-

دلایل اختلال در فرآیند واردات گوشی تلفن همراه

رضا عالیان-سخنگوی اتحادیه وارد‌کنندگان تلفن همراه

چندی پیش رئیس سازمان توسعه تجارت اعلام کرد محدودیتی برای ثبت سفارش واردات موبایل با برندهای خاص وجود نداشته و محدودیت ثبت سفارش تنها به دلیل بروز اختلالات سیستمی است. این مقام مسئول اطمینان داد این اختلالات به زودی برطرف و ثبت سفارش از سرگرفته می ‌ شود. این درحالی است که این اختلال همچنان وجود داشته و واردات گوشی ‌ های با نرخ بیش از ۶۰۰ دلار با وجود قوانین وضعیت مطلوبی ندارد. این موضوع نه تنها برای واردات گوشی ‌ های با ارزش بالای ۶۰۰ دلار بلکه برای سایر گوشی ‌ ها نیز روند وارداتی خوبی را طی نمی ‌ کنند.

این مصوبات در حالی اجرایی می ‌ شود که مشکلات بسیاری برای فعالان این حوزه ایجاد می ‌ کند. به عبارت دیگر هر طرحی که تا به امروز برای بهبود فرآیند تامین گوشی ‌ های پرچمدار ایجاد شده نتیجه خوبی نداشته است. با این همه وضعیت واردات گوشی ‌ های بالای ۶۰۰ دلار نیز در دست بررسی است. در همین راستا سازمان توسعه و تجارت به انجمن واردکنندگان موبایل اعلام کرده که در روزهای آینده وضعیت واردات این گوشی ‌ های پرچمدار مشخص خواهد شد و تا مشخص نشدن وضعیت واردات این گوشی ‌ ها روند بازار به همین شکل خواهد بود.

شواهد بازار حاکی از آن است که واردات گوشی همراه با چالش ‌ هایی مواجه است؛ تامین ارز را می ‌ توان مهم ‌ ترین چالش این حوزه دانست. اگر تامین ارز به درستی انجام شود، قطعا روند واردات تسهیل می ‌ شود. بنابراین علت اصلی اختلال در فرآیند واردات تامین و تخصیص ارز است. زمانی ‌ که تقاضا برای یک کالا افزایش می ‌ یابد، دولت باید روند تامین آن کالا در کشور را تسهیل کند. راهکار این موضوع به ‌ دست دولت است و اینکه چرا این مشکل پس از حدود ۸ ماه، هنوز برطرف نشده است؟

علاوه بر موارد یادشده خرید و فروش موبایل نیز با مشکلاتی همراه است که فعالان بازار راهکارهایی برای خروج از این مشکلات ابداع می ‌ کنند.

همواره شرایط تورمی یک دوران پیک دارد که پس از گذر از این، مردم خود را با آن سازگار می ‌ کنند. همچنین تلفن همراه دیگر به یک کالای استراتژیک تبدیل شده که در زندگی ما نقش مهمی دارد؛ در نتیجه مردم به هر طریقی آن را تهیه می ‌ کنند. از سوی دیگر، عرضه ‌ کنندگان نیز راه ‌ های مختلفی برای خرید طراحی می ‌ کنند، برای مثال طرح ‌ های فروش اقساطی که این روزها زیاد به چشم می ‌ خورد از مواردی است که شرایط را برای خرید مصرف ‌ کننده تسهیل می ‌ کند.

به گفته برخی از کارشناسان، تلفن همراه تنها کالایی است که در یک سال گذشته رشد تورمی چشمگیری نداشته است. این موضوع به این علت است که تعداد تامین ‌ کنندگان و فرآیند تامین آن بسیار زیاد بوده و باعث وفور موبایل در بازار و رقابتی شدن قیمت ‌ ها شده است. در نتیجه نرخ برای مصرف ‌ کننده نهایی افزایشی نداشته است.

تمام موارد یادشده درباره بازار موبایل درحالی که مطرح می ‌ شود که این روزها خرید و فروش آیفون 14 با حاشیه ‌ های بسیاری همراه بوده است. با قوانینی که از ابتدای سال ایجاد شده، روند واردات تجاری آیفون به شدت کاهش پیدا کرده؛ در نتیجه متاسفانه واردات گوشی ‌ های مسافری زیاد شده است. در اصل تقاضا وجود دارد اما حجم واردات رسمی نمی ‌ تواند تقاضا را تامین کند؛ در نتیجه به صورت قاچاق وارد کشور می ‌ شود تا نیاز برطرف شود.

بنابراین با هشدار به خریداران آیفون ‌ های جدید باید گفت خرید مدل ‌ های جدید آیفون با توجه به نبود امکان رجیستری ریسک دارد و به نظر می ‌ رسد استقبال از سری ‌ های جدید مانند مدل ‌ های قدیمی نباشد. در بازار ما نرخ این گوشی در بازه ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان است. این در حالی است که اگر فرآیند ثبت تجاری برای این گوشی ‌ ها انجام شود، ممکن است نرخ آنها به پایین ‌ تر از این ارقام
برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین