توان فولاد مبارکه در توسعه بازار
نشست هماندیشی فولاد مبارکه با مراکز خدماتی و تبیین اهداف و استراتژیهای سال ۱۴۰۱ با حضور مسئولان شرکت فولاد مبارکه و مدیران عامل هلدینگها و مراکز خدماتی بخش خصوصی برگزار شد.
در این نشست تقویت توانمندی مراکز خدماتی بهویژه در حوزه ارائه خدمت به مشتریان بهعنوان یکی از دغدغههای اصلی فولاد مبارکه کشور مطرح شد. در همین حال تاکید شد فولاد مبارکه آمادگی دارد با اخذ مجوزات لازم از مسئولان ارشد و با دریافت ضمانتنامه ملکی، فروش اعتباری را برای مراکز خدماتی عملیاتی کند.
لزوم تقویت توانمندی مراکز خدماتی
محمد تاجمیرریاحی، مدیر فروش داخلی شرکت فولاد مبارکه، در نشست هماندیشی فولاد مبارکه با مراکز خدماتی و تببین اهداف و استراتژیهای سال ۱۴۰۱ اظهار کرد: سال ۱۴۰۰، سال سختی برای فولاد مبارکه بود و طبعا بخشی از این مشکلات نیز به مراکز خدماتی منتقل شد.به گزارش ایراسین، در امسال حدود ۱۵۰ هزار تن ورق گرم توسط فولاد مبارکه به کشور وارد و در قالب عرضه تلفیقی عرضه شد. وی با اشاره به مشکلات واردات کالا، اظهار کرد: اکنون حدود یک ماه است ۴۰ هزار تن بار در گمرک مانده و با مشکلات ترخیص روبهرو هستیم.
چالش انرژی
تاجمیرریاحی با اشاره به مشکلات فولاد مبارکه در تولید محصول گفت: در تابستان مشکل برق و در زمستان با مشکل گاز روبهرو بودیم که موجب کاهش تولید و نارضایتی مشتریان شد. مدیر فروش داخلی شرکت فولاد مبارکه افزود: استفاده از سامانههای دولتی اکنون برای شرکتها الزامی است؛ در همه بخشها نیز وجود دارد. طبیعتا در صنعت فولاد هم سامانههای متعددی وجود دارد. سامانه «آرین» نیز یکی از سامانههای مفید این صنعت است که در گروه فولاد مبارکه طراحی و راهاندازی شد.وی ادامه داد: ما ملزم هستیم کل اطلاعات را با وب سرویس به وزارتخانه تحویل دهیم. سختگیریهایی که در این برنامهها وجود دارد صرفا به دلیل فولاد مبارکه نیست. اگرچه اجرای چنین اقداماتی در برنامههای فولاد مبارکه نیز بوده اما دلیل عمده آن الزام ارسال اطلاعات به وزارتخانه است.
تاجمیرریاحی افزود: دغدغه ما بهطور جدی این است که مراکز خدماتی توانمند باشد. ارائه خدمات در مراکز خدماتی ضعیف است و باید تقویت شود. در آینده نزدیک و با آغاز بهرهبرداری از شرکتهای نوردی جدید مثل گلگهر و جهان آرا، فولاد مبارکه باید برای رقابت جدی در آینده آماده شود. فولاد مبارکه از مراکز خدماتی خود حمایت میکند؛ اگر طی سالهای اخیر اینگونه نبود، در پستی و بلندیهای موجود، بسیاری از آنها تعطیل میشدند.مدیر فروش داخلی شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: تخلیه محصول در مراکز باید تا آخر سال انجام شود. طی ۶ روز ابتدایی سال نیز باید افرادی در مراکز برای تخلیه یا دریافت احتمالی محصول حضور داشته باشند.
آمادگی برای فروش اعتباری
طهمورث جوانبخت، معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه اظهار کرد: باید محدودیتهای عرضه افزایش یابد، به این معنی که تقاضا از عرضه بیشتر است؛ بنابراین برای کنترل تفاوت قیمت، محصولات سهمیهبندی شده است. طی ۲ سال گذشته محدودیتهای بسیاری از سوی بخشهای مختلف برای فولاد مبارکه ایجاد شده است. پس از مدتی قرار شد فقط محصولات درجه یک در بورس عرضه شود و مابقی محصولات از طریق مراکز خدماتی توزیع شود. وظیفه اصلی این مراکز هم خردهفروشی است.وی همچنین عنوان کرد: با دستورالعملهای وزارتخانه نمیتوان محصول درجه یک به شرکتها داد اما به دلیل کاهش حساسیت، شرکتهایی که عضو سامانه بهینیاب باشند، میتوانند براساس نیاز خود محصولات را از بورس خریداری کنند.
معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه درباره حق اعتراض درباره محصولات توسط مراکز نیز گفت: از آنجا که این محصولات درجه ۲ است، حق اعتراض چندان قابل توجیه نیست. اگر هر استان کشش لازم را نداشته باشد در واقع بدین معنی است که آن استان شاید اصلا نیاز به مرکز خدماتی نداشته است. با این حال، لازم است ضریبهای استانی مورد بازنگری قرار گیرد. در حوزه سهمیهها با اصلاح ضریب استانی تا حدودی مشکل حل خواهد شد. طی جلساتی با هلدینگها سعی میکنیم این مسئله نیز اصلاح شود.
جوانبخت ادامه داد: اشکالات سامانه آرین باید برطرف شود تا شفافیت حداکثر شود. هر میزان شفافیت افزایش یابد میتوان امتیازات بیشتری از وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت برای اختصاص محصولات بیشتر و درجه یک به مراکز خدماتی گرفت. آمادگی داریم سهمیه مراکز را با نظر افراد تعیین کنیم. بحث تقسیم سود و سود انباشته هم باید مورد توجه قرار گیرد، نباید سرمایه در گردش را از شرکت خارج کرد.
وی در پاسخ به نکات مطرحشده درباره تخفیف و فروش اعتباری به مراکز ابراز کرد: موضوع تخفیفات حتما بررسی و بازنگری میشود. در سال ۹۷ این تخفیفات کاهش یافت و در شرایط فعلی جا دارد این میزان بازنگری شود. فولاد مبارکه آمادگی دارد با اخذ مجوزات لازم از مسئولان ارشد و با دریافت ضمانتنامه ملکی، فروش اعتباری را برای مراکز خدماتی عملیاتی کند.
سخن پایانی
در این نشست گزارشی از روند و عملکرد مراکز خدماتی اعم از ثبت سفارش و خردهفروشی ارائه شد. این گزارش با تمرکز بر فروش داخل استان، فروش به تولیدکننده، خردهفروشی و ارائه خدمات ارائه شد. سپس با تبیین استراتژیهای سال ۱۴۰۱ و رسالتی که برای مراکز خدماتی بهعنوان بازوان توانمند فولاد مبارکه در توسعه بازار وجود دارد، ادامه یافت. همچنین بازاریابی و فروش محصولات فولاد مبارکه به مصرفکنندگان کوچک و معرفی تولیدکنندگان توانمند فولاد مبارکه، بهعنوان نخستین ماموریت این مراکز مورد تاکید قرار گرفت.