شنبه 08 اردیبهشت 1403 - 27 Apr 2024
کد خبر: 7007
تاریخ انتشار: 1400/09/09 12:00
ایران و مالی تفاهمنامه همکاری در بخش معدن امضا کردند

ظرفیت معادن «مالی» برای ورود شرکت‌های ایرانی

تفاهمنامه همکاری بین سازمان نظام مهندسی معدن ایران و اتاق معادن مالی به‌منظور توسعه همکاری‌های معدنی امضا شد.

براساس این تفاهمنامه هر دو طرف توافق کردند دانش و تجربیات اعضای خود را از طریق ترتیب دادن بازدیدهای معدنی، سمینارها، وبینارها و نمایشگاه‌ها بین دو کشور تبادل کنند. کشور مالی علاوه بر معادن غنی طلا که عنوان سومین کشور تولیدکننده طلا را برایش به ارمغان آورده، سرشار از معادن آهن، بوکسیت، اورانیوم، لیتیوم و منیزیوم است که کمتر به آنها پرداخته شده است.

ظرفیت‌های معدنی مناسب مالی

تقی نبئی، رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری بین ایران و مالی بیان کرد: سازمان نظام مهندسی معدن ایران متشکل از ۳۱ سازمان استانی است و ۵۱ هزار متخصص و ۲ هزار شرکت فعال عضو آن هستند که در زمینه‌های فنی و مهندسی، آموزش و پژوهش در عرصه‌های پی‌جویی، اکتشاف، استخراج و فرآوری مواد معدنی به همکاری دوجانبه و تبادل دانش و بسته‌های سرمایه‌گذاری می‌پردازند.

به گزارش معدن‌نیوز رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران با اشاره به ظرفیت‌های کشور گفت: ایران در حمل‌ونقل ریلی، مباحث زمین‌شناسی و تولید انرژی در منطقه پیشرو است و فناوری و دانش بومی را در اختیار دارد. وی افزود: ظرفیت‌های معدنی کشور مالی را کم‌وبیش می‌شناسیم و باتوجه به اشتراکات مذهبی بین دو کشور امیدواریم بتوانیم با کشور مالی در این حوزه همکاری داشته باشیم. در پاسخ به دوستی‌های این کشور وظیفه خود می‌دانیم ظرفیت‌های یادشده را به بخش معدن کشور مالی انتقال دهیم. برای دستیابی به این مهم نیاز است گروه کارشناسی متشکل از دو طرف ایجاد شود تا اولویت‌ها و نیازهای هر دو طرف مشخص شود. همچنین در اسرع وقت باید تیم‌هایی برای بررسی میدانی پروژه‌های در اولویت اعزام شود.

نبئی ادامه داد: سازمان نظام مهندسی معدن ایران آمادگی کامل دارد از تمام ظرفیت‌هایش استفاده کند تا دو طرف به اهداف تفاهمنامه در قالب برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت دست یابند.

وجود ارزش‌های مشترک 

پونا عبدوالایه، رئیس اتاق معادن کشور مالی نیز در ادامه عنوان کرد: حامل سلام گرم وزیر معدن کشور مالی هستم و حضور ما به این معنا است که مالی آمادگی کامل برای توسعه همکاری‌ها در همه زمینه‌های ممکن در بخش معدن و صنایع معدنی با ایران را دارد. ایران و مالی هر دو دارای قدمت طولانی و ارزش‌های مشترک هستند. وی در ادامه گفت: مالی با معادن خود شناخته می‌شود و در سراسر این کشور معادن مختلف وجود دارد. حضور ما در ایران نشان‌دهنده عزم بلند مالی برای همکاری است و اگر سفارت ما اعلام کند در هر نقطه از ایران امکان سرمایه‌گذاری وجود دارد ما در آنجا سرمایه‌گذاری خواهیم کرد و هدف ما توسعه تعاملات، انتقال فناوری ایرانی در بخش معدن و همچنین شناساندن ظرفیت‌های کشورمان در بخش معدن و صنایع معدنی است.

به‌گفته‌ پونا عبدوالایه کشور مالی به‌طور سنتی کشور طلا شناخته می‌شود و سالانه بین ۵۰ تا ۶۲ تن طلا به‌صورت صنعتی از ۱۴ معدن استخراج می‌شود که ۶۶ درصد صادرات، ۱۰ درصد تولید ناخالص ملی و ۲۵ درصد بودجه این کشور را تشکیل می‌دهد.

رئیس اتاق معادن کشور مالی افزود: از سایر معادن طلا نیز به‌طور سنتی ۲۵ تا ۳۰ تن طلا در سال استخراج می‌شود. علاوه بر این مالی سرشار از معادن آهن، بوکسیت، اورانیوم، لیتیوم و منیزیوم است که کمتر به آنها پرداخته شده است. وی تاکید کرد: به‌دنبال استخراج صنعتی از سایر معادن هستیم تا این ثروت هنگفت نصیب مردم مالی شود. از سوی دیگر تبادل و همکاری با اساتید و دانشجویان از نکات بسیار مهم موردنظر ما و شما است.

لزوم تامین زیرساخت‌ها

 رئیس اتاق معادن کشور مالی در ادامه بحث زمین‌شناسی، زیرساخت و تامین انرژی را ۳ نکته مهم دانست و عنوان کرد: مالی برای توسعه معادن خود به این ۳ عامل نیاز دارد. ایران در زمینه زمین‌شناسی قابلیت ویژه‌ای دارد که ما می‌توانیم از این قابلیت برای شناسایی سایر ذخایر زیرزمینی خود استفاده کنیم. در بخش زیرساخت نیز نبود راه‌‌آهن منجر شده بسیاری از ذخایر از قبیل بوکسیت استخراج نشود. امیدواریم با کمک ایران بتوانیم انرژی لازم را برای توسعه معادن تامین کنیم.

پونا عبدوالایه درباره اتاق معادن مالی گفت: این اتاق نقش واسطه را بین دولت و فعالان معدنی ایفا می‌کند. اگر سرمایه‌گذاری وارد کشور مالی شود، این اتاق تمام قوانین مربوطه را در اختیار او قرار می‌دهد. اتاق معادن کشور مالی این اطمینان را به سرمایه‌گذاران خواهد داد که با تغییر دولت‌ها و کودتا هیچ آسیبی متوجه سرمایه‌گذاران نخواهد بود؛ بنابراین شما این اطمینان را از سمت اتاق معادن کشور مالی خواهید داشت.

آموزش فعالان معدنی کشور مالی

حسین طالشی صالحانی، سفیر ایران در کشور مالی با اشاره به اشتراکات عقاید و اندیشه‌های دو کشور عنوان کرد: در مجامع بین‌المللی ایران و مالی در دسته کشورهای همسو قرار دارند و مالی همیشه از ایران حمایت کرده است. نگاه مردم و افکار عمومی مالی به ایران بسیار مثبت است و این نگاه مثبت یک سرمایه اجتماعی است که می‌توانیم از این مزیت در پیشبرد مقاصد استفاده کنیم. به‌گفته‌ وی طی ۸ ماه امسال در زمینه روابط تجاری دو کشور رقم ۳۸ میلیون دلار ثبت شده که نسبت به سال گذشته رشد ۱۰۰ درصدی داشته و تا پایان امسال نیز هدف‌گذاری ۵۰ میلیون دلاری انجام شده‌ است.

گفتنی است مطابق مفاد این تفاهمنامه، سازمان نظام مهندسی معدن برای همکاری با اتاق معادن کشور مالی در زمینه آموزش کارشناسان و مهندسان معدن مالی در این کشور یا ایران از طریق سامانه‌های آموزشی موجود، گسترش معادن و صنایع معدنی این کشور از طریق شرکت‌های عضو سازمان نظام مهندسی معدن ایران و فعال در زمینه‌های اکتشاف (ژئوفیزیک، ژئوشیمی و زمین‌شناسی)، استخراج (طراحی و اجرا)، فرآوری (تست آزمایشگاهی، طراحی، اجرا، پیاده‌سازی تجهیزات و تاسیسات) و خدمات فنی-مهندسی همکاری خواهد کرد.

وابستگی اقتصاد مالی به سایر کشورها

سفیر جمهوری اسلامی ایران در مالی گفت: فضای کسب‌وکار و راه‌اندازی هر گونه فعالیت اقتصادی به‌ویژه در بخش معدن و صنایع معدنی در کشور مالی کم‌نظیر است. به گزارش معدن ۲۴ حسین طالشی‌صالحانی اظهار کرد: زمینه‌های بسیار خوبی برای همکاری بین ایران و مالی در عرصه طلا و همچنین سایر معادن این کشور که تقریبا دست‌نخورده مانده، وجود دارد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در مالی تصریح‌کرد: فضای کسب‌وکار و راه‌اندازی هر گونه فعالیت اقتصادی در کشور مالی کم‌نظیر است، به‌طوری که شرکت‌های خارجی می‌توانند ۱۰۰ درصد مالکیت شرکت خود را در اختیار داشته باشند. علاوه بر این، سرمایه‌گذاری‌های بالای ۲۵ میلیون دلار در این کشور تا ۳۰ سال از هر گونه مالیات معاف است.

وی یادآور ‌شد: روابط تجاری دو کشور در سال‌های گذشته رو به گسترش بوده و امروز با گذشت بیش از ۸ ماه از سال ۱۴۰۰ رقم بیش از ۳۸ میلیون دلار برای تجارت بین دو کشور به ثبت رسیده که رشد ۱۰۰ درصدی در همسنجی با سال گذشته نشان می‌دهد. این مقام سیاسی تاکید کرد: رسیدن به تجارت دست‌کم ۵۰ میلیون دلاری تا پایان امسال، بین دو کشور برنامه‌ریزی شده است.

وی خاطرنشان‌کرد: یکی از مشخصه‌های مهم مالی این است که تحولات سیاسی هیچ‌ اثری بر فعالیت‌های اقتصادی در این کشور ندارد، زیرا اقتصاد مالی همواره به فعالیت‌های اقتصادی دیگر کشورها وابسته است.

دوستی ایران و مالی

طالشی‌صالحانی اظهار کرد: فعالیت در بخش معدن این کشور انحصاری نیست که ویژگی بسیار مثبتی تلقی می‌شود و شرکت‌های خارجی به‌راحتی می‌توانند در بخش معدن این کشور به فعالیت بپردازند. سفیر جمهوری اسلامی ایران در مالی بیان کرد: ایران و مالی دارای روابط سیاسی و همکاری‌های چندجانبه بسیار عالی هستند و در مجامع بین‌المللی کشورهایی همسو محسوب می‌شوند.

طالشی‌صالحانی خاطرنشان‌کرد: مالی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون هیچ‌گاه علیه کشورمان رای نداده و همواره از ایران حمایت کرده است. وی ادامه ‌داد: نگاه مردم مالی و افکار عمومی این کشور نسبت به ایران بسیار مثبت است و این نگاه نزد مقام‌ها و مردم یک سرمایه اجتماعی محسوب می‌شود.

سخن پایانی

توسعه همکاری‌های معدنی ایران با سایر کشورها، ضمن افزایش سودآوری، منجر به حضور گسترده فعالان معدنی داخلی در بازارهای بین‌المللی می‌شود که این اتفاق در نهایت به توسعه بخش معدن خواهد انجامید؛ بنابراین انعقاد تفاهمنامه‌هایی مانند تفاهم ایران و مالی را می‌توان برای بخش معدن کشور مثبت و مطلوب تلقی کرد.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4drjp3