چرا در حفظ بازار صادراتی مشکل داریم؟
هادی حقشناس- کارشناس اقتصاد
صادرات عبارت است از ارتباط و کارکردن با بازارهای حرفه ای و حرفه ای های بازار در آن سوی مرزها.
صادرات، نقطه آغاز ارتباط برقرار کردن با دیگران است و همچنین صادرات برای کسب درآمد ارزی حاصل می شود و در برقراری موازنه تجاری و ایجاد تعادل اقتصادی کمک شایانی می کند.
مبادلات پولی مهم ترین چالش پیش روی صادرات و صادرکنندگان کشور است. باتوجه به تحریم های ظالمانه و یک جانبه علیه کشور، اگر فعالان تجاری و صادرکنندگان ما موفق به امر صادرات شوند نیز، برگشت ارز صادراتی مهم ترین چالشی است که با آن روبه رو خواهند شد.
یکی از دلایل اینکه میزان صادرات غیرنفتی ما طی 2 سال گذشته کاهش پیدا کرده است، نبود مراودات پولی و بانکی بوده و به نظر می رسد تا زمانی که روند مراودات پولی و بانکی به شرایط عادی بازنگردد، صادرکنندگان ما با مشکل و چالش روبه رو خواهند بود.
در همه جای دنیا صادرکنندگان به حمایت دولتی احتیاج دارند و به پشتوانه دولت، اقدام به صادرات می کنند، اما همان طور که همه می دانیم، دولت و مقامات دولتی و کشوری ما تحت تاثیر تحریم ها هستند، بنابراین وقتی خود دولت تحت تحریم باشد، طبیعی است که کمک به صادرکنندگان کار سختی خواهد بود، مگر اینکه دولت بتواند در داخل کشور به صادرکنندگان کمک
کند.
به عنوان مثال، اگر در خارج از کشور، پول صادرکنندگان را پرداخت نمی کنند، دولت می تواند اجازه واردات کالاهای موردنیاز کشور را صادر کند، یعنی به جای پول، کالا وارد کشور شود، همچنین دولت می تواند با یک سیاست صادرات و واردات منعطف، کمک کند تا در بخش تجارت، صادرات و واردات به شکل تهاتری انجام
شود.
ما بازارهای کشورهای همسایه را به خوبی فتح کرده ایم، اما متاسفانه تجار ما به صورت روزمره تجارت می کنند و راهبرد طولانی مدت و برنامه ریزی بلندمدت در این باره ندارند.
در داخل کشور نیز بسیاری از سیاست های پولی، مالی و مالیاتی بلندمدت نیستند، بنابراین برآیند این رفتارها موجب شده که سهم ما در بازارهای همسایه نه تنها افزایشی نباشد، بلکه در برخی مواقع کاهشی نیز باشد.
پس اشکال کار در گام نخست، نوع سیاست گذاری کوتاه مدت و در گام دوم، نوع رفتار خود تجار است. به عبارتی، ما بازار هدف صادراتی را به خوبی پیدا می کنیم، اما در حفظ و نگهداری آن بازار، با مشکل روبه رو هستیم.
امروزه دنیا برخی محصولات تولیدی کشور را به عنوان کالای استاندارد می شناسد و برخی تولیدات داخلی ما نیز هنوز به استانداردهای لازم
نرسیده اند.
در همین رابطه یکی از دلایلی که ما در حفظ بازار هدف صادراتی خود با مشکل روبه رو می شویم، همین مسئله است، چرا که ما تمام پروتکل های صادراتی و استانداردهای لازم در تولید محصولات صادراتی را رعایت نمی کنیم، بنابراین اگر این موارد نیز مورد بررسی و دقت عمل قرار بگیرد، به طورقطع ماندگاری ما در بازارهای هدف صادراتی، روند افزایشی و رو به رشد خواهد
داشت.
همچنین لازم به ذکر است که میزان کل تجارت ایران براساس آمارهای ارائه شده در فروردین، ۶ . ۵ میلیارد دلار و از این عدد ۳ . ۷ میلیارد دلار مربوط به صادرات و ۲ . ۸ میلیارد دلار مربوط به واردات و همچنین از نظر وزنی، تجارت ایران در نخستین ماه امسال، ۹ . ۶ میلیون تن و ۷ . ۳ میلیون تن آن مربوط به صادرات و ۲ . ۳ میلیون تن مربوط به واردات بوده
است.