-

معادن سنگ مرمریت در ایران؛ معرفی ۱۵ معدن از سراسر ایران

معادن سنگ مرمریت در ایران تنوع بالایی از نظر میزان استحکام و مقاومت سنگ، کیفیت و میزان ساب پذیری، طرح، رنگ و... دارند. این معادن در قسمت های مختلفی از کشور قرار دارند که با توجه به نحوه و محل تشکیل و همچنین میزان کربنات منیزیوم خود، به سه گروه مرمریت کلسیتی، منیزیتی و دولومیتی تقسیم می‌شوند.

معادن سنگ مرمریت در ایران؛ معرفی 15 معدن از سراسر ایران

معادن سنگ مرمریت در ایران تنوع بالایی از نظر میزان استحکام و مقاومت سنگ، کیفیت و میزان ساب پذیری، طرح، رنگ و... دارند. این معادن در قسمت های مختلفی از کشور قرار دارند که با توجه به نحوه و محل تشکیل و همچنین میزان کربنات منیزیوم خود، به سه گروه مرمریت کلسیتی، منیزیتی و دولومیتی تقسیم می‌شوند. ناخالصی های موجود در این معادن میتواند ترکیب رنگ متفاوتی از سنگ ها را ایجاد کند که زیبایی چشم نوازی به همراه دارند. همچنین این مواد تشکیل دهنده در میزان استحکام و ماندگاری سنگ نیز تاثیرگذار هستند. به طوری که یک سنگ مرمریت (Marble) مانند سنگ دبل بلک، بدلیل استحکام و مقاومت بالا، اصطلاحا شبه گرانیت نامیده میشود.

معادن مرمریت در ایران

معادن مرمریت در ایران علاوه بر مقاومت متفاوت، تنوع رنگی بالایی نیز دارند که همین امر موجب محبوبیت برخی از این سنگ های مرمریت در سطح جهانی شده‌است. در ادامه به معرفی مختصر برخی از معروف ترین معادن سنگ مرمریت در ایران پرداخته‌ایم. با ماهمراه باشید.

  • معادن سنگ مرمریت لاشتر (پیتراگری)، استان اصفهان

لاشتر منطقه ای در جنوب استان اصفهان است که معادن سنگ لاشتر در همین منطقه قرار دارند و به این علت لاشتر نامیده میشود. معادن این سنگ محبوب، سالیان سال است که مورد بهره برداری و استخراج قرار گرفته‌اند. سلامت سنگ مرمریت لاشتر در ساختمان های قدیمی و باستانی، گواه مقاومت واستحکام این سنگ بخصوص در مناطق با آب و هوای گرم و خشک است. طیف رنگی لاشتر از طوسی روشن تا مشکی است و بدلیل ساب پذیری مناسب، در قالب فرآوری های مختلف تولید و عرضه میشود. لاشتر دارای خطوط سفید و زرد رنگی و همچنین برخی از سوختگی هایی است که ممکن است در سورت بندی های مختلف سنگ باشد.

لاشتر از مجموعه معادنی تشکیل شده که در اصطلاح عامیانه به دو قسمت لاشتر کهنه(قدیم) و لاشتر نو تقسیم و نام گذاری شده‌است. تفاوت بارز بین این دو قسمت،کیفیت و بافت سنگ، رنگ و طبیعتا قیمت آن است. همچنین اصطلاحا پله های معدن نیز موجب تمایز بین سنگ های لاشتر میشوند. یعنی اینکه سنگ از قسمت پایین یا بالاتر از یک کوه استخراج شود نیز در ویژگی های آن تاثیرگذار است.

  • سنگ مرمریت دهبید، استان فارس

معادن سنگ مرمریت در ایران، همانطور که بیان شد، دارای طیف رنگی متنوعی هستند. مرمریت دهبید یکی از سنگ های مرمریت با تم رنگی روشن است. این معادن در استان فارس قراردارند که بدلیل قرارگرفتن در نزدیکی ده خرمبید، دهبید نامیده میشوند. در اصطلاح جهانی سنگ مرمریت دهبید به سنگ کرم مارفیل معروف است و جزو پرطرفدارترین سنگ های دنیا است. به گونه ای که برخی از این معادن سنگ خام خود را به صورت اختصاصی، فقط به کشور های دیگر صادر میکنند. مقاومت بالا، ساب پذیری مناسب، طیف رنگی کرم تیره وروشن(مایل به سفید)، قیمت مناسب، قابل استفاده بودن در کاربرد سنگ ساختمانی و مصنوعات سنگی از جمله ویژگی های سنگ های استخراج شده از معادن سنگ مرمریت دهبید است. برخی از مجموعه معادن دهبید عبارتند از: مرمریت دهبید شایان، چاه مرغی، زارعی، اسپایدر، انگورک و ...

معدن سنگ مرمریت

  • سنگ مرمریت (شبه گرانیت) دبل بلک

سنگ دبل بلک سنگی بسیار مقاوم است که آنالیزی شبیه به سنگ گرانیت دارد. سنگ دبل بلک پس از استخراج از معادن در قالب فرآوری هایی همچون بوش همر، بوش همرچرمی، سندبلاست، سندبلاست چرمی، اسکراچ و ... تولید میشود. طیف رنگی این سنگ بسته به نوع فرآوری آن میتواند از طوسی روشن تا مشکی باشد. ویژگی مهم این سنگ، قابل استفاده بودن آن در کاربردهای مختلف از جمله نمای داخلی و بیرونی ساختمان، دیوار و کف محوطه های داخلی و بیرونی، سنگفرش و ... می‌باشد. این سنگ نسبت به سنگ گرانیت مشکی قیمت مناسب تری دارد ولی همانطور که بیان شد، مقاومت آن بیشتر از اکثر سنگ های مرمریت است.

  • سنگ مرمریت مشکی نجف آباد، استان اصفهان

معادن سنگ مرمریت مشکی نجف آباد در نزدیکی شهرستان نجف آباد، واقع در استان اصفهان قرار ‌گرفته‌اند که یکی از قدیمی ترین معادن سنگ مرمریت در ایران می‌باشند. رنگ مشکی این سنگ موجب محبوبیت بیشتر آن شده است که مانند سنگ لاشتر و دبل بلک، در طراحی های مدرن کاربرد زیادی دارد. معادن سنگ مرمریت مشکی نجف آباد نیز سالیان سال است مورد بهره برداری و استخراج قرار گرفته‌اند که همچنان این سنگ با فرآوری های صیقلی و تیشه ای در ابعاد پلاک، بازار عرضه میشود. ابعاد اسلب سنگ مشکی نجف آباد با توجه به رنگ مشکی و خطوط سفید جذاب آن، در بازارهای جهانی بیشتر مورد استقبال قرار گرفته‌است. میزان جذب آب این سنگ خیلی کم نیست و با درنظر گرفتن مقاومت فرسایشی پایین، استفاده از این سنگ برای محیط های بیرونی ساختمان و کف محوطه توصیه نمیشود. اما برای محیط های داخلی کاربردی جذاب است. معادن سنگ مرمریت نجف آباد نیز مانند معادن لاشتر دارای قسمت های مختلف است.

  • سنگ مرمریت هرسین، استان کرمانشاه

مرمریت هرسین با تم رنگی سفید و کرم همراه با نوارها و خطوط کریستالی است. معادن این سنگ در استان کرمانشاه قرار دارند که دو معدن معروف این سنگ، معدن مرمریت هرسین شهاب سنگ و معدن هرسین سردار است.

  • سنگ مرمریت خوی، استان آذربایجان غربی

معادن سنگ مرمریت خوی در شهرستان خوی واقع در استان آذربایجانی غربی قرار گرفته‌اند. طیف رنگی این سنگ کرم تا نسکافه ای همراه با رگه های کم رنگ است. بسطام خوی، کرم خوی، قرمز خوی، رویال خوی، زیتونی خوی، طلایی خوی و گل یخی خوی از جمله رایج ترین سنگ های معادن مرمریت خوی هستند.

برخی دیگر از معادن سنگ مرمریت در ایران عبارتند از:

  • سنگ مرمریت آباده، استان یزد

  • سنگ مرمریت جوشقان، استان اصفهان

  • سنگ مرمریت محلات، استان مرکزی

  • سنگ مرمریت جیرفت، استان کرمان

  • سنگ مرمریت گوهره خرم آباد، استان لرستان

  • سنگ مرمریت ارسنجان، استان فارس

  • سنگ مرمریت مهکام، استان اصفهان

  • سنگ مرمریت نظرآباد کرج، استان البرز

  • سنگ مرمریت خوبسنگان، استان اصفهان

فراوانی معادن سنگ مرمریت در ایران و جهان

معادن مرمریت ایران بیشتر در استان هایی همچون لرستان، مرکزی، یزد و کرمان قرار گرفته اند اما در استان های خراسان، هرمزگان، فارس و اصفهان نیز معادن مرمریت قابل توجه هستند. دربین کشور های فعال در عرصه سنگ، کشور ترکیه از معادن سنگ مرمریت بیشتر و با کیفیت تری برخوردار است. پس از ترکیه ایران معادن مرمریت بسیاری دارد که همانطور که بیان شد، با توجه به اقلیم وتنوع آب و هوایی ایران، سنگ های مرمریت ویژگی های مختلفی دارند. در کشور ایران سنگ های مرمریت با پرداخت ها وفرآوری های مدرنی همچون بوش همر، بوش همرچرمی، سندبلاست، سندبلاست چرمی، اسکراچ، اتوبانی و ... تولید میشوند که هریک زیبایی منحصر به فرد و کاربرد مخصوص دارند. سنگ بوش همر چرمی مرمریت از جمله محبوب ترین پرداخت های سنگ های معادن سنگ مرمریت در ایران می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*