-

حمایت از فولادسازان در سال «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

در بیش از یک دهه اخیر، انتخاب شعار سال از سوی رهبر معظم انقلاب، رنگ و بوی اقتصادی به خود گرفته و حمایت از تولید با عناوین و راهکارهای متعددی در صدر اولویت‌ها بوده است. این انتخاب حکایت از اهمیت و اثرگذاری تولید و بهبود شرایط اقتصادی بر زندگی مردم دارد.

«تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» که در سال جدید به‌عنوان الگوی اقتصادی کشور مطرح شده، می‌تواند سمت‌وسوی حرکت صنایع را تعیین کند. بهره‌مندی از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان تاثیر بسزایی بر ارتقای شرایط تولید، نوسازی و بهسازی تجهیزات، افزایش بهره‌وری و همچنین ارتقای سطح کیفی تولیدات در صنایع گوناگون خواهد داشت. به‌علاوه با بهبود شرایط تولید و افزایش ظرفیت آن از یک ‌سو موقعیت‌های شغلی کنونی تثبیت می‌شود و از سوی دیگر، امکانی برای اشتغال‌آفرینی فراهم خواهد شد.
مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مذاکرات متعدد وزارت صنعت، معدن و تجارت با وزارت نیرو و نفت، برای تامین برق و گاز صنایع گفت: اگر تولیدکنندگان محصولات فولادی مشکلی به لحاظ تامین برق و گاز نداشته باشند، امسال می‌تواند به سال صادراتی محصولات فولادی تبدیل شود.


محدودیت‌های تولید فولاد
به گزارش فولادبان، سیف‌الله امیری از هدف‌گذاری رشد ۱۲ درصدی صادرات محصولات فولادی در سال جدید خبر داد و افزود: از نظر تولید و صادرات، هیچ مشکلی نداریم و صادرات محصولات فولادی، امسال در مقایسه با سال‌های گذشته به‌علت جنگ روسیه و اوکراین رشد خواهد داشت. مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهارکرد: برای توسعه مناسبات اقتصادی، رایزن‌های اقتصادی در حال برقراری ارتباط اقتصادی ایران با دیگر کشورها هستند و با روسیه برای صادرات محصولات فولادی به‌طورکامل در ارتباط هستیم. وی تصریح کرد: تولیدکنندگان و واحدهای تولیدکننده فولاد چنانچه همانند سال‌های قبل مشکل قطعی برق و گاز نداشته باشند، می‌توانند صادرات خود را تا ۱۲ درصد نسبت به سال قبل افزایش دهند. با این وجود، تنها نگرانی ما، تامین برق و گاز واحدهای فولادساز است. امیری افزود: هدف‌گذاری امسال برای رشد صادرات باید دقیق و قابل‌تحقق باشد و اجرایی‌شدن آن باید با نام‌گذاری سال هماهنگ شود. اما چنانچه شاهد قطعی برق و گاز در بخش تولید باشیم، این امکان می‌رود که میزان تولید در صنعت فولاد کشور حتی از سال گذشته نیز کمتر شود. سیف‌الله امیری در پایان تصریح کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت بسیار نگران تامین برق و گاز است و مذاکرات متعددی نیز برای تامین برق و گاز صنایع با وزارت نیرو و نفت داشته اما برنامه‌ریزی نامناسب و اهمال این دو وزارتخانه با وجود صدور مجوزهای متعدد باعث سهمیه‌بندی و قطع برق برای تولیدکنندگان و واحدهای تولیدی صنعتی شده است.


ارتقای کمی و کیفی محصولات
معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در سال «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» به‌دنبال ارتقای کمی و کیفی محصولات در شرکت فولاد مبارکه هستیم که این موضوع زمینه‌ساز اشتغال‌آفرینی در صنایع پایین‌دستی خواهد شد.
به گزارش ایراسین، عباس اکبری‌محمدی افزود: در نظر داریم از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان موجود و شرکت‌هایی که به شکل‌گیری آنها کمک کرده‌ایم، استفاده و از توان داخلی جوانان کشور بیش از پیش بهره ببریم؛ رویکرد بومی‌سازی تجهیزات و استفاده از توان داخلی از سال‌های پیش در فولاد مبارکه شکل گرفته و امسال نیز با همت کارکنان این شرکت، این موضوع را با جدیت بیشتری دنبال می‌کنیم.
معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: با تلاش همکاران ما در نواحی آهن‌سازی و فولادسازی در نخستین روزهای سال و قرن جدید، رکوردهای متعددی ثبت شد که نویدبخش جهش تولید در امسال است و امیدواریم رکوردهای بیشتری نیز در ماه جاری و ماه‌های آینده در نواحی مختلف شکسته شوند تا ثمره آن ارتقای کمی و کیفی تولید نسبت به سال‌های گذشته باشد.


سخن پایانی
تولید نقشی اساسی در بهبود شرایط صنعتی و رشد اقتصادی و در همین حال، پیامدهای مثبت متعددی در سایر حوزه‌ها دارد. بر همین اساس نیز تولید در سال‌های گذشته به‌عنوان مهم‌ترین کلیدواژه‌ برای نام‌گذاری شعار سال مطرح بوده است. در این میان، دانش و نوآوری در جهان پر از تغییرات سریع، از جمله مهم‌ترین الزامات و عوامل پیشرفت در عرصه صنعت به‌شمار می‌رود. در واقع شکوفایی صنعتی در هر کشوری، علاوه بر نیاز به ایجاد و توسعه زیرساخت‌هایی همچون ثبات و بهبود مستمر شاخص‌های کلان اقتصادی، حرکت در مسیر امنیت سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، جذاب کردن فعالیت‌های تولیدی و صنعتی نسبت به فعالیت‌های غیرمولد و...، مستلزم ایجاد و توسعه بسترهای لازم برای تحقیق و توسعه، نوآوری، خلق ایده، تجاری‌سازی، صادرات و حضور در بازارهای رقابتی جهانی و در واقع خلق ارزش‌افزوده بالا از طریق بنگاه‌های دانش‌بنیان است؛ صنعت فولاد یکی از مهم‌ترین صنایعی است که می‌توان با تکیه بر توان آن در جهت تحقق شعار سال گام برداشت.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*