درخشش خودروسازان ایرانی در نمایشگاه مسکو
دو شرکت خودروسازی سایپا و ایرانخودرو و همچنین تعدادی از شرکتهای قطعهسازی از جمهوری اسلامی ایران، تولیدات خود را در بخش خودروسازی و قطعهسازی در دو نمایشگاه بینالمللی اتومکانیگا و اینتراتو مسکو به نمایش گذشتند.
شرکتهای ایرانخودرو و سایپا و تولیدکنندگان منتخب کشورمان با حضور در نمایشگاه بینالمللی اینتراتو و نمایشگاه جنبی اتومکانیکا در مسکو که تا ۵ شهریور برپا بود، جدیدترین تولیدات خود را در بخشهای گوناگون قطعهسازی از جمله، بدنه، رادیاتور، میلنگ، سرسیلندر به نمایش گذاشتند.
در نمایشگاه بینالمللی اتومبیل روسیه«اینتراتو» شرکت ایرانخودرو محصولات خودرویی خود را به نمایش گذاشت و با ارائه خودروهای دناپلاس، راناپلاس و تارا در این نمایشگاه در حضور بازدیدکنندگان خودنمایی کرد.
در نمایشگاه جنبی اتومکانیکا نیز شرکت یاتاقان بوش ایران محصولات خود را عرضه کرد و مذاکراتی بهمنظور عقد قرارداد همکاری با شرکتهای روسی انجام داد. شرکتهای فولادفام و فولادین ذوب از دیگر شرکتهای ایرانی حاضر در نمایشگاه بود که با ارائه ۷۰۰ محصول متنوع و باکیفیت در این نمایشگاه حضور چشمگیر یافتند.
این شرکتها قراردادهای قابلتوجهی برای همکاری با شرکتهای روسی تدوین و توافقات لازم برای تولید و عرضه با این شرکتها را به انجام رساندند. در نمایشگاه اتومکانیکا بیش از هزار و ۴۰۰ شرکت از حدود ۴۰ کشور حضور داشتند.
عرضه خودروهای ایرانی در بازار روسیه
کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بازدید از غرفه ایرانخودرو در نمایشگاه مسکو، گفت: برخی از خودروهای ما که در این نمایشگاه عرضهشدهاند، با پشتکاری قوی، ادامه حضور مستمر در بازار و خدمات پس از فروش قابلیت حضور در بازارا خودرو کشور روسیه با سلایق متفاوت را دارند.
ضمن اینکه در تولید مشترک و قطعهسازی هم شرکتهای ایرانی میتوانند نقشآفرین باشند. وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران تلاش دارد در کنار روابط خوب سیاسی، فنی و نظامی با روسیه حوزههای فرهنگی و اقتصادی را نیز فعال کند، ادامه داد: حضور شرکتهای خودرویی ایران در بازار روسیه میتواند فرصت بسیار خوبی در این زمینه باشد و خودروسازی ما میتواند با تطابق خود با بازار روسیه و حضور مستمر و ارائه خدمات پس از فروش در تقویت روابط اقتصادی و ارزآوری برای کشورمان موثر باشد.
جلالی افزود: در جهت دیپلماسی اقتصادی شرکتهای خودروسازی نیز با توجه به پیچیدگیهای بازار خودرو روسیه و پشتکاری قوی و مستمر میتوانند در این زمینه نقش مهمی ایفا کنند و سفارت جمهوری اسلامی ایران نیز تسهیلکننده حضور آنها در بازار خودرو مسکو خواهد بود.
کیانمنش، مدیر مطالعات و برنامهریزی بازارهای صادراتی ایرانخودرو نیز گفت: شرکت ایرانخودرو تلاش دارد با برنامهریزی و مطالعات دقیق در کنار شرکتهای بزرگ خودروساز جهانی محصولات خود را به بازار روسیه معرفی کند.
گروه صنعتی ایرانخودرو سالهای قبل ۱۲ هزار دستگاه خودرو به روسیه صادر کرده بود. نمایشگاه بینالمللی خودرو مسکو از نظر قدمت، کمیت و کیفیت در سطح نمایشگاههای خودرو فرانکفورت و ژنو قرار دارد.