-

صنعت نمایشگاهی ساختار مدونی ندارد

علی فرهادی- فعال نمایشگاهی

شواهد حاکی از آن است که ایران جزو کشورهایی است که در حوزه صنعت نمایشگاه ساختار و برنامه مدونی ندارد. چنانچه ساختار و ماهیت سایت‌های نمایشگاهی درحال‌حاضر در کشور در هر استان متفاوت است. ما به برگزاری نمایشگاه‌های صرف تجاری اعتقادی نداریم، بر همین اساس، رویکرد نمایشگاه بین‌المللی برابر دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌ها، برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی و عرضه و نمایش کالاست، بنابراین برای رسیدن به اهداف تعریف‌شده، باید از برخی مسائل فاصله بگیریم. این در حالی است که برای رسیدن توفیقات در حوزه ملی باید وحدت رویه در صنعت نمایشگاهی دنبال شود.
برای تحقق این هدف، همراهی سایت‌های نمایشگاهی با یکدیگر، علاوه بر اثرگذاری و ایجاد فضای همفکری و وحدت رویه، در عمل موجب شکل‌گیری رقابت‌های سالم نیز خواهد شد.
اگر این وحدت رویه شکل بگیرد در عرصه ملی و برون‌مرزی نیز حرف‌های زیادی برای گفتن خواهیم داشت. در این فضا، بخش زیادی از مشکلات شرکت نمایشگاه‌ها موضوع قانون‌گذاری است و باید در این راستا، نیازهای صنعت نمایشگاهی موردبازنگری و دسته‌بندی قرار گرفته و نمایندگان مجلس به این موضوع ورود کنند.
از سوی دیگر، به‌دلیل عدم‌تعریف چارچوب درست و رفتارهای سلیقه‌ای، ظلم‌های بسیاری به برخی سایت‌های نمایشگاهی می‌شود و به‌دلیل ارتباط قوی، برخی از این سایت‌ها از حقوق مساوی برخوردار نیستند. بر همین اساس، ارتقای زیرساخت‌ها یکی از محورهای اصلی سایت نمایشگاه‌های نمایشگاهی استان‌هاست که باید با جدیت دنبال شود.
به‌علاوه اینکه صنعت نمایشگاهی به‌عنوان پیشانی صادرات و بزرگ‌ترین ابزار ارتباطی صنایع، دارای اهمیت و جایگاه ارزشمندی است و اگر این صنعت به‌درستی مدیریت و راهبری شود، گشایش‌های فراوانی در حوزه صنعت و توسعه اقتصادی عاید کشور خواهد شد؛ بنابراین می‌توان گفت مشکلات ساختاری زیادی در صنعت نمایشگاهی کشور وجود دارد و تا این مشکلات برطرف نشود، امیدی به تحقق اهداف بلندمدت و به فعلیت رساندن ظرفیت‌های موجود وجود ندارد. در این شرایط، تصویب قوانین کارآمد، راه نجات نمایشگاه‌ها از آشفتگی است.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*