-
نویسنده<!-- -->:<!-- --> <!-- -->حبیب‌الله ترشیزیان

کادرسازی شاه‌کلید رشد تولید

حبیب‌الله ترشیزیان-رئیس نظام‌مهندسی معدن خراسان‌رضوی

کادرسازی شاه‌کلید رشد تولید

معدنکاری و تولید مواد معدنی مانند هر کار اقتصادی دیگری تحت ‌ تاثیر تعدادی از مولفه ‌ ها قرار دارد که روی نرخ تمام ‌ شده آن محصول اثر می ‌ گذارد.قیمت سوخت، وضعیت ماشین ‌ آلات، قطعات یدکی، کرایه حمل و... از جمله این پارامترها هستند. بنابراین باتوجه به تورم مهارگسیخته فعلی، رشد این پارامترها تاثیرات منفی فراوانی بر میزان تولید مواد معدنی خواهد داشت، به ‌ طوری ‌ که میزان تولید را کاهش خواهد داد و نرخ محصول نهایی را بیش ‌ ازپیش افزایش می ‌ دهد.این امر موجب از دست رفتن توان رقابتی مواد معدنی تولیدشده در کشور، در مقایسه با سایر کشورهای تولیدکننده مواد معدنی می ‌ شود. بدیهی است، وقتی کالایی مزیت رقابتی خود را از دست بدهد و امتیازی برای صادرات نداشته باشد، تولید آن به ‌ تدریج کاهش پیدا می ‌ کند و دیری نمی ‌ گذرد که کار متوقف و تولید تعطیل می ‌ شود.به ‌ طورکلی در زمانی که تورم بالا است، سرمایه ‌ ها به ‌ جای بخش تولید به ‌ سمت واسطه ‌ گری و سوداگری تمایل پیدا می ‌ کنند، زیرا در این بخش ‌ ها نه ‌ تنها با ریسک بالا و مشکلات عدیده بخش تولید مواجه نمی ‌ شود، بلکه سود بادآورده حاصل از آن قابل ‌ مقایسه با درآمدهای سایر بخش ‌ های اقتصادی نیست. بنابراین در زمان تورم، میزان جذب سرمایه ‌ گذاری در کارهای مولد کاهش و در امور دلالی و واسطه ‌ گری افزایش می ‌ یابد.

برای مهار این شرایط و مقابله با افزایش تورم چاره ‌ ای جز این نیست که روی افزایش تولید تمرکز کنیم. هر اقدام و فعالیتی که به افزایش تولید ملی منجر شود، عاملی در راستای کاهش تورم است. دولت و حاکمیت معدنی برای حمایت عملی از تولید راهکارهای زیادی در اختیار دارد که موارد زیر از آن جمله به ‌ شمار می ‌ روند: کاهش نرخ مالیات بر تولید، کمک به نوسازی ماشین ‌ آلات فرسوده بنگاه ‌ های تولیدی، پرداخت وام ‌ های طولانی ‌ مدت با نرخ سود پایین به واحدهای تولیدی، برقراری جوایز تشویقی برای واحدهایی که بیش از ظرفیت اسمی خود تولید و به ‌ ویژه صادرات داشته باشند، اصلاح قوانین کار و تامین اجتماعی و اقداماتی از این دست.وزارت صمت به ‌ عنوان متولی و سیاست ‌ گذار بخش تولید کشور نقش شاخصی در زمینه مهار تورم و افزایش تولید برعهده دارد. بنابراین کلیه سیاست ‌ گذاری ‌ های این وزارتخانه باید به ‌ دقت ترسیم و با جدیت اجرا شود. علاوه بر این، لازم است مشوق ‌ هایی موثر و کارآ در راستای افزایش تولید ملی در این وزارتخانه برنامه ‌ ریزی شود و تمام سیاست ‌ گذاری ‌ ها و بخشنامه ‌ هایی که صادر می ‌ شود، در راستای حمایت از تولید و ثبات ‌ بخشی به فعالیت ‌ های تولیدی باشد. از آنجایی ‌ که هر تصمیم و تغییری در این وزارتخانه به ‌ طورمستقیم تاثیر قابل ‌ توجهی بر میزان تولید معدنی در کشور خواهد داشت، پس باید از توان و تجربه کارشناسان خبره و متخصصان ماهر بهره ببرد.

به این منظور، باید «کادرسازی» شود. منظور از کادرسازی این است که کارشناسان خبره در وزارت صمت بخش معدن تربیت شوند که در زمینه فرصت ‌ ها، چالش ‌ ها، مسائل بازار و به ‌ طورکلی همه امور مربوط به حوزه معدن خبره و کاربلد باشند و مدیران ارشد وزارتخانه به ‌ طورجدی و واقعی از مشاوره این کارشناسان استفاده کنند.لازمه رسیدن به این نقطه این است که تغییراتی هم در فرهنگ مدیریتی ایجاد شود و مسئولان باور کنند که مسئولیت بالاتر، به ‌ معنای دانش و درک عمیق ‌ تر از همه مسائل تخصصی نیست.اگر تصمیمات براساس مطالعات علمی دقیق و با استفاده از تجارب سایر کشورهای معدنی اخذ شود، تصمیماتی که با منافع ملی گره خورده است، دیگر قائم به شخص نخواهد بود و متکی بر سیستم می ‌ شود.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*