پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403 - 02 May 2024
کد خبر: 19755
تاریخ انتشار: 1401/06/28 01:25

اول مهر مدرسه تعطیل است

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: فراهم کردن دسترسی آموزشی حداقل وظیفه و تکلیف دولت است و این امر با مشارکت همگانی در کشور محقق خواهد شد.

کلاس اولیها ۳۰ و ۳۱ شهریور به مدرسه میروند

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: فراهم کردن دسترسی آموزشی حداقل وظیفه و تکلیف دولت است و این امر با مشارکت همگانی در کشور محقق خواهد شد.

محمدمهدی کاظمی در برنامه صبح بخیر ایران به سوالات مردمی درباره بازگشایی مدارس در شرایط همهگیری کرونا، عدالت آموزشی، جذب فرهنگیان بازنشسته و مهارتآموزی در آموزش متوسطه پاسخ داد.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش درباره بازگشایی مدارس اعلام کرد: امسال در روز 2 مهر زنگ آغاز سال تحصیلی و زنگ ایثار و مقاومت در مدارس زده میشود. مهر امسال بعد از ۲۵ ماه تعطیلی، مدارس سراسر کشور بازگشایی خواهند شد. دانشآموزان کلاس اولی در روز ۳۰ و ۳۱ شهریور برای شرکت در «جشن شکوفهها» به مدرسه خواهند رفت. معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با اشاره به آمار مدارس و دانشآموزان در سال جدید تحصیلی گفت: امسال ۹۰۰ هزار کادر و نیروی فرهنگی و ۱۶ میلیون و ۳۰ هزار دانشآموز در مدارس حضور پیدا میکنند که از این تعداد ۴۹ درصد دختران و ۵۱ درصد پسران هستند. امیدواریم با همراهی همه ماه مهر بانشاط آغاز شود و در طول سال تحصیلی نیز بتوانیم در راستای ارتقای کیفیت آموزش، اجرای برنامههای تحولی را بهخوبی پیش ببریم.

تزریق دوز یادآور واکسن

کاظمی ضمن توصیه به دانشآموزان متوسطه برای تزریق دوز یادآور و تکمیل واکسیناسیون اظهار کرد: در خرداد امسال بیش از ۸۵ درصد دانشآموزان بالای ۱۲ سال دوز دوم واکسن خود را دریافت کرده بودند. باتوجه به استمرار شرایط شیوع کرونا، دانشآموزان از ماسک استفاده کنند و کلاسهای درس نیز باید از تهویه هوای مناسب برخوردار باشند. همچنین توصیه میکنیم دانشآموزان زیر ۱۲ سال هم باتوجه به تاییدیههای وزارت بهداشت واکسن مناسب خود را تزریق کنند، اما واکسیناسیون اجباری نیست.

مشکلات آموزش غیرحضوری

وی ادامه داد: ۱۴ فروردین امسال و پس از بازگشایی مدارس به مدت 2 ماه، ۹۴ درصد دانشآموزان در کلاسهای درس حضور یافتند؛ با این وجود شاهد افزایش مبتلایان و اوجگیری کرونا نبودیم که دلیل آن رعایت دستورالعملهای بهداشتی توسط فرهنگیان و دانشآموزان بود. معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: در آموزش غیرحضوری مشکلاتی برای یادگیری دانشآموزان رخ داد که آموزش و پرورش برنامههایی برای جبران این مسئله در نظر گرفته است. در تابستان امسال بهصورت رایگان دانشآموزانی که نتوانسته بودند حدنصاب را در دوره تحصیلی خود کسب کنند، در طرح تعمیق و تثبیت یادگیری شرکت کردند تا مشکلات یادگیری آنان رفع شود.

برقراری عدالت آموزشی

کاظمی با بیان اینکه تحقق عدالت اجتماعی که شعار دولت سیزدهم است، در گرو عدالت آموزشی است، گفت: برای برقراری عدالت آموزشی در تمامی استانهای کشور و بین طبقات اجتماعی، مطابق فرمایشات رهبر معظم انقلاب، قرارگاه عدالت آموزشی و تربیتی و نصیب برابر آموزشی تشکیل شده و با استفاده از ظرفیتهای کشور در تحقق اهداف خود گام برمیداریم. وی در تشریح اقدامات معاونت متوسطه وزارت آموزس و پرورش بیان کرد: تمرکز ما بر پوشش حداکثری تحصیلی و دسترسی به آموزش باکیفیت است. برای نیل به این هدف و بازگشت به تحصیل ۴۰ هزار دانشآموز بازمانده از تحصیل طرح «احسان دانش» را در مناطق کمتربرخوردار اجرا کردهایم. در این طرح بهترین دبیران آموزش متوسطه دوم آموزش و پرورش مشارکت میکنند.

بکارگیری فرهنگیان بازنشسته

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به نحوه بکارگیری فرهنگیان بازنشسته در این دوره گفت: امسال ۲۵ هزار نفر از دانشآموختگان دانشگاه فرهنگیان و ۳۴ هزار نفر را از طریق ماده ۲۸ جذب کردهایم و در بخشهایی نیز از همکاران شاغل و فراخوان فرهنگیان بازنشسته استفاده خواهد شد.

تاکید بر مهارتآموزی

عضو شورای معاونان وزیر آموزش و پرورش درباره اهمیت مهارتآموزی در آموزش متوسطه بیان کرد: توسعه آموزشهای مهارتمحور ازسویی به اشتغال جوانان پس از اتمام دوره تحصیل کمک خواهد کرد و از سوی دیگر نقش مهمی را در توسعه اقتصادی کشور ایفا میکند. به همین منظور در دوره متوسطه اول، تمرکز بر آموزش مهارت برنامهنویسی و کدنویسی به نوجوانان است.

وی درباره مهارتآموزی در دوره متوسطه دوم گفت: مهارتآموزی در دوره متوسطه دوم با اولویت مهارتآموزی مدارس شبانهروزی و مدارس فنی-حرفهای صورت خواهد گرفت. همچنین با مشارکت وزارت کار در تعدادی از مدارس باشگاه کارآفرینان نوجوانان را تشکیل و همکاران فرهنگی را نیز برای بسترسازی این امر آموزش دادیم. این طرح امسال بهشکل محدود در تعدادی از مدارس و بهزودی در تمام مدارس اجرایی خواهد شد.

 

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4dxbwj