نمایشگاه تهران میزبان متخصصان بود
دوازدهمین نمایشگاه بینالمللی معماری، دکوراسیون داخلی و خانه مدرن، یازدهمین نمایشگاه بینالمللی مادر، کودک و نوزاد و هشتمین نمایشگاه بینالمللی کفش، کیف، چرم و صنایع وابسته در آخرین روزهای هفته برگزار شد.
به گزارش صمت ، محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی جمهوری اسلامی ایران سهشنبه تا جمعه هفته گذشته با حضور متخصصان معماری، صنایع چرم و تجهیزات وابسته و تجهیزات وابسته به مادر و کودک میزبان مخاطبان بود. این ۳ نمایشگاه با حضور معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی جمهوری اسلامی ایران آغاز بهکار کردند.
دوازدهمین نمایشگاه بینالمللی معماری، دکوراسیون داخلی و خانه مدرن در سالنهای ۳۱-۳۵-۳۸-۳۸Aو ۳۸B با حضور ۱۷۱ شرکت در مساحتی افزون بر ۲۴هزار مترمربع و یازدهمین نمایشگاه بینالمللی مادر، کودک و نوزاد نیز در سالن ۵-۶ با مشارکت ۶۵ شرکت در ۶ هزار مترمربع به همراه هشتمین نمایشگاه بینالمللی کفش، کیف، چرم و صنایع وابسته با حضور ۱۹۰ شرکت داخلی و ۲ شرکت خارجی از کشورهای ترکیه و چین در فضایی افزون بر ۱۴ هزار مترمربع برگزار شد.
نمایشگاه معماری و دکوراسیون داخلی
به گزارش شاتا، نمایشگاه معماری و دکوراسیون داخلی تهران (Midex) مهمترین رویداد حوزه معماری، خانه مدرن و دکوراسیون داخلی در ایران محسوب میشود. در این نمایشگاه، شرکتهای مشاوره و طراح معماری و معماری داخلی، تجهیزات دکوراسیون، کفپوش، دیوارپوش، پرده، لوازم تزئینی و مبلمان فضای باز، تجهیزات نورپردازی، تجهیزات هوشمندسازی، تکنولوژیهای نوین ساختمان و کتب تخصصی و دانشگاهی به ارائه محصولات و خدمات خود اقدام کردند.
پیشینه علم و هنر معماری در کشور ما به چندین قرن قبل بر میگردد و تولیدکنندگان هنرمند، خوش ذوق و خلاق کشور به تولید شاهکارهای کمنظیر، جذاب و زیبا در این زمینه با طرحهای ابتکاری اقدام کردهاند.
ایران در منطقهای قرارگرفته که نخستین تمدنهای بشری سکنی گزیدند و در ادامه به زیباسازی محل اسکان خود توجه کرده و با بکارگیری مصالح و تجهیزات دنیایی مسحورکنندهای از اشکال و رنگها را رقم زدهاند.
امروزه در این حوزه تلفیقی از هنر، مهندسی، نوآوری و ابتکار بهمنظور برآوردن نیاز و سلیقه مصرفکنندگان دخیل هستند.
نقش نمایشگاهها بهمنظور انتقال تکنولوژی، بازاریابی، برندسازی و نمایش عینی دستاوردهای علمی و هنری بسیار حائز اهمیت است و در همین راستا یازدهمین نمایشگاه بینالمللی معماری و دکوراسیون داخلی خانه مدرن (میدکس) بهعنوان فضایی برای تعامل چندوجهی میان تولیدکنندگان، شرکتهای دانشبنیان، معماران، متخصصان و مشتریان داخلی و خارجی برگزار شد.
نمایشگاه میدکس بهعنوان آوردگاه سرآمدان حوزه معماری و دکوراسیون و همچنین فناوریهای نوین ساختمان تحت قالب خانه مدرن، همواره با استقبال دستاندرکاران، اساتید و بهرهبرداران مواجه شد.
نمایشگاه مادر، نوزاد و کودک تهران
در نمایشگاه مادر، نوزاد و کودک تهران (MBC) واحدهای تولیدی ارائهدهنده کالاها و خدمات مربوط به حوزه مادران، کودکان و نوزادان گردهم آمدند تا نوینترین دستاوردهای خود را عرضه کنند. مدیر برگزاری این نمایشگاه گفت: پس از یک دهه برگزاری موفق نمایشگاه مادر و کودک با عنوان تجاری MBC در تهران، امسال با حضور متخصصان و فعالان این حوزه، دوره یازدهم را از ۲۱ تا ۲۴ دی ماه در فضایی افزون بر ۶هزار متر مربع کلید زدیم.
علی محتشمامیری درباره ماهیت این رویداد تجاری افزود: در نمایشگاه مادر، نوزاد و کودک هر آنچه مادران باید از قبل از تولد فرزندشان بدانند از انواع خدمات آموزشی و بهداشتی گرفته تا انواع کالاها و صنایع نوزاد و کودک ارائه میشود و در معرض دید علاقهمندان قرار میگیرد. عضو هیات مدیره انجمن برگزارکنندگان رویدادهای نمایشگاهی ادامه داد: با هدف سهولت بازدیدهای تخصصی از محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی به سمت ۴ مسیر پرتردد و اصلی شهر تهران، اتوبوسهای مخصوصی به صورت رایگان مسئولیت جابهجایی بازدیدکنندگان را بر عهده داشتند. به این ترتیب، شهروندان میتوانستند بدون نگرانی از طریق حملونقل عمومی بازدیدهای خود را انجام دهند. مدیرعامل شرکت میلاد نور در ادامه تاکید کرد: اتوبوسهای یادشده از سئول به سمت میدان هفتتیر، میدان آزادی، میدان انقلاب و میدان رسالت در حرکت بوده و این روند در طول ۴ روز برگزاری نمایشگاه ادامه داشت. توجه ویژه به مسائل گوناگون رفاهی، درمانی و بهداشتی مادران، نوزادان و کودکان، رقابت بین تولیدکنندگان و عرضهکنندگان کالاها و خدمات، توجه به تولیدات داخلی و تبادل تجربیات بین تولیدکنندگان و عرضهکنندگان خدمات داخلی و خارجی این حوزه، از مهمترین اهداف برگزاری این نمایشگاه بینالمللی بود. نمایشگاه مادر، نوزاد و کودک دهها شرکت و واحد تولیدی ارائهدهنده کالاها و خدمات مربوط به حوزه مادران، کودکان و نوزادان را گردهم میآورد تا نوینترین دستاوردهای خود را عرضه کنند؛ نمایشگاهی تخصصی که برای بهتر کردن حال مادر و کودک برگزار میشود.
نمایشگاه کیف و کفش، چرم و صنایع وابسته
نمایشگاه بینالمللی کفش، کیف، چرم و صنایع وابسته با هدف فراهم آوردن تکنولوژیهای روز کشورهای پیشرفته، آشنایی با ماشینآلات جدید برای تولید محصولات چرمی کیف و کفش، ارتباط و تعامل بیشتر با تولیدکنندگان داخلی و خارجی، آشنایی با محصولات نوین مرتبط با صنعت کیف و کفش با اولویت شناساندن ظرفیت و توانمندیهای شرکتهای ایرانی در تولید و ارائه کالا و خدمات برگزار میشود.
علیرضا جباریان فام رئیس اتحادیه کفاشان و پستاسازان تبریز نیز با اشاره به مشکلات صنعت کفش و کیف گفت: با توجه به افزایش نرخ ارز و مواد اولیه، سرمایهها به یک پنجم کاهش یافته و همین موضوع، نیازمند تسهیلات است تا کارخانهها به حیات خود ادامه دهند.
رئیس اتحادیه کفاشان و پستاسازان تبریز بیان کرد: عدمدریافت تسهیلات بانکی یکی از اساسیترین مشکلات موجود در این حوزه است که متأسفانه با عدمهمکاری بانکها و دولت، وامی در اختیار تولیدکنندگان قرار نمیگیرد و اغلب با یک فرآیند طولانی همراه است. وی به نبود نیروهای ماهر و نیمهماهر در این حوزه اشاره کرد و گفت: نبود هنرستان و دانشگاه در این صنعت، نیروی کار را بهشدت کاهش داده و منجر شده کارخانهها در تأمین نیروی کار با مشکل روبهرو شوند اما افتتاح مدرسه کفش به مرور زمان تا حدودی میتواند در این زمینه مؤثر واقع شود. جباریان افزود: یکی دیگر از مشکلات این حوزه، نبود شهرک اختصاصی در صنعت کفش است. در حالحاضر، بالای ۷۰ درصد کارگاهها اجارهنشین هستند که نبود یک شهرک اختصاصی منجر به عدممتمرکز نشدن کارگاهها در یک محل میشود. نبود هنرستان و دانشگاه در این صنعت، نیروی کار را بهشدت کاهش داده و باعث شده کارخانهها در تأمین نیروی کار با مشکل روبهرو شوند. وی ادامه داد: طی سال گذشته تمام کارگاههای کفش این امکان را در اختیار داشتند تا به ازای ۳ نفر از کارگران خود، از معافیت کمک دولتی از سوی بیمه تأمین اجتماعی برخوردار شوند اما متأسفانه این امکان دیگر وجود ندارد و اکنون، کارفرمایان از پرداخت هزینه هنگفت بیمه ناتوان شدهاند. جباریان به افزایش بیرویه نرخ مواد اولیه تاکید کرد و افزود: افزایش بیرویه نرخ مواد اولیه منجر به افزایش نرخ نهایی کفش و ناتوانی مردم از خرید آن شده و در نتیجه بازار را به سمت کسادی سوق داده است. رئیس اتحادیه کفاشان و پستاسازان تبریز بیان کرد: تولیدکننده کیف چرم در تبریز بهشدت کاهش یافته و اغلب کیفهایی که توسط افغانیها در تهران و مشهد به بازار عرضه میشود عمدتا از چرم مصنوعی ساختهشده که با نرخ پایینی به فروش میرسانند. با توجه به کوچک بودن کارگاههای تولید کفش و تراکم بالای نیروی کار در کارگاهها، خطر افزایش ابتلا به کرونا وجود دارد و به همین دلیل باید واکسیناسیون کارگران در این صنف هر چه زودتر آغاز شود. وی گفت: بیش از ۸۰ درصد صادرات به کشورهای عراق و افغانستان و ۲۰ درصد دیگر نیز به کشورهای ارمنستان، امارات، قطر و پاکستان انجام میشود که طی یک ماه گذشته صادرات بهدلیل مشکلات امنیتی افغانستان، بهطور کامل قطع شده بود اما در حالحاضر، این مشکل رفع شده است.
سخن پایانی
این نمایشگاهها از ۲۱ تا ۲۴ دی با رعایت پروتکلهای بهداشتی در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار شدند. رویدادهای نمایشگاهی پس از تعطیلی ۲ ساله ناشی از کرونا امسال آغاز بهکار کردند. برگزاری نمایشگاهها علاوه بر تاثیر اقتصادی برای بنگاهها، دارای مزیت ایجاد اشتغال موقت و پایدار نیز هستند که نمیتوان از آن گذشت. بسیاری از افراد فعال در نمایشگاهها به صورت روزمزد کار میکنند و تعطیلی این صنعت در شرایط فعلی این افراد را در مضیقه مالی قرار میدهد. با این استدلال، برگزارکنندگان رویدادهای نمایشگاهی همسو با وزارت بهداشت وارد عمل شده و برگزاری نمایشگاهها آغاز شد.