-

بهبود تجارت خارجی

علیرضا مقدسی- رئیس کل گمرک ایران

آمار واردات و صادرات کشور نشان از بهبود تجارت خارجی دارد؛ به‌طوری که براساس آمار ارزش صادرات غیرنفتی ایران در امسال با رشد ۳۸ درصدی به رقم ۳۸ میلیارد و ۷۰۳ میلیون دلار رسید.
از ابتدای امسال تا پایان آذر ۱۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۷۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار بین ایران و سایر کشورها مبادله شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از حیث وزن ۱۱ درصد و از لحاظ ارزش ۳۸ درصد رشد نشان می‌دهد و در صورت ادامه روند کنونی، میزان تجارت خارجی کشورمان تا پایان سال به ۹۸میلیارد دلار خواهد رسید.
از کل تجارت صورت گرفته در مدت مذکور ۹۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن آن به ارزش ۳۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار به صادرات اختصاص دارد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن ۸ درصد و از لحاظ ارزش ۴۰ درصد افزایش داشته که این میزان از کل صادرات سال ۹۹ بیشتر شده و انتظار داریم با حفظ روند صادرات، این میزان تا پایان سال به ۴۷ میلیارد دلار برسد.
محصولات پتروشیمی با ۴۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن به ارزش ۱۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار مهم‌ترین کالاهای صادراتی ایران در ۹ ماه امسال بوده که ۴۶ درصد از وزن و ۴۲ درصد از ارزش کل صادرات را به خود اختصاص داده و رشد ۴۰ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده است. چین با ۲۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار، نخستین شریک تجاری ایران بود و پس از آن عراق با ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار، ترکیه با ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تن به ارزش ۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار و افغانستان با ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار در رده‌های بعدی قرار گرفتند.
درباره میزان واردات کالا در ۹ ماه ابتدایی امسال نیز باید گفت در این مدت ۳۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۳۷ میلیارد دلار وارد کشور شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از حیث وزن ۲۰ درصد و از نظر ارزش ۳۷ درصد رشد داشته است.
امارات متحده عربی با ۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار، چین با ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن به ارزش ۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار، ترکیه با ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تن به ارزش ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار، آلمان با ۵۹۳ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار و سوئیس با یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار ۵ کشور عمده طرف معامله واردات با ایران بودند.
از مجموع کالای وارداتی به کشور در مدت یادشده ۲۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تن آن به ارزش ۱۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار را کالاهای اساسی تشکیل می‌دهند که ۳۲ درصد در وزن و ۶۱ درصد در ارزش رشد داشته است.
در ۹ ماه ابتدایی امسال ۹ میلیون و ۱۵۸ هزار تن کالا از خاک کشورمان ترانزیت شده که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به ۱۲میلیون و ۴۰۰هزار تن برسد.
این آمار حکایت از رشد ۷۶ درصدی ترانزیت کالاهای خارجی از قلمرو جمهوری اسلامی ایران دارد.





دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*