-

نظارت بدون تعارف بر عملکرد بودجه‌ای دستگاه‌ها

رئیس‌جمهوری در اجرای برنامه نظارت ستادی سازمان برنامه و بودجه گفت: نظارت شجاعانه و بدون تعارف بر عملکرد بودجه‌ای دستگاه‌ها موردتاکید دولت مردمی است.

رئیس ‌ جمهوری در اجرای برنامه نظارت ستادی سازمان برنامه و بودجه گفت: نظارت شجاعانه و بدون تعارف بر عملکرد بودجه ‌ ای دستگاه ‌ ها موردتاکید دولت مردمی است.

سید ابراهیم رئیسی در ادامه فرآیند نظارت ستادی بر دستگاه ‌ های اجرایی در هفتمین مقصد، به سازمان برنامه و بودجه کشور رفت و پس از استماع گزارش رئیس و مدیران این سازمان از عملکرد یک ‌ ساله، به بیان راهکارها و پیشنهادات مهمی در جهت ارتقای کمی و کیفی عملکرد سازمان پرداخت.

رئیس ‌ جمهوری طراحی و راهبری بهینه مسیر توسعه کشور را از وظایف مهم سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد و گفت: سازمان برنامه و بودجه مغز متفکر نظام اداری و اجرایی کشور است که تحلیل داده ‌ ها را به برنامه ‌ ریزی برای عملکرد مطلوب سایر اجزا و بخش ‌ ها تبدیل می ‌ کند.

رئیسی تضمین ارائه خدمات عمومی باکیفیت و دارای کمترین هزینه را از دیگر وظایف سازمان برنامه و بودجه برشمرد و افزود: طراحی نظام راهبری کشور و رصد عملکرد آن برای پیشرفت همه ‌ جانبه بر عهده سازمان برنامه و بودجه است که پیشبرد مطلوب این موضوع به توجه جدی نیاز دارد.

رئیس ‌ جمهوری شاخص عملکرد سازمان برنامه و بودجه را اجرای عدالت عنوان و اظهار کرد: لازمه اجرای عدالت سندی است که بتواند بخش ‌ های برخوردار، کم ‌ برخوردار و غیربرخوردار را مشخص کند که در این زمینه بهترین دست ‌ مایه «سند آمایش سرزمین» است.

رئیسی در ادامه مسئله مهم نظارت را از شئونات و وظایف مغفول سازمان برنامه و بودجه عنوان و اظهار کرد: اگر در کنار تنظیم برنامه و تخصیص و ارائه بودجه نقش نظارتی این سازمان نیز به ‌ طور شایسته موردتوجه قرار گیرد، بسیاری از انحراف ‌ ها و کاستی ‌ ها در مصرف منابع رفع خواهد شد و به اصلاح روندها در دولت بسیار کمک می ‌ شود.

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود «تنظیم واقع ‌ بینانه، مسئله ‌ محور و قابل تحقق برنامه هفتم توسعه» را از دیگر ماموریت ‌ های جدی سازمان برنامه و بودجه برشمرد و افزود: دلیل اینکه بسیاری از طرح ‌ های برنامه ‌ های پنجم و ششم امکان تحقق نیافت، بی ‌ توجهی به این سه فاکتور مهم بود؛ بنابراین سازمان برنامه و بودجه وظیفه دارد با لحاظ جدی این سه مؤلفه و همچنین اتکا به سیاست ‌ های مصوب و سند تحول دولت، برنامه هفتم توسعه را تنظیم کند.

رئیس ‌ جمهوری همچنین به این سازمان توصیه کرد در برنامه ‌ ریزی ‌ ها به درآمدهای دولت اکتفا نکند و منابع مردمی و سرمایه ‌ گذاری ‌ های خارجی را نیز موردتوجه قرار دهد.

رئیسی بودجه ‌ ریزی عملیاتی و تخصیص بودجه براساس عملکردها را از دیگر ضرورت ‌ های این سازمان دانست و گفت: عملکرد بودجه ‌ ای دستگاه ‌ ها اهرم مناسبی است که می ‌ توان با استفاده از آن تحقق برنامه ‌ ها را تضمین و کشور را در ریل و مسیر درست قرار داد.

رئیسی در ادامه مدیریت منابع و مصارف را وظیفه همه مدیران اجرایی در کشور دانست و اظهار کرد: مدیران وظیفه دارند در کنار برنامه ‌ ریزی برای صرف بودجه اخذ شده از سازمان برنامه و بودجه راهکارهای درآمدزایی در دستگاه ‌ ها را موردتوجه قرار دهند که در این زمینه یکی از راهکارهای مهم، شناسایی و استفاده بهینه از اموال و املاک مازاد است.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*