جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
کد خبر: 35506
نویسنده: رپورتاژ
تاریخ انتشار: 1401/11/30 04:56
بررسی جامع ساندویچ پانل پلی یورتان

انواع ساندویچ پانل پلی یورتان

در حال حاضر بیشترین هزینه و اتلاف انرژی در سازه‌های مسکونی صورت می‌گیرد.
انواع ساندویچ پانل پلی یورتان

  در حال حاضر بیشترین هزینه و اتلاف انرژی در سازه‌های مسکونی صورت می‌گیرد. از اینرو سازندگان به دنبال راهی برای حفظ انرژی هستند. ساندویچ پانل نوعی پوشش ساختمانی است که علاوه بر اینکه نقش بسیار خوبی در زمینه حفظ انرژی ایفا می‌کند، در ساخت سازه‌هایی سبک و مقاوم نیز نقش بسزایی دارد. ساندویچ پانل پلی یورتان که برای ساخت آن از فوم پلی یورتان بهره گرفته شده است که به میزان قابل توجهی از به هدر رفتن انرژی جلوگیری می‌کند.

 

ساندویچ پانل پلی اورتان

 

معرفی ساندویچ پانل پلی یورتان 

ساندویچ پانل پلی یورتان که برای ساخت آن از فوم پلی یورتان بهره گرفته شده است، به میزان قابل‌توجهی از به هدررفتن انرژی جلوگیری می‌کند و یکی از با دوام‌ترین نوع پانل ساندویچی است. در این مقاله قصد داریم در مورد مزیت‌ها، کاربرد و قیمت این نوع ساندویچ پنل اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهیم. 

فوم عایق پلی یورتان

فوم پلی یورتان از اصلی ترین موادی است که برای ساخت ساندویچ پانل پلی یورتان استفاده می‌شود. این فوم از واکنش دو ماده پلی ال و ایزوسیانات ساخته شده است و در نوع PIR و PUR کاربرد دارد. ساندویچ پانل پلی اورتان با این دو نوع فوم که از نظر مقاومت در برابر آتش با یکدیگر متفاوت هستند، تولید می‌شود.

این نوع فوم ضریب انتقال حرارتی بسیار ناچیزی دارد و توانایی حفظ گرما یا سرما را از 200- تا 120+ درجه سانتی گراد را دارد.

فوم پلی یورتان برای عایق لوله‌ها و مخازن در صنایع پتروشیمی، داروسازی و همچنین صنایع غذایی کاربرد گسترده ای دارد.

انواع ساندویچ پانل پلی یورتان

ساندویچ پانل پلی یورتان نوعی پانل پرطرفدار است که برای ساخت آن از با کیفیت‌ترین فوم ها به نام فوم پلی یورتان استفاده شده است و به دلیل وزن سبک، ضد آب بودن و اینکه مایعات را به خود جذب نمی‌کند؛ توانسته طرفداران زیادی را به خود اختصاص دهد. این نوع ساندویچ پانل‌ها به دو دسته پایه پلی اتر و پلی استر تقسیم می‌شوند.

فوم جامد پلی یورتان سخت را Polyurethane rigid foam یا PUR نامیده می‌شوند. با گذشت زمان نسل دوم پلی ایزوسیانوریت‌ها با نام PIR یا Polyisocyanurate تولید شدند که بهبود یافته پلی یورتان جامد بوده و دارای خاصیت عایق حرارتی فوق العاده ای هستند.

هر دو نوع فوم PUR وPIR با استفاده از دو ماده ایزوسیانیت (MDI) و پلی ال (polyol) ساخته شده اند و تنها در نسبت ماده‌های سازنده با یکدیگر تفاوت دارند. در PUR به نسبت‌های مساوی جرم مولکولی و در PIR مقدار MDI بیشتر است.

براساس فومی که برای ساخت آنها استفاده می‌شود، ساندویچ پانل پلی یورتان در دو نوع ساندویچ پانل PIR و ساندویچ پانل PUR قابل تولید هستند که در ادامه در مورد هر یک توضیح خواهیم داد.
 

پانل پلی اورتان

  • ساندویچ پانل PIR

این نوع از ساندویچ پانل‌ها به عنوان ساندویچ پانل ضد حریق یا کند سوز شناخته می‌شوند و از خصوصیات آن‌ها این است که در هنگام آتش سوزی، قطره‌ها یا ذرات شعله ور نشده و در نتیجه باعث گسترش آتش نمی‌شوند. این نوع ساندویچ پانل به دلیل اینکه مقاومت بالایی در برابر اشتعال دارد به یکی از ساندویچ پانل های پرکاربرد تبدیل شده است.

  • ساندویچ پانل PUR

ساندویچ پانل PUR ساخته شده از فوم پلی اورتان جامد است و یکی از انواع پانل‌های کند سوز به شمار می‌رود که مقاومت خوبی از خود برابر صوت و گرما نشان می‌دهد و در دو نوع ساندویچ پانل سقفی و دیواری تولید می‌شود.

ساندویچ پانل پلی یورتان چه مزیت‌هایی دارند؟

پانل‌های پلی یورتان نسبت به سایر ساندویچ پنل‌ها و مصالح سنتی مزایای زیادی دارند که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

  • این نوع از پانل‌ها از ضریب انتقال حرارتی بسیار پایینی برخوردارند و خاصیت نسوز بودن دارد لذا در صورت بروز حوادثی مانند آتش‌سوزی دیگر نگران خسارت‌های جانی و مالی ناشی از آتش سوزی نخواهیم بود.
  • پانل‌های پلی یورتان مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی، زنگ زدگی و آسیب‌های فرسایشی دارند در نتیجه حتی در اثر استفاده طولانی مدت دچار پوسیدگی یا خورده شدن نخواهند شد و برای مدت زمان طولانی‌تری می‌توان از آن‌ها استفاده نمود.
  • ساندویچ پانل پلی یورتان در برابر رطوبت، مواد اسیدی و حلال‌ها مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می‌دهند که از ورود آب به داخل سازه جلوگیری می‌کند و مانع از زنگ زدن و خورده شدن سازه‌ها در اثر برخورد با آب، مواد اسیدی یا حلال‌ها خواهد شد.
  • یکی دیگر از مزایای ساندویچ پانل پلی یورتان مربوط به وزن عایق پلی یورتان است که بسیار سبک است و با توجه به اینکه امروزه سبک سازی ساختمان از اهمیت زیادی برخوردار است، استفاده از ساندویچ پانل پلی یورتان برای پوشش‌دهی سقف یا دیوار سازه‌ها بهترین گزینه محسوب می‌شود.
  • پنل‌های پلی اورتان با داشتن خاصیت آنتی باکتریال بودن امکان رشد و نفوذ حشرات و موجودات موذی را نمی‌دهد و به این ترتیب سازه‌هایی که با این نوع ساندویچ پانل ساخته می‌شوند عاری از هر گونه حشرات و موجودات موذی هستند.
  • پانل‌های که برای قسمت مرکزی آنها از فوم عایق پلی یورتان بهره گرفته شده است مقاومت بسیار خوبی در برابر نوسانات دمایی دارند و به این ترتیب در شرایط متفاوت می‌توان از این ساندویچ پانل‌ها استفاده نمود.
  • ساندویچ پانل‌های پلی یورتان ضد آب هستند و از جذب مایعات جلوگیری می‌کنند و این یکی از نقاط قوت این پانل‌ها است.
  • نصب و راه اندازی این نوع ساندویچ پانل بسیار آسان است و تنوع بالایی دارند و به همین دلیل مشتریان زیادی را به خود جذب کرده است.
     

ساندویچ پانل پلی یورتان

کاربرد ساندویچ پانل پلی یورتان

ساندویچ پانل پلی یورتان همانند سایر پانل‌های ساندویچی، کاربردهای گوناگونی دارد و از عمده ترین کاربردهای پانل‌های پلی یورتان در ساخت انواع ساندویچ پنل سقفی و دیواری در سردخانه‌ها و فضاهایی که نیاز به عایق سازی دارند؛ است.

البته این نوع ساندویچ پانل‌ها کاربردهای دیگری هم دارند و از آنها در ساخت خانه‌های پیش ساخته، انواع کانکس، سردخانه‌ها، سالن‌های ورزشی، سوله‌های صنعتی، سالن کارخانه، کانکس و ویلاهای پیش ساخته نیز استفاده می‌شود.

قیمت ساندویچ پانل پلی یورتان چگونه محاسبه می‌شود؟

قیمت ساندویچ پانل به طور کلی براساس فاکتورهای متفاوتی اعم از ابعاد، ضخامت پانل و کیفیت متریال به کار رفته محاسبه می‌شود و قیمت ثابتی برای این محصول در نظر گرفته نشده است. اما به طور کلی می‌توان گفت ساندویچ پنل‌ پلی یورتان به خاطر کیفیت بالای هسته، نسبت به سایر پنل‌های ساندویچی، از قیمت بالاتری برخوردار است و این صرفا به خاطر دوام و استحکام بالای فوم پلی یورتان است.

امیدوارم این مقاله به شما کمک کرده باشد تا بتوانید اطلاعات جامعی در مورد ساندویچ پانل پلی یورتان کسب نمایید.اما در صورتی که می‌خواهید از ساندویچ پانل پلی یورتان برای پوشش‌دهی سازه‌های خود استفاده نمایید و قصد خرید این نوع پانل‌ها را دارید؛ به شما توصیه می‌کنیم با افراد متخصص در ارتباط باشید و در این خصوص مشاوره لازم را دریافت نمایید تا ضمن خریدی مطمئن داشته باشید.


 

 


نویسنده:
کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4bejk9