-

انرژی‌‌های سبز، نیروی کمکی نجات اقتصاد

محمدرضا محبوب‌فر-کارشناس محیط زیست

انرژی‌‌های سبز، نیروی کمکی نجات اقتصاد

امروزه انرژی ‌ های تجدیدپذیر در کشور یک ضرورت است و به جای استفاده از منابع طبیعی که غیرقابل تجدید هستند می ‌ توان از انرژی ‌ های تجدیدپذیری همچون خورشید و انرژی ‌ هایی که از هیدروژن حاصل می ‌ شوند و کشور عربستان در حال استخراج از منابع دریا و اقیانوس است، استفاده کرد. بر خلاف چیزی که تصور می ‌ شود مبنی بر اینکه انرژی ‌ های خورشیدی نمی ‌ تواند در کشور اقتصادی باشد، اما با توجه به کمبود آب و برق و بحران فزاینده از نظر تولید برق، راه ‌ حل برون رفت از چنین مشکلاتی استفاده از انرژی ‌ های تجدیدپذیر خواهد بود.

بهره ‌ مندی از انرژی ‌ های تجدیدپذیر علاوه بر اینکه صرفه ‌ جویی ‌ های اقتصادی برای دولت به همراه دارد می ‌ تواند علیه بحران آب و بحران ‌ های تامین انرژی ازجمله برق نیز مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال مقامات دولتی می ‌ توانند با استناد به اینکه امروزه بسیاری از کسب و کارهای مربوط به محیط ‌ زیست مانند کشاورزی و دامداری از بین رفته است، می ‌ توانند تجهیزات نیروگاه ‌ های خورشیدی کوچک و متوسط مقیاس را برای کشاورزان و دامداران تهیه کنند تا آنها بتوانند از این تجهیزات به عنوان شغل جایگزین جهت تولید برق استفاده کنند.

با اشاره به این موضوع که کشور با معضل کمبود برق دست و پنجه نرم می ‌ کند و روز به روز این موضوع گسترده ‌ تر و دامن ‌ گیرتر می ‌ شود، دولت می ‌ تواند این انرژی تولید شده از نیروگاه ‌ های خورشیدی توسط کشاورزان و دامداران به عنوان نمونه تولید می ‌ شود را خریداری کرده و وارد چرخه مصرف شهری کند. بنابراین برخلاف چیزی که در خصوص غیراقتصادی بودن انرژی ‌ های تجدیدپذیر در کشور گفته و شنیده می ‌ شود، باید گفت این نوع انرژی ‌ های پاک و جدید برای کشور صرفه اقتصادی دارد و همچنین قادر است مشکلات ناشی از محیط زیست، کمبود آب و برق را تا حدود بسیار زیادی مرتفع سازد.

به جرات می ‌‌ توان گفت که انرژی ‌ های تجدیدپذیر می ‌ تواند جایگزین مناسبی برای کسب و کارهای از دست رفته در بحران ‌ های آبی و برقی باشد.

تامین تجهیزات انرژی ‌ های تجدیدپذیر ازجمله نیروگاه ‌ های خورشیدی نیز نسبت به انرژی ‌ هایی که در نیروگاه ‌ های برقابی کشور تولید می ‌ شود، بسیار کمتر ارزیابی شده است.

بنابراین معتقد هستیم که ایران باید بر روی این نوع انرژی ‌ های تجدیدپذیر سرمایه ‌ گذاری ‌ های مناسبی انجام دهد. درحال ‌ حاضر کشورهایی همچون عربستان و اسرائیل به تکنولوژی تولید انرژی ‌ های تجدیدپذیر دست یافتند، ایران نیز باید در این مسیر گام ‌‍‌ های موثری را بردارد.

کشورهایی همچون عربستان و رژیم صهیونیستی به قدری در این عرصه موفق ظاهر شده ‌ اند که حتی تکنولوژی انرژی ‌‌ های تجدیدپذیر و نیروگاه ‌‌ های این نوع انرژی ‌‌ ها را نیز به سراسر دنیا صادر می ‌ کنند. گفتنی است که امروزه در میان کشورهای خاورمیانه و همسایگی ایران، عربستان در خصوص بهره ‌ برداری و تولید انرژی ‌‌ های پاک از منابع تجدیدپذیر حرف اول را می ‌ زند.

باتوجه به اینکه قریب به ۴۰ سال است ایران در توهم توسعه به سر می ‌ برد و عملا چیزی در این راستا حاصل نشده است، می ‌ توان به نام منافع اقتصادی از روش ‌ های بسیار موثر برای بهبود محیط ‌ زیست استفاده کرد و به یک اقتصاد سبز دست یافت و به عبارت بهتر اقتصاد و سیاست مبتنی بر حفظ محیط زیست، حفظ منابع آب و توسعه پایدار به معنای واقعی باشد.

می ‌ توان با مراجعه به انرژی ‌ های سبز یا انرژی ‌ های تجدیدپذیر به یک اقتصاد سبز مبتنی بر توسعه پایدار برای کشور رقم زد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*