-

قطار توسعه کیفی در فولاد مبارکه سرعت گرفت

دهمین جشنواره پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت با حضور معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت به ‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد که محصول کلاف فولادی IRACORTEN A-HOT شرکت فولاد مبارکه به‌عنوان محصول برتر تحقیق و توسعه در این جشنواره برگزیده شد.

حرکت فولاد مبارکه به سمت توسعه کیفی

شهرام عباسی، مدیر تحقیق و توسعه شرکت فولاد مبارکه در گفت‌وگو با خبرنگار فولاد با اشاره به انتخاب محصول فولادی IRACORTEN A-HOT شرکت فولاد مبارکه به‌عنوان محصول برتر تحقیق و توسعه در دهمین جشنواره پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: هر ‌سال‌ معاونت آموزشی، پژوهشی و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت، عملکرد پژوهشی در شرکت‌های زیرمجموعه این وزارت را ارزیابی می‌کند.

وی افزود: از شهریور ۱۴۰۰ فرآیند ارزیابی عملکرد پژوهشی شرکت‌ها توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت اجرا شد و محصول فولادی IRACORTEN A-HOT شرکت فولاد مبارکه با هدف تامین نیاز مشتریان و با کاربرد اولیه تولید کانتینرهای حمل‌ونقل دریایی به‌عنوان محصول برتر تحقیق و توسعه در دهمین جشنواره پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت مورد قدردانی قرار گرفت.

مدیر تحقیق و توسعه شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: در ابتدا، فعالیت انجام‌شده برای معرفی محصول فولادی IRACORTEN A-HOT شرکت فولاد مبارکه در قالب اظهارنامه‌ای به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان ارائه شد و پس از ارزیابی‌های به‌عمل‌آمده این محصول به وزارت صنعت، معدن و تجارت معرفی شد و در نهایت پس از ارزیابی‌های انجا‌م‌شده در کمیته داوری، محصول جدید شرکت فولاد مبارکه به‌عنوان محصول برتر تحقیق و توسعه در این جشنواره برگزیده شد. وی با تاکید بر ضرورت تحقق توسعه کیفی در شرکت فولاد مبارکه اذعان کرد: با توجه به تاکیدات مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه بر توسعه کیفی و همچنین تعیین این مهم به‌عنوان چشم‌انداز و ماموریت شرکت، واحدهای تولیدی، پشتیبانی و ستادی در این راستا در صدد توسعه کیفی محصولات فولاد مبارکه هستند.

تولید فولادهای مقاوم به خوردگی در فولاد مبارکه

علیرضا مولوی‌زاده، مدیر واحد متالورژی و روش‌های تولید شرکت فولاد مبارکه درباره طراحی و تولید معرفی محصول فولادی IRACORTEN A-HOT شرکت فولاد مبارکه بیان کرد: این اقدام به‌منظور رفع نیاز کشور از واردات، جلوگیری از خروج ارز از کشور، توسعه و تنوع هر‌چه بیشتر سبد محصولات فولاد مبارکه و تولید فولادهای خاص با ارزش‌افزوده بالا صورت گرفته است.

وی در ادامه افزود: فولادهای مقاوم به خوردگی اتمسفری حاوی مقادیری از عناصر کروم، نیکل، مس و فسفر در ترکیب شیمیایی خود هستند که موجب بهبود مقاومت به خوردگی در محیط‌های مرطوب و اسیدی تا ۴ برابر در مقایسه با فولادهای سازه‌ای معمول می‌شود.

کاربردهای این محصول

محمودرضا قرمزی، رئیس گروه فنی ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه درباره این دستاورد اظهار کرد: نظر به تعهد شرکت فولاد مبارکه در توسعه گریدهای تولیدی در جهت برآورده شدن نیازهای مشتری‌های ورق‌های فولادی در سطح کشور، با توجه به محدودیت‌های تحریمی و عدم امکان تامین ورق‌های فولادی به‌‌خصوص گریدهای ویژه با کاربردهای اختصاصی در زمینه‌های نیروگاه‌های تولید برق و صنعت دریانوردی این درخواست پس از انجام بررسی‌های مقدماتی در اولویت تولید قرار گرفت.

رئیس گروه فنی ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه بیان داشت: همان‌طوری که با طراحی این محصول در فر‌آیند واحدهای تولیدی بالادستی اقداماتی انجام شده بود، در واحدهای نورد سرد نیز تمهیداتی اندیشیده شد؛ در فرآیند نورد اصلاحاتی در مقادیر توزیع‌ Reduction (کاهش ضخامت مرحله‌به‌مرحله) صورت گرفت که بتوانیم محصول را با حداقل افت حجم تولید، تولید کنیم.

وی ادامه داد: مواردی ازجمله بهینه‌سازی جریان موتور قفسه‌های نورد و مصرف برق و شرایط کیفی در تولید این محصول در تاندم‌میل نورد ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه درنظر گرفته شد؛ با توجه به ترکیب شیمیایی این محصول و وجود برخی عناصر در این محصول جوش‌پذیری در ورودی تاندم و در موقعیت جوشکاری ابتدا و انتهای کلاف‌ها با توجه به پیوسته بودن تولید، نیازمند تغییراتی بود که با کنترل‌های خیلی زیاد که بعضا با توقف نیز همراه بود صورت گرفت و برنامه بهینه جوش لیزری نیز تهیه شد. رئیس گروه فنی ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: اجرای موفق سیکل عملیات حرارتی طراحی‌شده در واحد باکس‌آنیلینگ و رسیدن به شرایط مناسب خواص مکانیکی و کنترل پارامترهای شکلی مانند فلتنس در سایر خطوط ازجمله اقداماتی بود که در واحدهای ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه انجام شد.

تولید محصولی براساس ویژگی‌های فولاد تمیز

محمدعلی شفیعی دهنوی، رئیس گروه فنی فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه نیز در این باره تصریح کرد: با توجه به اینکه تختال نخستین محصول در سیکل تولید فولاد مبارکه است، ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم این شرکت به‌عنوان خط مقدم تولید هر محصولی به شمار می‌رود و در ابتدا امکان‌سنجی تولید در این ناحیه با توجه به دانش فنی و تجهیزات موجود مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی اظهار کرد: درباره محصول جدید IRACORTEN A-HOT که از نظر آنالیز شیمیایی دارای عناصر ویژه مانند مس، نیکل، کرُم و فسفر است، ابتدا دستورالعمل تولید در واحد کوره‌های قوس، کوره‌های پاتیلی و ریخته‌گری مداوم و براساس ویژگی‌های فولاد تمیز تدوین شد.

رئیس گروه فنی فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه بیان کرد: فولاد مذاب با آنالیز دقیق مطابق استاندارد تولید شده و در واحد ریخته‌گری مداوم با رعایت تنظیمات خاص مانند جداول خنک‌سازی و نوسان قالب، سرعت استاندارد ریخته‌گری و انتخاب پودر قالب مناسب، با موفقیت ریخته‌گری شد و تولید بدون عیب این محصول برگ زرین دیگری به افتخارات ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم اضافه کرد.

حمایت از صنایع داخلی و جلوگیری از واردات

فرزاد فرهادی امینه، رئیس گروه فنی ناحیه نورد گرم شرکت فولاد مبارکه درباره طراحی این محصول گفت: در راستای تحقق اهداف فولاد مبارکه در زمینه تولید محصولات ویژه و به‌ویژه محصولات مقاوم به خوردگی، امکان‌سنجی و بررسی روش تولید ورق گرم محصول جدید IRACORTEN A-HOT در ناحیه نورد گرم این شرکت با هماهنگی واحد متالورژی و روش‌های تولید در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: در این راستا پارامترهای عملیاتی موردنیاز نورد این محصول با توجه به تنوع ابعادی، در حالت‌های مختلف شبیه‌سازی و آزمایش شده و سرانجام این محصول در طیف وسیعی مطابق با خواص مکانیکی موردنظر با موفقیت در خط نورد گرم فولاد مبارکه به تولید رسید؛ با تولید این محصول جدید، گام بلندی در جهت حمایت از صنایع داخلی و جلوگیری از واردات محصولات مشابه برداشته شد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین