-
نمایندگان مجلس شورای اسلامی موافقت کردند

متناسب‌سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بررسی فوری «لایحه متناسب‌سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان» موافقت کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بررسی فوری «لایحه متناسب ‌ سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان» موافقت کردند. به این ترتیب، لایحه متناسب ‌ سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشور، ۱۲ مهر به مجلس شورای اسلامی ارسال و روز گذشته دو فوریت بررسی آن در مجلس تصویب شد.

متناسب سازی چقدر به حقوق ها اضافه می کند؟

به ‌ دنبال تصویب لایحه متناسب ‌ سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری، براساس ضرایب پایه ریالی که محاسبه شده، از ۹۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۵۰۰۰ تومان به حقوق کارکنان و بازنشستگان اضافه می ‌ شود. دولت به این دلیل برای حقوق کارکنان و کارمندان خود ضریب پایه ریالی ( ۳۰۰۰ امتیاز) را به جای مبلغی ثابت در متناسب ‌ سازی پیش ‌ بینی کرده که در سال ‌ های آینده با تغییر مبلغ ضریب پایه ریالی -که در قانون بودجه امسال ۳۳۵۳ ریال تعیین شده- این مبلغ نیز در دریافتی کارکنان و بازنشستگان تغییر کند. البته این ضریب پایه ریالی در اضافه حقوق ‌ ها تاثیری نخواهد داشت و تنها با عنوان مبلغی محاسبه و تعیین شده به دریافتی کارکنان دولت اضافه خواهد شد.

بازنشستگان نیز معادل ریالی این مبلغ را با اندکی اختلاف دریافت خواهند کرد و این مسئله سبب می ‌ شود به ‌ گفته بابک افقهی، معاون سازمان برنامه و بودجه اختلاف فاحش بین حقوق کارگران و کارکنان دولت از بین برود. به ‌ گفته معاون سازمان برنامه و بودجه، با توجه به اینکه معمولا دولت ‌ ها در نیمه نخست سال با کاهش درآمد مواجه هستند، این لایحه برای نیمه دوم سال ارائه ‌ شده که منابع درآمدی دولت و هم تعهد و تکلیف دولت در بودجه ۱۴۰۱ محقق و عملیاتی شود. افقهی اظهار کرد: بر این اساس، سازمان ‌ هایی که فوق ‌ العاده ویژه کارکنان ‌ شان زیر ۳۵ درصد است می ‌ توانند در صورت وجود منابع درآمدی تا سقف ۳۵ درصد افزایش داشته باشند. علاوه بر این، متناسب ‌ سازی حقوق شامل مستمری ‌ بگیران کمیته امداد و بهزیستی می ‌ شود. همچنین در اجرای قانون جمعیت و حمایت از خانواده مبلغی به ازای هر یک از فرزندان کارکنان و بازنشستگان پیش ‌ بینی شده است. طبق اعلام سازمان برنامه و بودجه، بر این اساس، افزایش حقوق ‌ ها به صورت پلکانی خواهد بود؛ به نحوی که حقوق کسانی که پایین ‌ تر است، افزایش بیشتری پیدا می ‌ کند، رویه ‌ ای که منجر به عدالت بیشتر در پرداخت حقوق کارکنان می ‌ شود.

افزایش پلکانی برای کاهش فاصله درآمدها

رئیس امور جبران خدمات سازمان اداری و استخدامی با تشریح جزئیات لایحه متناسب ‌ سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان، گفت: برای نخستین ‌ بار است در نظام اداری برای افزایش حقوق و در راستای کاهش فاصله طبقاتی بین درآمد کارکنان دولت از روش پلکانی و ضریب استفاده می ‌ کنیم. عبدالله میرزایی در گفت ‌ وگو با ایرنا درباره لایحه متناسب ‌ سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان اظهار کرد: این لایحه بخش ‌ های گوناگونی دارد و یکی از بخش ‌ ها، افزایش پلکانی حقوق است. وی افزود: اگر قرار بود افزایش حقوق طبق روال گذشته باشد، افراد دارای حقوق بالا مشمول افزایش حقوق بیشتری می ‌ شدند، اما در این لایحه بحث افزایش حقوق براساس امتیاز مطرح است. رئیس امور جبران خدمت سازمان اداری و استخدامی گفت: براساس لایحه دولت افرادی که حقوق پایین ‌ تری دارند، از درصد افزایش حقوق بیشتری برخوردار خواهند شد. میرزایی بیان کرد: براساس جزء یک لایحه افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان افرادی که ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان حقوق دریافت می ‌ کنند، ۱۸ درصد و افراد با حقوق ۳۰ میلیون تومان فقط ۳ درصد افزایش خواهد یافت. وی توضیح داد: اگر قرار بود طبق روال گذشته، افزایش حقوق ۱۰ درصدی داشته باشیم، حقوق ‌ بگیران ۳۰ میلیون تومان ۳ میلیون تومان و حقوق ‌ بگیران ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، ۵۶۰ هزار تومان افزایش حقوق شامل ‌ شان می ‌ شد. رئیس امور جبران خدمت سازمان اداری و استخدامی تاکید کرد: برای کاهش فاصله حقوق کارمندان و رعایت عدالت در دریافت حقوق و ترمیم حقوق کارکنان، بحث افزایش پلکانی حقوق کارکنان مطرح شده است. میرزایی ادامه داد: حق عائله ‌ مندی و اولاد نیز تکلیف قانونی بوده و در قانون جوانی جمعیت مطرح شده است و رقم آن به ترتیب ۵۰ و ۱۰۰ درصد برای تمام مشمولان ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه اضافه شد. این مقام مسئول گفت: فوق ‌ العاده ویژه برای کارکنان مشمول قانون مدیریت خدمات کشور است و برای کارکنان مشمول این قانون و تعدادی از نهادهای اجرایی است. میزان افزایش فوق ‌ العاده ویژه به ‌ طور میانگین ۲۱ درصد بوده و براساس پیشنهاد ارائه ‌ شده تا سقف ۳۵ درصد پس از تایید شورای حقوق و دستمزد و براساس اعتبارات ابلاغی که با تایید سازمان برنامه بودجه انجام می ‌ شود، افزایش می ‌ یابد. وی اضافه کرد: در بند دیگر لایحه متناسب ‌ سازی حقوق، افزایش مستمری مددجویان ۱۰ درصد است و برای دهک ‌ های درآمدی یک، ۲ و ۳ این میزان به ۱۵ درصد می ‌ رسد. میرزایی اظهارکرد: چون بازنشستگان کسورات بیمه ‌ ای ندارند، رقم ثابت برای افزایش دریافتی آنها لحاظ شده و مبلغ ۹۰۰ هزار تومان به حقوق این افراد اضافه می ‌ شود. رئیس امور جبران خدمت سازمان اداری و استخدامی ادامه داد: کارمندان دولت که ۳ هزار امتیاز داشته باشند، یک میلیون و ۵ هزار و ۹۰۰ تومان افزایش خواهند داشت و برای کارکنانی که مشمول فوق ‌ العاده ویژه هستند تا ۲ میلیون تومان هم افزایش حقوق اعمال خواهد شد. وی گفت: تاریخ اجرای لایحه متناسب ‌ سازی حقوق کارکنان دولت از شهریورماه ۱۴۰۱ است و پس از تصویب از شهریور محاسبه و اجرایی می ‌ شود. میرزایی بیان کرد: این لایحه برای نخستین ‌ بار است در نظام اداری برای افزایش حقوق و کاهش فاصله طبقاتی بین حقوق کارکنان دولت مطرح شده که شیوه جدیدی است و با اجرای آن در سال ‌ های آینده شاهد کاهش فاصله بین طبقات درآمدی خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین