر دیگر متفاوت است. شاه‌میرزایی تصریح ‌کرد: کد رهگیری علاوه بر اینکه می‌تواند در مبارزه با کالاهای قاچاق و تقلبی موثر باشد، برای مصرف‌کننده نیز بسیار مفید است. زمانی که مصرف‌کننده باتری خودرو خریداری می‌کند، می‌تواند شناسه کالای درج‌شده را به سامانه پیامکی ارسال کند و سامانه درباره اصالت باتری اطلاع‌رسانی خواهد کرد. وی اضافه‌کرد: مقابله با قاچاق کار ساده‌ای نیست، زیرا بحث چندین میلیارد دلار مطرح می‌شود که منافع برخی افراد است و باید با منافع نامشروع مقابله کنیم تا کسب‌وکارها رونق بگیرند. این مقام مسئول تاکید کرد: البته فقط روش‌های قهری جوابگو نیست، بلکه باید انگیزه اقتصادی ایجاد کنیم تا شناسه‌گذاری به نفع فعالان اقتصادی باشد. اگر اکثریت از این طرح استقبال کنند، می‌توانیم با اقلیت برخورد کنیم.


همکاری برای اجرای طرح
سید مهدی کاظمی، سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: طرح مبارزه با لوازم یدکی قاچاق و تقلبی مصوب مجلس است و برای اجرای آن با قوت همکاری خواهیم کرد. وی بیان‌ کرد: باتوجه به تعداد زیاد فروشندگان کمک‌فنر، از مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواست زمان ۶ ماه برای اجرای طرح داشتیم، با این حال اکنون طرح یادشده برای اکثریت قریب به اتفاق اصناف اجرایی شده است. این مقام صنفی خاطرنشان‌کرد: به‌دلیل تعداد زیاد فعالان صنف کمک‌فنرفروش که تعداد آنها به بیش از ۱۰ هزار عضو می‌رسد، گرانفروشی و حتی فروش قطعه بی‌کیفیت ازسوی اعضای این اتحادیه به‌ندرت اتفاق می‌افتد و اگر همکار ناآگاه ما به هر دلیل قطعه بی‌کیفیت به مشتری بفروشد، موظف به تعویض آن است. مسئول رسیدگی به شکایات اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران گفت: در ۲ سال گذشته بیش از ۳هزار پرونده در موضوعات گرانفروشی و کیفیت قطعه در این اتحادیه تشکیل شده، اما همه شاکیان پرونده‌ها راضی فرستاده شدند. وی خاطرنشان‌کرد: اکنون کمک‌فنرهای ایرانی دارای شناسه کالا به‌تدریج در حال ورود به بازار است و خریداران می‌توانند با اسکن شناسه در تلفن همراه خود، به همه اطلاعات آن قطعه، اصالت کالا و سازنده آن پی ببرند.


الزام برطرف‌ شدن مشکلات سامانه جامع تجارت
کاظمی ادامه ‌داد: با برطرف‌ شدن مشکلات سامانه جامع تجارت در این زمینه، واردکنندگان کمک‌فنر نیز از حدود ۲ هفته قبل برای دریافت شناسه کالای خود با همکاری گمرک دست به کار شده‌اند، اما معتقدیم حضور کارشناسان این اتحادیه در گمرک و تشخیص کالای اصیل از تقلبی و قاچاق می‌تواند کمک زیادی به اجرای این طرح داشته باشد. این عضو هیات مدیره اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران اضافه ‌کرد: در گام نخست این طرح برای دو کالای کمک‌فنر و باتری اجرایی شده و در مجموع باید برای ۵۳ قلم کالا اجرایی شود. وی با اشاره به کمک‌فنرفروشان قدیمی بازار که ممکن است از سال‌ها پیش کمک‌فنر خودروهایی همچون جیپ، شورولت و... را وارد کرده و در انبارشان موجود داشته باشند، گفت: موجودی انبار این فروشندگان به اتحادیه اعلام شده و با ارسال آنها به وزارت صنعت، معدن و تجارت، کد شناسه برای کالاهای‌شان صادر خواهد شد. کدهای شناسه کالایی که برای هر محصول صادر می‌شود یکتا است و امکان جعل آنها وجود ندارد. وی هشدار داد: هرچند کالاهای اظهارشده از سوی فروشندگان توسط کارشناسان اتحادیه بررسی می‌شود و ما نیز به‌عنوان اتحادیه به اعضای اصناف اعتماد داریم، اما اگر فردی اتفاقا کالای زیرپله‌ای یا قاچاق را به‌عنوان کالای بااصالت معرفی کند و فردا دستش رو شود، کل موجودی انبارهای‌شان به‌عنوان کالای قاچاق یا بی‌کیفیت ضبط می‌شود و در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار خواهد گرفت.


سخن پایانی
با گذشت بیش از ۲ هفته از آغاز فعالیت وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری ستاد مبارزه با کالاهای قاچاق و ارز برای مقابله با کالاهای قاچاق، تقلبی، بی‌کیفیت و غیراستاندارد، صنوف فروشندگان و تولیدکنندگان کمک‌فنر و باتری خودرو، از اجرایی شدن این طرح و موفقیت آن خبر می‌دهند. از ۱۵ فروردین‌ فعالیت وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری ستاد مبارزه با کالاهای قاچاق و ارز برای مقابله با کالاهای قاچاق، تقلبی، بی‌کیفیت و غیراستاندارد آغاز شد و وزارت دادگستری، سازمان تعزیرات، نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، اصناف، تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان از جمله نهادهایی هستند که آمادگی خود را برای همکاری در این زمینه اعلام کرده‌اند. نخستین مرحله این طرح در حوزه لوازم یدکی خودرو اجرا می‌شود که ۳ محور در اجرا برای آن در نظر گرفته شد. در اقدام نخست براساس اعلام قبلی مبنی بر دریافت کد رهگیری برای باتری و کمک‌فنر خودرو، در صورتی که این محصولات قاچاق یا تقلبی باشند از سطح عرضه جمع‌آوری می‌شوند که این اقدام در چند استان آغاز خواهد شد و به‌تدریج در تمام استان‌ها مورد توجه قرار خواهد گرفت. اقدام دوم وزارت صنعت، معدن و تجارت برای مبارزه با کالاهای قاچاق، تقلبی و بی‌کیفیت افزایش جریان شفافیت کالا در سامانه جامع تجارت است که براین اساس تعدادی از تولیدکنندگان، عرضه‌کنندگان و توزیع‌کنندگان قطعات یدکی در این سامانه ثبت‌نام و صورتحساب خود را ارائه کرده‌اند که وزارتخانه بر تسریع و تکمیل این روند تاکید دارد. سومین محور اجرای این طرح، انتظام‌بخشی، ساماندهی و حرفه‌ای شدن نظام توزیع قطعات یدکی عنوان شده است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4j5elk