-
وزیر امور اقتصادی و دارایی:

۱۰۰۰ دلال ارز شناسایی شدند

وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد: تاکنون ۱۰۰۰ نفر از سوداگران ارزی شناسایی شدند که برخی از این افراد ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ میلیارد و یکی از آنها ۹۰۰۰ میلیارد تومان خرید و فروش ارزی داشته و ۶۰۰ نفر از این افراد اصلا پرونده مالیاتی نداشتند.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: میزان ارزی که از ابتدای دولت تا ۱۵ آذر بازگشته، معادل تمام ارزی است که سال گذشته به‌دست آورده‌ایم.

به گزارش ایسنا، خاندوزی با بیان اینکه شتاب افزایش قیمت‌ها گرفته شده، گفت: در نقشه راه وزارت اقتصاد ثبات اقتصاد کلان و کنترل تورم اولویت دارد.

در شرایط کسری بودجه دو راه برای تامین مالی وجود دارد که یکی استقراض از بانک مرکزی و دیگری استقراض از بانک‌ها، مردم و بیمه‌هاست که در دنیا بانک‌ها، نهادهای مالی و بیمه‌ها سهم بالایی از اوراق دولت را در پرتفوی خود نگهداری می‌کنند.

در کشور ما بانک‌ها ۳ درصد پرتفوی خود را اوراق دولت نگهداری می‌کنند که بسیاری از بانک‌ها این مقدار را تکمیل نمی‌کنند. اگر بانک مرکزی همزمان با سیاست‌های کسری بودجه دولت، نرخ بهره بین‌بانکی را با عملیات بازار باز کنترل کند، هیچ مشکلی در بخش‌های مختلف اقتصاد رخ نخواهد داد.

ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو و گندم حذف نمی‌شود

وی افزود: حذف ارز ترجیحی به‌صورت تدریجی صورت خواهد گرفت و اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای دارو و گندم ادامه پیدا می‌کند، زیرا قرار است حذف این ارز از اقتصاد بدون ایجاد شوک و در شرایط باثبات اقتصادی رخ دهد که تاثیرات منفی این امر به حداقل برسد.

بسته ده‌بندی حمایت از بازار سرمایه

وی با بیان اینکه شفافیت‌های خوبی در زمینه نظارت بر بازار سرمایه صورت خواهد گرفت، بیان کرد: وضعیت فعلی نامناسب بازار سرمایه ناشی از انتظارات نسبت به آینده است، زیرا فعالان این بازار نمی‌دانند سیاست‌گذار درباره یک متغیر اقتصادی در ماه‌های آینده چه تصمیمی می‌گیرد. وزیر اقتصاد درباره بسته ده‌بندی برای حمایت از بازار سرمایه گفت: جزییات این بسته همین هفته بعد از تصویب ستاد اقتصادی اعلام می‌شود که در آن اتفاقی در زمینه فرمول معادن رخ نداده و همان روال قبل است و فرمول محاسبه تغییر نمی‌کند.

در زمینه نرخ خوراک و سوخت، فرمول، فرمول معیوبی است اما فارغ از بحث کارشناسی بنا شد سقف مشخصی برای خوراک و سوخت گاز مشخص شود.

وضعیت مناسب منابع ارزی

خاندوزی درباره بازار ارز بیان کرد: ورود منابع ارزی به کشور وضعیت مناسبی دارد، به‌گونه‌ای که در ۸ ماه امسال معادل کل سال گذشته منابع ارزی در دسترس قرار گرفته است.

چشم‌انداز بازار ارز جذاب است که در کنار آن باید تقاضاهای ارزی نیز کنترل شود و بانک مرکزی به‌تنهایی نمی‌تواند این تقاضاها را کنترل کند.

یکی از اقدامات دولت برای کنترل تقاضا در بازار ارز اخذ مالیات از خرید و فروش ارز است که تاکنون ۱۰۰۰ نفر از سوداگران ارزی شناسایی شدند که برخی از این افراد ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ میلیارد و یکی از آنها ۹۰۰۰ میلیارد تومان خرید و فروش ارزی داشته است. ۶۰۰ نفر از این افراد اصلا پرونده مالیاتی نداشتند.

وی ادامه داد: بسیاری از بانک‌ها اسامی ابربدهکاران خود را منتشر کرده‌اند، اما برخی بانک‌ها در این زمینه کوتاهی کرده‌اند. اگر بانکی نسخه‌ای از قراردادهای خود با مشتریان را تحویل مشتری ندهد، مردم می‌توانند در سامانه مربوطه شکایت کنند و بازرسان ذی‌ربط طی ۷۲ ساعت رسیدگی خواهند کرد.

وزیر اقتصاد در پایان از رونمایی از ۱۰۰ مجوز کسب‌وکار به‌صورت اعلامی از اول بهمن خبر داد و گفت: تا اول بهمن صدور ۸۰ درصد مجوزها تسهیل و شفاف خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*