جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 03 May 2024
کد خبر: 19954
تاریخ انتشار: 1401/07/19 12:09

گریس نسوز و کاربردهای آن

روان‌کننده‌های مقاوم در برابر آتش، در سیستم‌هایی استفاده می‌شوند که خطر اشتعال در آن‌ها زیاد است.

 

روان‌کننده‌های مقاوم در برابر آتش، در سیستم‌هایی استفاده می‌شوند که خطر اشتعال در آن‌ها زیاد است. به طور معمول، این سیستم‌ها به شعله‌های باز، جرقه یا فلزات داغ نزدیک هستند یا حاوی این موارد هستند. اگر در سیستم، نشت روغن رخ دهد، خطر آسیب و حتی مرگ بیشتر می‌شود، زیرا آتش‌سوزی‌های مداوم ممکن است رخ دهد.

اگر از خطوط هیدرولیک تحت فشار استفاده می‌کنید، داشتن سیالی با نقطه اشتعال بالا بسیار مهم است، زیرا نشتی‌های کوچک می‌توانند روان‌کننده را به راحتی آئروسل کنند. اسپری‌های روان‌کننده در برابر آتش، بسیار حساس‌تر هستند؛ حرارت بسیار کمتری برای مشتعل شدن نیاز دارد و می‌تواند به مخازن سیال سرایت کند. اگر به نقطه آتش و/یا نقطه اشتعال خودکار برسد، روانکار می‌تواند مشتعل شود.

نقطه آتش‌سوزی، دمایی است که آتش در آن تداوم دارد و معمولاً چندین (50+) درجه بالاتر از نقطه اشتعال است. انتخاب روانکار مقاوم در برابر آتش (نسوز) با نقطه اشتعال بالاتر، خطر آتش‌سوزی و آسیب را کاهش می‌دهد.

آیا گریس، یک روان‌کننده اشتعال‌پذیر است؟ چه نوع گریس‌هایی اشتعال‌پذیر هستند؟

بیشتر گریس‌ها می‌سوزند، اما معمولاً در هنگام استفاده از آن‌ها، خطر آتش‌سوزی در نظر گرفته نمی‌شوند. اکثر گریس‌ها، حاوی روغن معدنی مشتق شده از نفت یا سیال مصنوعی مبتنی بر هیدروکربن -به عنوان سیال روان‌کننده- هستند. این مواد معمولاً قابل احتراق در نظر گرفته می‌شوند.

برای اینکه یک ماده در دسته اشتعال‌پذیر قرار بگیرد، باید نقطه اشتعال آن کمتر از 100 درجه فارنهایت باشد و به ندرت یک گریس در این دسته قرار می‌گیرد. این بدان معناست که گریس نسوز مخصوص بلبرینگ، معمولاً فقط در حضور شعله فعال یا جرقه قابل اشتعال است.

انواع روان‌کننده‌های (نسوز) مقاوم در برابر آتش

همان‌طور که می‌دانید یک گریس نسوز، شامل یک روغن پایه مقاوم در برابر آتش و کربن گرافیتی به عنوان غلیظ‌کننده است. روغن‌های پایه مناسب شامل سیالات هیدرولیک مقاوم در برابر آتش، به ویژه استرها یا آمیدهای اسید فسفر هستند.

انواع روانکار نسوز عبارت‌اند از:

  • امولسیون‌های روغن-آب

2 نوع مایع امولسیونی روغن-آب وجود دارد: روغن در آب و آب در روغن. امولسیون‌های روغن در آب با قطرات روغن ثابت در آب فرموله می‌شوند. تقریباً 95 درصد سیال، از آب و 5 درصد باقی‌مانده از روغن تشکیل شده است. این امولسیون‌ها دارای مقاومت عالی در برابر آتش و قابلیت انتقال حرارت هستند، اما روانکاری ضعیف و محافظت در برابر خوردگی ضعیفی دارند.

با توجه به روانکاری ضعیف، امولسیون‌های آب در روغن (همچنین به عنوان امولسیون معکوس شناخته می‌شوند) سیال‌هایی با عملکرد بهتر هستند. ترکیب این ماده‌ها 40 درصد آب و 60 درصد روغن است. تعادل بیشتری در خواص انتقال حرارت، روانکاری و محافظت در برابر خوردگی فراهم می‌کند. مقاومت در برابر آتش در درجه اول از آب ناشی می‌شود؛ پس از تبدیل به بخار، قابلیت احتراق روغن را کاهش می‌دهد.

  • گلیکول‌های آب

گلیکول‌های آب حاوی 35 تا 45 درصد آب هستند و باقی‌مانده محتویات آن، نوعی گلیکول مانند اتیلن گلیکول است. این واتر گلیکول‌ها، مزایایی مانند نقطه انجماد پایین‌تر و مقاومت عالی در برابر آتش را دارند. البته معایبی هم دارند، اما بسیاری از آن‌ها را می‌توان با بسته‌های افزودنی مختلف کاهش داد. این سیالات کاربردهای مختلفی دارند، اما به دلیل عملکرد محدود سیال، درجه‌بندی سرعت و قدرت کاهش می‌یابد. با وجود این، واتر گلیکول‌ها یکی از محبوب‌ترین روان‌کننده‌های نسوز در بازار امروز هستند.

  • استرهای فسفات

استرهای فسفات، بهترین مقاومت در برابر آتش را نسبت به هر سیال ارائه می‌دهند که به دلیل ساختار مولکولی طبیعی آن‌ها است. خورنده نیستند، پایداری اکسیداتیو عالی، ویژگی‌های ضد سایش عالی دارند و برای استفاده تا دمای 150 درجه سانتی‌گراد مناسب هستند.

  • استرهای پلیول

سیالات پلیول استر به دلیل خواص مقاومت در برابر آتش، روانکاری عالی و پایداری ویسکوزیته خوب در دماهای مختلف محبوبیت پیدا کرده‌اند. حاوی بسته‌های افزودنی هستند تا عملکرد خوب و خواص حرارتی بالا را ارائه دهند. این روانکارها بسیار سازگارتر از استرهای فسفات هستند.



از بهترین گریس‌های نسوز که با بالاترین کیفیت در مجموعه اوستا صنعت به فروش می‌رسد، می‌توان به بهران یاقوت EP2 و پارس ماهان EP2 اشاره کرد که برای روانکاری انواع یاتاقان‌‎ها، دنده‌ها، کوپلینگ‌ها، پمپ‌ها و کمپرسورها کاربرد دارند.

نمونه‌های گریس نسوز پرکاربرد و مهم

 

1. گریس بهران یاقوت EP2

گریس چندمنظوره معدنی با پایه صابون لیتیم و مواد افزودنی که دارای الیاف کوتاه و بافت نرم است.

برای روانکاری انواع ماشین‌آلات در شرایط سخت و بازه دمایی 20- تا 120 درجه سانتی‌گراد توصیه می‌شود.

همچنین این محصول برای روانکاری انواع یاتاقان‌های ماشین‌آلات در شرایط بسیار سخت و آب‌بندی پمپ‌ها کاربرد دارد.

برای دیدن لیست کلیه ی محصولات گریس بهران یاقوت EP2 به همراه مشخصات و قیمت کلیک کنید.

2. گریس نسوز پارس ماهان EP2

این محصول با استفاده از روغن پایه معدنی با شاخص گرانروی بالا، تغلیظ‌کننده صابون لیتیم 12 – هیدروکسی استئارات و مواد افزودنی EP، ضد خوردگی، ضد زنگ و ضد اکسیداسیون تولید می‌شود.

این گریس نسوز، برای روانکاری یاتاقان‌ها، دنده‌ها، کوپلینگ‌ها، پمپ‌ها و کمپرسورها مناسب است.

لیست محصولات این نوع گریس رو در لینک زیر ببینید:

https://avesta-sanat.com/product/گریس-نسوز-پارس-ماهان-ep2/

 

نحوه انتخاب گریس نسوز

هنگام انتخاب گریس نسوز مراحل زیر را دنبال کنید:

  • محدوده دمای واقعی را تعیین کنید. دمای کار ممکن است کمتر از آن چیزی باشد که به نظر می‌رسد. برای اندازه‌گیری دمای کارکرد گریس از حس‌گر تماسی یا غیر تماسی استفاده کنید. آیا از 392 درجه فارنهایت (200 درجه سانتی‌گراد) فراتر می‌رود؟

  • عملیات سیستم متناوب است یا مداوم؟ اگر پیوسته است، پس به دنبال یک محصول سطح بالا باشید که الزامات عملیاتی را برآورده کند.

  • آیا چرخه‌های گرمایش و سرمایش با فواصل زمانی کارکرد و عدم کارکرد ماشین‌آلات همراه است؟ در نظر بگیرید که آیا رطوبت ممکن است از طریق جو یا برخورد قطعات ایجاد شود.

  • فاصله مناسب برای روغن‌کاری مجدد چقدر است؟ اگر روغن‌کاری مجدد دشوار است، پس یک محصول سطح بالا را در نظر بگیرید تا هزینه استفاده کمتری داشته باشید؛ حتی اگر گران‌تر باشد.

  • هرگونه مسائل ظاهری و بصری را در نظر بگیرید. آیا محصول می‌تواند روی یک جزء در حال انجام چکه کند؟ تناوب و حجم روغن‌کاری مجدد، باید نسبت به مسائل آلودگی متعادل باشد.

به طور کلی برای انتخاب بهترین مارک گریس نسوز باید به موارد زیر دقت کرد:

  • کیفیت روغن پایه استفاده‌شده در گریس

  • شاخص گرانروی

  • مواد افزودنی استفاده‌شده

  • کیفیت ماده غلیظ‌کننده در ترکیبات

  • فواصل روغن‌کاری

  • میزان تحمل فشار

  • بازه دمایی کارکرد محصول

مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره شده، المان‌هایی هستند که برای انتخاب برخی از بهترین گریس‌های نسوز، باید به آن‌ها توجه کرد.



مشخصات فنی که انواع گریس نسوز باید داشته باشد

  • مقاومت بالا در برابر فشار

  • نقطه قطره‌ای شدن بالا

  • پایداری حرارتی و مکانیکی عالی

  • چسبندگی عالی

  • ضد خوردگی و زنگ

  • مقاومت در برابر آب

  • طول عمر بالا

  • کاهش سایش

 

چرا به گریس نسوز نیاز داریم؟

 

گریس نسوز (مقاوم در برابر آتش) در محیط‌هایی با دمای بالا و شعله‌های فعال، بیشتر موردنیاز هستند. سیالات معمولی که نقطه اشتعال پایینی دارند، بیشترین خطر را برای آتش‌سوزی دارند و باید با گریس نسوز (مقاوم در برابر آتش) که نقطه اشتعال بالاتری دارند، جایگزین شوند.

اگر از خطوط هیدرولیک تحت فشار استفاده می‌کنید، داشتن سیالی با نقطه اشتعال بالا بسیار مهم است؛ زیرا نشتی‌های کوچک می‌توانند روان‌کننده را به‌راحتی در هوا منتشر کند.

 

تأمین‌کننده گریس نسوز در ایران

 

شرکت اوستا صنعت، نمایندگی رسمی انواع گریس نسوز درجه یک در ایران است. این مجموعه کلیه محصولات خود را با تضمین اصالت و کیفیت به مشتریان خود تحویل می‌دهد. تمامی گریس‌ها در این شرکت به شرط تست و آنالیز به فروش می‌رسد.

برای اطلاع از قیمت انواع گریس نسوز، می‌توانید به صفحه اصلی اوستا صنعت مراجعه کنید و از کارشناسان راهنمایی بخواهید.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4by9k9