-

یو پی اس چیست؟

چرا وسایل برقی به یو پی اس نیاز دارند؟


افزایش قیمت روزافزون دستگاه‌های برقی، یکی از مهم‌ترین دلایل نیاز و خرید یو پی اس است. قطع ناگهانی برق، می‌تواند خرابی تجهیزات و حذف اطلاعات را به همراه داشته باشد که هزینه جبران این مشکلات قابل‌مقایسه با قیمت خرید ups نیست. نبود یو پی اس و یا انتخاب نادرست آن، گاهی امنیت را به خطر می‌اندازد و گاهی هم جان افراد را تهدید می‌کند.
اگر با کامپیوتر کار می‌کنید یا در آپارتمانتان آسانسور دارید و یا از دوربین مداربسته، درب کرکره‌ای و هر وسیله برقی دیگری استفاده می‌کنید این مطلب برایتان مفید خواهد بود.
یو پی اس چیست؟
UPS به معنای منبع تغذیه بدون وقفه است. این دستگاه در هنگام وجود اختلالات ناشی از برق شهری و قطع برق، بسیار کاربرد دارد. دستگاه یو پی اس در زمان قطع برق به‌صورت آنی وظیفه برق‌رسانی به تجهیزات را بر عهده می‌گیرد و مانع از خاموش شدن ناگهانی سیستم می‌شود.
جایگاه این منبع تغذیه، بین برق شهری و دستگاه مصرف‌کننده است تا مانع از رسیدن نوسانات بالا و پایین برق به تجهیزات شود. زمان برق دهی آن نیز، به تعداد دستگاه‌های مورد استفاده و ظرفیت باتری آن بستگی دارد.
انواع UPS
منبع‌های تغذیه بدون وقفه از لحاظ تکنولوژی ساخت به سه نوع مختلف آفلاین، آنلاین و لاین اینتراکتیو تقسیم می‌شوند. این سه فناوری شباهت‌ها و تفاوت‌هایی با هم دارند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.
شباهت‌ انواع یو پی اس
در هر سه تکنولوژی وظیفه اصلی یعنی تأمین انرژی ثانویه، ثابت است. شباهت‌های دیگر در کارکرد UPS وجود دارد که عبارت است از:
1. هر سه با باتری کار می‌کنند.
2. در زمان وصل بودن برق، باتری انرژی را در خود ذخیره می‌کند و یا به‌عبارت‌دیگر شارژ می‌شود تا در موقع قطع برق، دستگاه از آن استفاده کند.
3. حالت Bypass در تمام انواع فناوری آن‌ها وجود دارد. این حالت زمانی فعال می‌شود که نقص فنی رخ دهد و یا دما بیش‌ازاندازه افزایش یابد.

یو پی اس آنلاین، آفلاین و لاین اینتراکتیو چه تفاوتی دارند؟
در نوع آفلاین، تنها زمانی که برق قطع می‌شود، ups فعال شده و برق‌رسانی را بر عهده می‌گیرد. در نوع لاین اینتراکتیو نیز همین اتفاق می‌افتد با این تفاوت که مجهز به ترانس افزاینده و کاهنده است تا ولتاژی که به دستگاه مصرف‌کننده می‌رسد ثابت باشد.
اما نوع آنلاین علاوه بر اینکه منبع تغذیه ثانویه است، در هنگام وصل بودن برق با استفاده از میکروپروسسور جریان عبوری را به‌صورت مدام کنترل می‌کند. این کار باعث می‌شود که نوسانات برق شهری به دستگاه آسیب نزند. یو پی اس آنلاین با توجه به اینکه پیشرفته‌ترین نوع است، از قیمت نسبتاً بیشتری هم برخوردار است. به همین دلیل معمولاً برای دستگاه‌های حساس استفاده می‌شود.
نکات مهم در هنگام خرید UPS
با توجه به محبوبیت این منبع تغذیه، فروشنده‌های زیادی اقدام به فروش یو پی اس کرده‌اند. این موضوع باعث شده درصورتی‌که دانش کافی نداشته باشید خرید نادرستی انجام دهید. با رعایت نکاتی که در ادامه گفته‌شده می‌توانید با اطمینان خرید کنید.
خرید بدون واسطه
مسئله قیمت همیشه موضوع حائز اهمیتی بوده است و خرید از واسطه‌ها می‌تواند بر قیمت محصول بیفزاید. بنابراین قبل از خرید UPS توجه داشته باشید که فروشنده، واسطه نباشد.
تکنولوژی ساخت
کمی قبل در مورد انواع تکنولوژی ساخت این دستگاه گفته شد. فروش یو پی اس نیز با توجه به همین انواع انجام می‌شود که درنهایت بر قیمت محصول هم تأثیرگذار است.
کاربردها
کاربردهای زیاد این دستگاه و ضرورت وجود آن، ازجمله دلایل پرطرفدار بودنش است. اما متأسفانه برای تمام وسایل برقی، قابل‌استفاده نیست. یو پی اس دوربین مداربسته، دیتاسنترها و کامپیوترهای شخصی و دیگر دستگاه‌هایی که با برق DC کار می‌کنند ازجمله کاربردهای UPS است.
بعضی از وسایل برقی در هنگام کار از منبع تغذیه، جریان زیادی مصرف می‌کنند و ولتاژ خروجی کاهش بسیاری پیدا می‌کند. برای دستگاه‌های این‌چنینی نباید به روش متداول از UPS بهره برد یا باید از نوع قوی‌تری استفاده شود. برخی از این دستگاه‌ها عبارت‌اند از:
• موتورها و کمپرسورها
• لامپ‌های فلورسنت
• لامپ گازی
• پرینتر لیزری
باتری‌ یو پی اس

باتری‌ها مهم‌ترین جزء منبع تغذیه بدون وقفه به‌حساب می‌آیند که بیشتر از جنس سیلد اسید هستند. باتری یو پی اس شامل انواع مختلفی می‌شود که باید با توجه به کاربرد و موقعیت مصرفش انتخاب شود. تفاوت اغلب آن‌ها در مقدار ولت و آمپر باتری است. درواقع هرچه آمپر بیشتر باشد طول عمر باتری هم افزایش می‌یابد و طبیعتاً قیمت باتری نیز بیشتر خواهد بود.
نکات مهم در هنگام خرید باتری UPS
همان‌طور که برای خرید UPS باید به مواردی توجه شود، در هنگام خرید باتری UPS هم نکاتی وجود دارد.
• مدت‌زمان پشتیبانی
• اندازه باتری
• تاریخ تولید باتری
• ظرفیت باتری که مربوط به آمپر است
افزایش طول عمر یو پی اس و باتری آن
فروش باتری یو پی اس، با توجه به آمپر آن انجام می‌شود و آمپر بالاتر به معنای طول عمر بیشتر است. بااین‌وجود با رعایت نکاتی می‌توانید مدت‌زمان بیشتری از دستگاه و باتری UPS استفاده کنید.
1. انتخاب محل مناسب
مکان نصب UPS باید‌ دور از گردوغبار و دارای تهویه هوای مناسب باشد. همچنین دمای محیط هم بسیار مهم است. رطوبت و دمای بالا می‌تواند از عمر دستگاه و باتری آن بکاهد.
2. بازبینی دوره‌ای
فراموش نکنید که هرچند وقت یک‌بار تمام تجهیزات یو پی اس را بررسی کنید و از سالم بودن آن اطمینان حاصل نمایید. در صورت وجود گردوغبار اقدام به تمیز کردن دستگاه و باتری آن کنید.
3. عدم ذخیره باتری
گاهی برای فروش باتری یو پی اس و یا استفاده در زمان دیگری آن را ذخیره می‌کنند که این کار نادرست است. هرچه از زمان تولید باتری بگذرد، اگرچه از آن استفاده نشود، عمر باتری کوتاه‌تر خواهد شد.
4. مراقبت از بدنه باتری و UPS
افتادن و ضربه دیدن باتری، جایگذاری نامناسب آن و یا خیس شدن ازجمله دیگر مواردی هستند که به دستگاه و باتری آسیب می‌زنند و درنهایت باعث کاهش عمر آن‌ خواهند شد.
امیدواریم تا به اینجا متوجه اهمیت یو پی اس برای دستگاه‌های برقی شده باشید. به یاد داشته باشید، دیگر منبع‌های تغذیه مانند ژنراتور، هیچ‌گاه نمی‌توانند جایگزینی برای UPS باشند. البته برای بازدهی بیشتر گاهی از هردوی آن‌ها در کنار هم استفاده می‌شود. ایولتکس با پشتوانه‌ی سال‌ها تجربه و جمع بزرگی از نیروهای متخصص آماده ارائه خدمت به شما عزیزان است. همچنین در صورت نیاز به مشاوره، کافی است با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین