-

آریا به بازار می‌آید

محمدعلی تیموری - مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا

براساس قیمت‌گذاری تولید محصولات در خودروسازی با زیان همراه است. به‌عنوان نمونه به ازای تولید هر خودرو تیبا بیش از ۷۷ میلیون تومان زیان به سایپا وارد می‌شود؛ بنابراین سال ۱۴۰۱ تیبا از زنجیره تولید سایپا حذف خواهد شد و فقط به اندازه تعدادی که ثبت‌نام شده و تعهداتی که داریم، این خودرو تولید و عرضه خواهد شد.
همیشه اعتقاد به زنجیره تامین داشتم و سعی کردم تمام انرژی‌ خود را برای این بخش بگذارم.
به‌طور قطع، خودروساز بدون زنجیره تامین در جهان موفق نخواهد بود و امیدوارم زنجیره تامین در زمینه خودروهای جدید، از قسمت طراحی حضور داشته و همراه با خودروساز باشد.
در گروه خودروسازی سایپا یک میلیون سهامدار خرد وجود دارد که بسیار مهم هستند و این‌ افراد در سال‌های اخیر هیچ عایدی از سهام‌شان نداشتند. به همین دلیل از نخستین روز حضورم در سایپا تولید اقتصادی را محور برنامه‌های تدوین شده قرار دادم، چراکه بر این اساس هم کیفیت، هم نرخ و هم تحویل به موقع محقق خواهد شد و این ۳ پارامتری است که باعث بقای محصول شده و فعالیت‌ها مستمر ادامه می‌یابد.
سال آینده تمام تمرکز این برند داخلی روی تولید موتوری بومی است که براساس نقشه و مدارک، ساخته خواهد شد، چراکه نمی‌خواهیم با مهندسی معکوس موتور تولید کنیم تا مشتری و زنجیره تامین از این بابت زیان ببینند و هزینه‌ای اضافه براساس آزمون و خطا پرداخت کنند.


یکی دیگر از خبرهای خوب این شرکت خودروساز برای سال آینده، عرضه خودرو آریا به بازار است و به‌طور قطع، برای داخلی‌سازی قطعات، زنجیره تامین را در تولید این آن همراه با خود خواهیم کرد.
همچنین از دیگر خبرهای خوب سایپا به مشتریان خود این است که تا اردیبهشت سال آینده، فرآیند کیفیت در سایپا اصلاح‌ خواهد شد؛ البته این کار آغاز شده است. انجام تغییر بسیار سخت و پیچیده است اما با آموزش می‌توان به آن دست یافت.
یکی از پرسش‌هایی که سال‌هاست مطرح می‌شود این است که چرا در صنایع موشکی موفق هستیم اما در خودروسازی خیر؟ پاسخ این پرسش به چند عامل برمی‌گردد؛ نخستین تفاوت در صنایع نظامی و موشکی وجود انسان‌های متعهد، متخصص و ایثارگر هستند که جانشان را می‌دهند این روحیه را باید در صنعت خودرو هم تقویت و انسان‌هایی را انتخاب کنیم که این روحیه را داشته باشند و جانشان را برای تولید بدهند. نکته دوم این است که فضای کسب‌وکار صنعت خودرو متفاوت از صنایع موشکی است. فضای کسب‌وکار صنعت خودرو آرام‌ نیست اما در صنایع نظامی محیط آرام و ۱۰۰ درصد تمرکز بر تولید است. خیلی سعی کرده‌ام فشارهای بیرونی را تحمل کنم تا محیط کسب‌وکار از سیاسی به اقتصادی تبدیل شود و خودرو از یک کالای سیاسی خارج و تبدیل به کالای اقتصادی شود. امیدوارم این تلاش به ثمر برسد و این صنعت فقط به‌عنوان بنگاه اقتصادی برای رشد شاخص‌های اقتصادی کشور در نظر گرفته شود.
نکته سوم درباره این دو صنعت بحث امنیت است. کالایی که امنیت مردم را تامین می‌کند، می‌تواند اقتصادی نباشد اما خودروساز باید کالایی تولید کند که مردم حق انتخاب آن را دارند. بنابراین وظیفه داریم انسان‌های متعهد، متخصص و ایثارگر پرورش دهیم به طوری که احساس آرامش در صنعت خودرو داشته باشیم و با آرامشی که در این صنعت ایجاد می‌کنیم، بتوانیم تولیدات اقتصادی را عرضه کنیم که نرخ مناسب، کیفیت خوب و تحویل به موقع داشته باشیم. در نتیجه سال آینده با توجه به سیاست‌گذاری وزارت صنعت، معدن و تجارت امیدواریم بتوانیم شرایط را تغییر دهیم، چراکه دارایی‌ها و سهام درون‌گروهی خودروسازها باید عرضه شود و درآمدش در چرخه تولید بیاید و با این کار صنعت خودرو به ریل خود برمی‌گردد. البته این کار نیاز به زمان کوتاهی دارد که با کمک زنجیره تامین و خودروسازان انجام خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*