جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
کد خبر: 107378
تاریخ انتشار: 1402/12/26 11:11
سرپرست معاونت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت:

افزایش ۱۷ درصدی مسافر دریایی نسبت به ۱۴۰۱/ سال گذشته هیچ سانحه ای فوتی به ثبت نرسید

به گفته سرپرست معاونت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی امسال ۱۷ فروند کشتی باری به ناوگان دریای خزر و ۳ فروند به ناوگان باری به ناوگان آب‌های خلیج فارس افزوده شد که ۷۶۰ هزار تن ظرفیت به ناوگان باری کشور افزود.
افزایش ۱۷ درصدی مسافر دریایی نسبت به ۱۴۰۱/ سال گذشته هیچ سانحه ای فوتی به ثبت نرسید

به گفته سرپرست معاونت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی امسال ۱۷ فروند کشتی باری به ناوگان دریای خزر و ۳ فروند به ناوگان باری به ناوگان آب‌های خلیج فارس افزوده شد که ۷۶۰ هزار تن ظرفیت به ناوگان باری کشور افزود.

به گزراش روزنامه صمت، علی اکبر مرزبان سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، امروز در نشست خبری اظهار داشت: ستاد ملی سفرهای نوروزی با تولیت سازمان میراث فرهنگی تشکیل شده که کمیته حمل و نقل ذیل این ستاد در وزارت راه مستقر است؛ ذیل این ستاد کمیته ریلی، هوایی، جاده‌ای و حمل و نقل دریایی است که مدیرعامل سازمان بنادر ریاست آن را بر عهده دارد.

وی ادامه داد: سازمان بنادر بیش از یک دهه در رابطه با سفرهای نوروزی دریایی ورود کرده و با ایجاد کمیته فرعی در استان‌های ساحلی به این موضوع پرداخته است.

مرزبان گفت: در ایام طرح نوروز تعداد مسافران به بنادر شمالی و جنوبی افزایش می‌یابد.نوروز پارسال ۶.۵ میلیون سفر دریایی و گردشگری داشتیم.

وی اضافه کرد: پارسال افزایش ۱۷ درصدی مسافر دریایی نسبت به ۱۴۰۱ داشتیم، برای نوروز امسال پیش‌بینی می‌شود در همه مدل‌های حمل‌ونقل  ۳ تا ۵ درصد افزایش ترددها داشته باشیم.

مرزبان تصریح کرد: حفظ و ارتقای ایمنی دریانوردی، ارائه خدمات مناسب به مردم در بنادر و آمادگی لازم برای حوادث دریایی و جست‌وجو و نجات در دستورکار سازمان است.

سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: در موضوع جست‌وجو و نجات، از ظرفیت همیاران ناجی استفاده شده است، همچنین طی مکاتبه با نیروی دریایی ارتش و سپاه، از ظرفیت ناوگان نظامی برای پوشش آب‌های جنوبی کشور در شرایط حوادث دریایی استفاده می‌کنیم.

وی اظهار کرد: در جزیره قشم بیشترین تقاضای سفر است.

مرزبان گفت: در سال ۱۴۰۲ شاهد افزایش ۱۷ فروند کشتی در خزر و ۳ فروند در خلیج فارس بودیم که ۷۶۰ هزار تن ظرفیت به ناوگان باری کشور افزوده شد و رتبه ما در طرفیت ناوگان باری دنیا از ۱۷ به ۱۶ کاهش یافت.

وی گفت: باتوجه به تقارن ماه مبارک رمضان و سفرهای نوروزی در ترمینال‌ها و مبادی ورودی و خروجی بنادر با محوریت ماه مبارک رمضان آذین شده است.

وی افزود: سال ۱۴۰۳ تعداد ۲۰ فروند شناور امداد و نجات و چندمنطوره ساخت داخل به ناوگان دریایی کشور افزوده می‌شود.

مرزبان اظهار داشت: متوسط سن ناوگان دریایی مسافری کشور ۲۱ سال است که بدنیست اما باید نوسازی شود چون هزینه تعمیر و نگهداری آن بالا است.

سرپرست معاونت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: تسهیلات اعطایی از محل وجوه اداره شده در بخش مسافری در اولویت لست و با وزارت صمت و استانداری هرمزگان هم در این موضوع هماهنگ شده است، پروپوزال توسط متقاضی ارائه می‌شود و تسهیلات با بازپرداخت حداکثر ۸ سال ارائه می‌شود.

۲۴ ساعته در مبادی مسافری رسمی و مبادی رسمی گردشگری. نمایندگان سازمان بنادر حضور دارند

به گفته سخنگوی سفرهای دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، نوروز امسال در حوزه مسافری ۵۸ فروند شناور مسافری با ظرفیت ۶۴۴۱ صندلی، ۴۷ فروند لندی‌کرافت با ظرفیت ۱۱۳۲ دستگاه خودرو و ۹۵ شناور با کاربری تفریحی آماده شد.

الله‌مراد عفیفی‌پور، سخنگوی سفرهای دریایی سازمان بنادر و دریانوردی امروز درباره آماده‌سازی ناوگان مسافری دریایی برای نوروز ۱۴۰۳ بیان کرد:، شناور، پایانه و مسیر تردد، ۳ مولفه ما برای ایمنی است که نظارت و بازدیدهای مستمر بر شناورها از چندی پیش آغاز شدو ادامه دارد، درمسیرهای دریایی با توجه به بعد مسافت، موارد ضروری از نظر پاکسازی و غیره انجام‌ شده است.

عفیفی‌پور بیان کرد: برای نوروز امسال در حوزه مسافری ۵۸ فروند شناور مسافری با ظرفیت ۶۴۴۱ صندلی درجا تا امروز آماده شده است، همچنین ۴۷ فروند لندی‌کرافت با ظرفیت ۱۱۳۲ دستگاه خودرو و ۹۵ شناور کاربری تفریحی آماده شده است، همچنین ۶۷۵۱ فروند قایق تفریحی با ظرفیت ۴۱۶۸۰ نفر آماده شده است.

وی گفت: شماره تلفن ۱۵۵۰ برای هرگونه امدادرسانی دریایی در نظر گرفته شده است که اطلاعات با این مراکز اعلام می‌شود.

سخنگوی سفرهای دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: امسال همچنین ۲۳ فروند شناور ناجی و ۴۸ فروند شناور آتش‌خوار مخصوص امداد آماده برای نوروز شده است.عفیفی‌پور تصریح کرد: امسال ۱۳۷۸ نفر را در دریا نجات دادیم و به ۲۷۶ نفر خدمات درمانی ارائه شد.

۱۳ مسیر مسافری دریایی مجاز

وی درباره مسیرهای مجاز دریایی توضیح داد: مسیرهای مجاز ۱۳ مسیر داخلی است که از بندر شهید حقانی بندرعباس به هرمز، لارک قشم، هنگام، بوموسی همچنین در غرب هرمزگان از بندر چارک به جزیره کیش، از بندر لنگه به جزیره کیش و آفتاب به جزیره کیش همچنین از بندر پهل به لافت از دیگر مسیرهای دریایی مجاز است.

وی تصریح کرد: ۲۴ ساعته در مبادی مسافری رسمی و مبادی رسمی گردشگری. نمایندگان سازمان بنادر حضور دارند.

عفیفی‌پور افزود: گردشگری دریایی در گیلان، مازندران و بندر امیر آباد داریم ۱۰۶۸ جت اسکی در مازندران و امیر آباد ۴۳ فروند و در مازندران ۴۳ فروند قایق تفریحی و در گیلان بیش از شناور تفریحی سامان‌دهی شده است.

وی گفت: نرخ‌گذاری بلیت شناورهای مسافری دریایی در حوزه اختیارات سازمان بنادر نیست و بر عهده استانداری‌ها، وزارت صمت، تعاونی بخش خصوصی  است.

عفیفی‌پور گفت: یک شناور مسافری از ۱۷۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان قیمت دارد و باید نرخ بلیت توجیه بازگشت سرمایه داشته باشد.

نرخ بلیت شناورهای مسافری درنوروز ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش دارد

عفیفی‌پور گفت: به نظرم در ایام نوروز قیمت بلیت شناورها ۳۰ تا ۴۰ درصد به صورت غیررسمی افزایش یافته است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4bn89e