-
گزارش صمت از ششمین همایش ملی کیفیت

باکیفیت‌های کشور معرفی شدند

ششمین همایش ملی کیفیت، چهارشنبه ۴ اسفند ۱۴۰۰ در محل مرکز همایش‌های دانشگاه شهید بهشتی تهران با معرفی گروه‌ها و شرکت‌های برتر برگزار شد.

رویکرد این همایش، نقش کیفیت فراگیر در جلب رضایت حداکثری مشتریان، با هدف بهبود و توسعه مستمر کیفیت در فرآیندهای سازمانی و شناسایی واحدهای پیشرو و متعهد به کیفیت در صنایع داخلی و استراتژیک بود. در این همایش با مجوز سازمان ملی استاندارد ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیز حمایت نهادهای متولی، برای ششمین سال متوالی به منظور ارزیابی کیفیت شرکت‌های حاضر اقدام شد.


در ادامه، گزارش صمت از این همایش را بخوانید:
ششمین همایش ملی کیفیت در بخش اول کار خود را با دو نشست تخصصی، یکی با موضوع «ارتباط برند با کیفیت» و دیگری با عنوان «اقتصاد، استاندارد، کیفیت» آغاز کرد. در بخش بعد در سخنرانی‌های همایش محمودرضا طاهری کارشناس حوزه استاندارد، محسن حجازیان عضو انجمن آینده‌نگری ایران و عضو انجمن مدیریت و پروفسور اکبر مانوسی رئیس انجمن دوستی ایران و کانادا و عضو هیات‌علمی دانشگاه اتاوا کانادا سخنرانی کردند. مهدی صادقی نیارکی عضو هیات‌عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، علی حکیم عطار رئیس شورای سیاست‌گذاری ششمین همایش ملی کیفیت، برات قبادیان رئیس دانشگاه صنایع و معادن ایران و محمد کاسبان رئیس کمیته ارزیابی و داوری ششمین همایش ملی کیفیت از سخنرانان بخش بعدی این همایش بودند. ششمین همایش ملی کیفیت در بخش پایانی نیز با معرفی برگزیدگان در ۵ سطح تندیس زرین، تندیس سیمین تندیس بلورین و گواهینامه‌های اشتهار و اهتمام، ثبت عکس‌های یادگاری و پذیرایی به کار خود پایان داد. ششمین همایش ملی کیفیت با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا در کشور با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دعوت تعداد محدود مهمانان برگزار شد و استقبال شرکت‌ها و ارتقای شاخص‌های کیفیتی شرکت‌کنندگان از نکات بازر آن بود.


بستری برای پایش و تقدیر ایجاد کردیم
امیررضا باقریان، دبیر اجرایی ششمین همایش ملی کیفیت: همایش ملی کیفیت در این دوره نیز برای ارج نهادن به زحمات مدیران، کارشناسان و متخصصانی که به کیفیت بها داده‌اند و با خلاقیت و نوآوری در تولید محصول مرغوب یا ارائه خدمات ارزنده نقش داشته‌اند و به دنبال تامین انتظارات مشتریان و کسب رضایت آنها هستند، با ایجاد بستری علمی و آموزشی، به موضوع پایش کیفیت و مشتری‌مداری در سازمان‌ها پرداخت. این رویداد با تجربه موفق در ۵ دوره گذشته با استقبال بیش از ۵۰۰ واحد تولیدی و خدماتی کشور در صنایع گوناگون توانسته است دستاوردهای ارزشمندی به‌دست آورد، همچنین با توجه به حضور و مشارکت بیش از ۹۰ مجموعه در دوره ششم، امید داریم صاحبان صنایع و بنگاه‌های اقتصادی، مسئولانه و دلسوزانه در مسیر تولید کالا با کیفیت و ارائه خدمات مناسب به ملت شریف ایران، گام بردارند..


شرکت‌کنندگان ارتقای کیفی داشتند
محمد کاسبان، رئیس کمیته ارزیابی و داوری ششمین همایش ملی کیفیت: در ششمین همایش ملی کیفیت گروه‌های برگزیده در ۵ سطح تندیس زرین، سیمین و بلورین و همچنین گواهی اشتهار به کیفیت و اهتمام به کیفیت دسته‌بندی شدند. با توجه به تجربیات گذشته طبیعتا در این دوره مدل ارزیابی شرکت‌های حضوریافته در همایش مدل سنجیده‌تر و کارشناسانه‌تر نسبت به همه دوره‌های قبل بود.
علاوه‌بر این، در دوره ششم شرکت‌ها با آمادگی بسیار بیشتری نسبت به دوره‌های قبل در همایش حضور یافته بودند و ارتقای کیفیت در محصولات آنها نسبت به سال‌های گذشته به وضوح مشاهده می‌شد. استقبال گروه‌های مختلف در ششمین دوره همایش ملی کیفیت نیز بسیار امیدوارکننده بود و نشان از توجه بیشتر شرکت‌ها به ارتقای کیفیت داشت. یکی از رسالت‌های همایش کیفیت این است که با بررسی‌های تخصصی و اعلام نتایج نقاط قوت و ضعف هر مجموعه در این بخش باعث شود تا این شرکت‌ها با اشراف بر این موارد، بیش از گذشته در مسیر ارتقای کیفیت قرار گیرند. امیدواریم برگزاری این همایش بتواند قدردانی کوچکی از زحمات شرکت‌هایی که در بخش تولید و خدمات فعالیت می‌کنند و به صورت داوطلبانه خود را در معرض سنجش قرار می‌دهند باشد؛ در عین حال توجه به کیفیت را بیش از پیش برای فعالان این عرصه‌ها در اولویت قرار دهد.


ارزیابی‌ها تخصصی‌تر بود
اشکان رحیمی رستگار، عضو هیات ارزیابی ششمین همایش ملی کیفیت: همایش ملی کیفیت که امسال شاهد برگزاری دوره ششم آن بودیم از لحاظ شاخص‌های کیفی بسیار پربارتر از دوره‌های قبل بود. نکات جالب توجه دوره ششم همایش ملی کیفیت این بود که در این دوره بحث مشتری‌مداری از امتیاز بالاتری برخوردار بود. به علاوه سیستمی شدن و حرکت مجموعه‌ها و سازمان‌ها به این سمت، در نظام‌مند شدن و مشتری‌مداری آنها بسیار تاثیرگذار بود. با توجه به ارتقای کیفیت شرکت‌های حضوریافته در همایش ملی کیفیت این دوره، استانداردها و معیارهای مورد بررسی در این دوره نسبت به دوره‌های پیش از این تخصصی‌تر طراحی شده بود، به همین دلیل ممیزی‌ها مستلزم صرف زمان بیشتری نسبت به گذشته بود. با توجه به این موضوع و شاخص‌های ارزیابی، می‌توان گفت شرکت‌های حائز رتبه در سطح‌بندی‌های مختلف این دوره همایش به‌طور جدی در بحث کیفیت عملکرد مطلوبی نسبت به سایر شرکت‌ها و مجموعه‌ها داشته‌اند.


همایشی که سازنده است
هاتف هاتفی‌پور، مدیر برنامه‌ریزی شرکت سوگاس: سوگاس، درحال‌حاضر به‌عنوان یک شرکت که محصولات آن به‌طور مستقیم با سلامت مردم در ارتباط است مسئولیت سنگینی را درباره حفظ کیفیت تولیدات خود برعهده دارد و تلاش‌های بسیاری را نیز در سال‌های اخیر انجام داده است. تحقیق و توسعه در این شرکت، یک فرآیند پیچیده و طولانی است تا به محصول نهایی و کیفیت مطلوب و پایدار کنونی برسد. علاوه‌بر این، با توجه به نیاز جامعه، همواره در صدد افزایش کمی و کیفی محصولات خود در بازارها هستیم تا به این شکل هم سلامت مصرف‌کنندگان را مطلوب‌تر تضمین کنیم و هم نقش تاثیرگذاری در جایگزینی محصولات قابل کمپوست به جای پلاستیک داشته باشیم و به حفظ حیات کره زمین نیز کمک کنیم. دستیابی به چنین اهدافی نیازمند مدیریت کیفیت است که در این زمینه نیز تلاش‌های فراوانی کرده‌ایم. یکی از نکاتی که در ارزیابی‌های همایش ملی کیفیت بسیار قابل توجه بود، ممیزی‌ها درباره شرکت‌های حضوریافته در این همایش بود که سطح آن را به شکل قابل‌توجهی افزایش داد. از دیگر نکات مثبت این همایش این است که بستری را فراهم می‌کند تا ارتباطات مختلف و سازنده در حوزه تولید میان شرکت‌های حاضر شکل بگیرد؛ بنابراین فکر می‌کنم برگزاری چنین همایش‌هایی تاثیر بسیار مطلوبی در توجه به مقوله کیفیت در تولید کشور بگذارد.


همایش کیفیت اطمینان‌آفرین است
مروارید صدوقی، مدیرعامل شرکت نستله واترز ایرانیان: در صنعت مواد غذایی و آشامیدنی و همچنین کالاهای تند گردش، آب یکی از کالاهای حساس به شمار می‌رود؛ به همین دلیل کیفیت محصولات آب باید به شکل جدی مورد بررسی قرار گیرد. در شرکت نستله نیز کیفیت به‌عنوان یکی از ۳ اصل مهم در تولید و عرضه مواد غذایی مورد توجه قرار می‌گیرد. شرکت نستله واترز ایرانیان برای دستیابی به کیفیت مورد قبول مصرف‌کنندگان سالانه ۱۲ بار محصولات این شرکت را به وسیله تست‌های کیفیتی و میکروبیولوژی در آزمایشگاه‌های ایران و فرانسه مورد بررسی قرار می‌دهد‌ زیرا خود را به شرکای تجاری مشتریان و مصرف‌کنندگان در زنجیره تامین مسئول می‌دانیم. وجود چنین همایش‌ها و رویداد‌هایی با محوریت کیفیت در شرایط کنونی کشور واجب و ضروری است زیرا مصرف‌کنندگان ایران با توجه به فشار اقتصادی متحمل‌شده در این سال‌ها باید اطمینان خاطر درباره محصولی که برای مصرف انتخاب می‌کنند، داشته باشند. همچنین برگزاری این نوع همایش‌ها به اطلاع‌رسانی هرچه بیشتر درباره محصولات مختلف به جامعه و چرخه ارزش افزوده کمک می‌کند. بر همین اساس، فکر می‌کنم نقش این همایش در سال‌های آینده در کشور به دلیل اطلاع‌رسانی به مصرف‌کننده بسیار بیشتر از این نیز باشد.


همایش کیفیت یک محک خودخواسته است
مهدی نورانی، عضو هیات راهبری مدیر ارشد ارتباطات برون‌سازمانی شرکت یونیلیور: شعار جهانی شرکت یونیلیور این است که می‌خواهیم سردمدار ترویج زندگی پایا در جهان باشیم و در این راستا برنامه‌هایی را با نام قطب‌نمای یونیلیور نیز در دست اجرا داریم. یکی از بخش‌های مهم برای ما در جهت هدفمند شدن برندها و شرکت‌های زیرمجموعه این شرکت مربوط به کیفیت پایا برای تمام محصولات و ذی‌نفعان است، به همین دلیل انجام فرآیندهایی که بتواند کیفیت محصولات ما را تضمین کند و به مصرف‌کنندگان در تمام کشور محصولاتی با کیفیت استاندارد و قابل قبول را ارائه دهد، جزو اهداف اصلی ما است. در این راستا در بسیاری از موارد حتی اغلب استانداردهای داوطلبانه کالاها را دریافت می‌کنیم تا بتوانیم اطمینان بیشتر را ایجاد کنیم. حضور در چنین همایش‌هایی باعث می‌شود به صورت خودخواسته کیفیت محصولات خود را مورد ارزیابی قرار داده و محک بزنیم. بسیاری از شرکت‌ها در موارد متعددی مدعی هستند کیفیت محصولات آنها بیشتر از حد استاندارد است و همه قوانین را به صورت کامل اجرا می‌کنند اما همواره بررسی‌های نهادهای خارج از شرکت تولیدکننده و ارائه‌کننده خدمات لازم است تا آگاهی و اطمینان لازم را در این موارد ایجاد کند. این روند باعث می‌شود تولیدکنندگان نیز دریابند استانداردهای ادعا شده آنها، از سوی ارزیابان در چه جایگاهی قرار دارد.
همایش‌هایی مانند همایش کیفیت کمک می‌کند اگر امروز در جایگاه مطلوب و مورد نظر خود قرار نداریم، بتوانیم با رعایت اصول استاندارد ضعف‌‌های خود را در آینده برطرف کنیم. همچنین برگزاری چنین همایش‌هایی به صورت مداوم باعث می‌شود حفظ اصول کیفیتی همواره مورد توجه تولیدکنندگان قرار گیرد و در جهت حفظ جایگاه خود تلاش کنند.


برگزیدگان ششمین همایش ملی کیفیت
در بخش پایانی ششمین همایش ملی کیفیت، برگزیدگان این دوره در ۵ سطح معرفی شدند.
در سطح زرین این همایش شرکت انتقال داده‌های آسیاتک، شرکت اِسمارت الکترونیک (برند صنام)، شرکت سنگ آهن مرکزی ایران، شرکت پتروشیمی خراسان، شرکت پتروشیمی شیراز، شرکت تک ماکارون، مجتمع صنعتی اِسفراین، شرکت مارگارین (برند آفتاب)، شرکت نفت ایرانول، شرکت کویرتایر، شرکت عمران کِیسون، شرکت نِستله واترز ایرانیان (برند نستله پیورلایف)، شرکت داروسازی زهراوی، شرکت فرآورده‌های لبنی رامک، شرکت یونیلیور ایران، موسسه محب سلامت کاشان (بیمارستان فوق تخصصی آیت‌الله یثربی)، شرکت سیمان باقران، شرکت کِلِوِر ایرانیان شرق (برند کِلِوِر)، شرکت پردازش تصویر رایان بودند. این مجموعه‌ها بنا بر ارزیابی‌های انجام‌شده توسط تیم‌‌های ارزیابی و داوری این همایش حائز بیشترین امتیازات در بخش‌های مختلف شدند.


دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*