-

فیلترینگ شیوه درستی نیست

آرش سروری فعال فناوری و استارت‌آپ

در چند روز اخیر، به ‌ دلیل شرایط ایجادشده، شاهد اختلال طولانی ‌ مدت اینترنت هستیم. به ‌ دنبال اختلالات ایجادشده بسیاری از شبکه ‌ های مجازی نیز فیلتر شده ‌ اند.

همه کسب ‌ وکارها به ‌ گونه ‌ ای وابسته به اینترنت هستند و اختلال در اینترنت ضربه ‌ های جبران ‌ ناپذیری به کسب ‌ وکارهای مجازی زده است. هنگامی ‌ که امکان جست ‌ وجو وجود ندارد یا با قطعی اینترنت در برخی از مراحل خرید اختلال ایجاد می ‌ شود، قطعی اینترنت به ‌ طورحتم به کسب ‌ وکارهای سنتی نیز آسیب وارد می ‌ کند.

براساس اعلام نت ‌ بلاکس، سازمان غیردولتی ناظر بر اینترنت جهانی، زیان اقتصادی ناشی از قطعی اینترنت ایران در هر ساعت بیش از 5/1 میلیون دلار برآورد می ‌ شود و این رقم بیش از ۶۵ میلیارد تومان است. براساس آمارهای اعلام ‌ شده ، بیش از یک میلیون شغل در اینستاگرام فعالیت داشته ‌ اند و بازاری بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان در سال را ایجاد کرده ‌ اند.

طبق اطلاعات مرکز آمار، درآمد حدود ۱۰ میلیون نفر به اینستاگرام وابسته است، همچنین بیش از ۳۵۰ میلیون فروشنده فعال در شبکه ‌ های اجتماعی فعالیت دارند. کسب ‌ وکارهای بسیاری به ‌ صورت بومی و خانگی اداره می ‌ شوند که از طریق اینستاگرام و واتس ‌ اپ با بازار در ارتباط هستند و می ‌ توانند مشتریانی برای کالا و خدمات ‌ شان پیدا کنند و با آنها در ارتباط باشند.

اگر این فیلترینگ به ‌ صورت دائمی ایجاد شود، درست نیست و متضرر اصلی در این وضعیت، کسب ‌ وکارهای خرد هستند، کسانی که قدرت اقتصادی بالایی ندارند.

در این میان، نباید استارت ‌ آپ ‌ ها را فراموش کنیم. استارت ‌ آپ ‌ ها کسب ‌ وکارهایی هستند که راهکار فناورانه را در بستر آنلاین و با کمک تکنولوژی فراهم کرده ‌ اند. استارت ‌ آپ ‌ ها نیز در اختلالات اینترنتی و فیلترینگ ضربه ‌ های زیادی می ‌ خورند.

پیشنهاد من این است که فروشندگان با ایجاد یک سایت فروش داخلی تا حدودی خسارت ‌ های ناشی از زمان فیلترینگ را جبران کنند، هرچند ممکن است در مواردی، مردم نیز روحیه خرید اینترنتی نداشته باشند. در حال ‌ حاضر، میزان فروش بسیاری از کسب ‌ وکارهای مجازی به صفر رسیده است.

متاسفانه موافقان طرح صیانت همیشه بر طراحی برنامه داخلی مشابه اینستاگرام یا دیگر شبکه ‌ های اجتماعی اصرار دارند، اما باتوجه به پروژه ‌ های ناموفق قبلی و هزینه ‌ های سنگین صرف ‌ شده، این روش درستی نیست.

براساس پیش ‌ نویس طرح صیانت، قرار است کارگروه جدیدی به ‌ نام کارگروه مدیریت گذرگاه مرزی متشکل از رئیس مرکز ملی فضای مجازی، نمایندگان وزارت ارتباطات، سازمان پدافند غیرعامل، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، قوه قضائیه، ستاد کل نیروهای مسلح، سازمان اطلاعات سپاه و کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه ایجاد شود.

این کارگروه وظیفه مدیریت ترافیک ورودی و خروجی کشور در گذرگاه ‌ های مرزی را برعهده خواهد داشت.

اگر قرار به ساخت شبکه اجتماعی مشابه نمونه ‌ های خارجی است، بهتر است این اقدام به ‌ صورت موازی انجام شود و انتخاب آن برعهده مردم باشد. ساخت چنین پلتفرمی نیاز به زمان زیادی دارد و در کوتاه ‌ مدت انجام نمی ‌ شود.

این یک حقیقت است که مردم به شبکه ‌ های اجتماعی مانند واتس ‌ اپ و اینستاگرام اعتماد دارد. به ‌ عنوان مثال، با روی کار آمدن برنامه واتس ‌ اپ، ایمیل و فکس بسیار کمرنگ شد.

در نتیجه، فیلترینگ ‌ ، شیوه درستی نیست و به ‌ طورقطع در بلندمدت آسیب ‌ زا می ‌ شود. امیدواریم شرایط بهتر شود و اینترنت پس از هر مسئله ‌ ای که پیش می ‌ آید، قطع نشود تا در نتیجه آن کسب ‌ وکارها هم آسیب نبینند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*