-

این صنایع بورسی برای سرمایه‌گذاری سودآوردند+ جزئیات

مسئله انتخاب سهم های مختلف برای خرید و یا تصمیم برای فروش سهامی که در پرتفوی سهامداران است در روزهایی که بازار دچار رکودی سنگین بوده از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

در روز جاری، شاخص کل با افت حدود ۱۴هزار واحدی در محدوده یک میلیون و ۲۹۱هزار واحد قرار گرفت و حدود ۴۰۰میلیارد تومان، خروج پول حقیقی در بازار به ثبت رسید. این در حالی است که، عده ‌ای از کارشناسان معتقدند در چنین وضعیتی سرمایه‌گذاری در پتروشیمی‌های پلیمری مناسب‌تر باشد.

مسعود میرزا باقری، کارشناس و فعال بازار سرمایه، با اشاره به روند معاملات امروز بورس ، گفت: امروز، شاهد معاملاتی کم رونق بودیم. از جمله دلایل این موضوع می‌توان، به مصاحبه دیروز آقای خاندوزی اشاره کرد که به‌وضوح به جامعه سرمایه‌گذاری نشان داد، هیچ برنامه مشخصی برای اداره اقتصاد ندارند و همچنین چشم‌انداز مشخصی هم برای عملکرد آتی خودشان ارائه نکردند.

وی افزود: مبحث بودجه همچنان مبهم هست و به‌نظر می‌آید، همچنان سرمایه‌گذاران بزرگ منتظر مشخص شدن وضعیت مواردی مانند مالیات بر صادرات مواد خام و نیمه‌خام و ... هستند.

این کارشناس بازار سرمایه، با ارائه چشم‌اندازی از صنایع گفت: با توجه به فصل زمستان بعضی صنایع با مشکل کمبود گاز مواجه خواهند شد که بازار معمولا در این فصل با احتیاط به آنها نگاه می‌کند. این صنایع عمدتا سودده هستند؛ نظیر سیمان و اوره و متانول و حتی این اواخر فولادی‌ها در مشکل کمبود گاز سهیم شدند که این باعث کاهش توان تولید شرکت‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: به‌نظر می‌رسد، در حال حاضر سرمایه‌گذاری در پتروشیمی‌های پلیمری مناسب‌تر باشد. در بین معدنی‌ها هم شاید سهم‌های کوچک، بهتر باشند. صنایع لاستیک و تولیدکنندگان ماده اولیه شوینده هم می‌توانند جذاب باشند. در بین شرکت‌های کوچک‌تر و خدماتی هم شرکت‌هایی هستند که شاید مورد توجه بازار قرار بگیرند.

میرزا باقری، به عملکرد دولت در چند ماهه اخیر اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه دولت، برنامه‌ای برای عبور از وضعیت فعلی ندارد و در صورتی که توافقی، منجر به رفع تحریم و دسترسی به منابع ارزی از سوی دولت انجام نگیرد؛ بنابراین دولت راهی جز خلق نقدینگی و تن‌دادن به تورم نخواهد داشت.

وی ادامه داد: نشانه‌های این وضعیت به‌وضوح در بازار مشخص است؛ متاسفانه از ابتدای امسال هر ماه سه درصد، به نقدینگی اضافه شده و در فضایی که رشد تولیدات اقتصادی صفر و یا منفی است با اندکی اختلاف، تمام این میزان خلق نقدینگی به تورم منجر شده است. از طرفی نرخ ارز هم تقریبا با همین شیب افزایش یافته است.

این کارشناس در پایان خاطرنشان کرد: بدیهی است که این مسیر تا جایی می‌تواند ادامه پیدا کند که بازار، امیدی به کنترل وضعیت از سوی دولت داشته باشد. بنابراین با ادامه این وضعیت شاید سال آتی شاهد نرخ دلار بالای ۴۰هزار تومان باشیم. در این وضعیت سهامداران می‌توانند در صنایعی که قابلیت پوشش این ریسک را در بلندمدت دارند سرمایه‌گذاری کرده و از شرایط فعلی بازار برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌های مناسب استفاده کنند.

منبع: اقتصاد آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*