-

همه چیز درباره هوش مصنوعی

امروزه بروز و ظهور انقلاب‌هایی در حوزه دیجیتال و هوش مصنوعی شیوه زندگی، کار و ارتباطات مردم جهان را به‌طورکلی تغییر داده است. ظهور فناوری‌های جدید و ورود هوش مصنوعی به ابعاد مختلف زندگی بشر از یک‌جهت باعث کمک به زندگی انسان‌ها، آسان‌تر کردن امورات زندگی کمک کرده است و از جهتی دیگر زندگی بشری را با چالش‌های جدیدی مواجه کرده است.

علاوه بر چالش‌های ایجاد شده، هوش مصنوعی اتفاقی جذاب در زندگی امروزه انسان است. هوش مصنوعی به طور محسوسی در اطراف ما وجود دارد، در موتور جست و جور گوگل، شبکه‌های اجتماعی و حتی در پلتفرم‌های پخش فیلم و لوازم‌خانگی که هرروزه با آن سروکار داریم. هوش مصنوعی به پیشرفت و موفقیت افراد کمک می‌کند و مشکلات سیستم‌های سنتی را که پیش از آن در حال استفاده بود را مشخص می‌کند. امروزه برای تمام افراد به‌ویژه قشر جوان لازم است تا هوش مصنوعی را بدانند و روش به‌کارگیری از آن را در کار و زندگی خود آموزش ببینند.

هوش مصنوعی چیست؟

پاسخ به این سؤال که هوش مصنوعی چیست انتخاب دشواری است، زیرا هوش مصنوعی به‌خودی‌خود تعریف واضحی ندارد؛ هوش مصنوعی درواقع کدهایی به زبان کامپیوتری است که توسط انسان‌ها طراحی می‌شود. اما هوش مصنوعی هنگام عمل چیزی فراتر از یک کد عمل می‌کند؛ هوش مصنوعی سیستم مغز انسان و توانایی‌ها آن مانند ادراک، استدلال و تکلم را شبیه‌سازی می‌کند.

هوش مصنوعی یا Artificial intelligence که با حروف اختصاری AI نیز شناخته می‌شود به فناوری‌های نرم‌افزاری اطلاق می‌شود که یک ربات یا کامپیوتر را وادار می‌کند تا مانند یک انسان فکر و عمل کند. به اعتقاد برخی از دانشمندان هوش مصنوعی تنها در صورتی خوب است که بتواند بهتر از انسان‌ها در دقت، سرعت و ظرفیت محاسباتی عمل کند. سیستم هوش مصنوعی توسعه‌دهنده سیستم‌های کامپیوتری است وظایفی را برعهده دارند که برای انجام آن به هوش انسانی است. مانند: تشخیص صدا و گفتار، ادراک بصری و ترجمه زبان‌های مختلف که توسط ماشین‌های هوش مصنوعی انجام می‌شوند. هوش مصنوعی توانایی یک رایانه برای عمل‌کردن مانند یک انسان است.

هوش مصنوعی با استفاده از نرم‌افزارها و سایر ابزارهای فناوری کارهای مختلفی مانند مرتب‌سازی اطلاعات، جست‌وجوی اطلاعات و مکان‌یابی را انجام می‌دهد و به طور گسترده‌ای در فضاهای مختلفی مانند: بیمارستان‌ها، مدارس، محل کار و خانه وجود دارد. هوش مصنوعی شاخه‌ای از علوم کامپیوتر است که برای شبیه‌سازی هوش انسانی در ماشین‌ها تلاش می‌کند.

هوش مصنوعی چگونه عمل می‌کند؟

در شروع بحث راجع به اینکه هوش مصنوعی چگونه عمل می‌کند باید گفت هوش مصنوعی درواقع علمی میان‌رشته‌ای با رویکردهای متعدد است. این علم با رویکردی مدرن سعی در هوشمندسازی ماشین‌ها دارد. علم هوش مصنوعی عواملی را که ادراکات را از محیط دریافت می‌کنند و به کار می‌گیرند را مطالعه می‌کند و هدف آن پیوند زدن ادراک و عمل است. این علم تلاش می‌کند با کمک این مفاهیم ماشین‌ها و برنامه‌ها را هوشمندسازی کند. عملکرد هوش مصنوعی به داده‌ها وابسته است زیرا هوش مصنوعی به کمک داده‌ها الگوهایی می‌سازد که برای شبیه‌سازی و جمع‌آوری اطلاعات از سراسر جهان از آنها استفاده می‌کند. این داده‌ها عموماً برای استخراج اطلاعات و درک فرایند عملکرد و نحوه استفاده از فناوری جمع‌آوری می‌شوند.

به‌طورکلی سیستم‌های هوش مصنوعی با دریافت مقادیر زیادی از داده‌های کدگذاری شده و تجزیه‌وتحلیل استفاده از الگوهای داده‌ها عمل می‌کنند و در بعضی موارد می‌توانند عمل بعدی را پیش‌بینی کنند مانند ربات‌های چت آنلاین که امروزه استفاده می‌شود. به‌این‌ترتیب ابزارهای مجهز به هوش مصنوعی می‌توانند نحوه برقراری ارتباط و تبادل واقعی با انسان‌ها را یاد بگیرند.

آموزش هوش مصنوعی

چرا استفاده از هوش مصنوعی مهم است؟

استفاده از هوش مصنوعی به این دلیل اهمیت دارد که می‌تواند دانش‌ها و فناوری‌های جدید در اختیار شرکت‌ها و کمپانی‌ها بگذارد که تا قبل از این به آن آگاهی نداشتند. در برخی از موارد هوش مصنوعی وظایف را بهتر از انسان‌ها انجام می‌دهد به‌ویژه هنگام انجام کارهای تکراری و پر از جزئیات مانند تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، ابزار هوش مصنوعی تمام این وظایف را با سرعت بیشتر و خطای کمتر انجام می‌دهد.

تجزیه‌وتحلیل داده‌ها برای بهبود عملکرد جمعیت فعال یک جامعه، دسترسی به نوآوری‌های جدید و نجات‌دهنده زندگی و به‌طورکلی بهبود کیفیت زندگی انسان لازم است. ابزارهای یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی نفع ویژه‌ای به زندگی اجتماعی، زندگی شغلی و سیستم بهداشت و درمان رسانده‌اند به این معنی که ابعاد مختلف زندگی انسان‌ها با استفاده از هوش مصنوعی رشد پیدا کرده است.

آموزش برنامه نویسی هوش مصنوعی با پایتون

استفاده از هوش مصنوعی در ابزارهای مختلف فرصت‌های کاری و مالی ویژه‌ای را برای کمپانی‌های مختلف به وجود آورده است به طور مثال امروزه با استفاده از هوش مصنوعی شرکت‌های تاکسی اینترنتی با پیشرفت چشم‌گیری به ارائه خدمات می‌پردازند که مورد استقبال کاربران زیادی قرار گرفته است. بزرگ‌ترین و موفق‌ترین شرکت‌های جهان امروزه از هوش مصنوعی برای بهبود عملکرد و کسب مزیت نسبت به رقبای خود استفاده می‌کنند.

مزایا و معایب هوش مصنوعی

فناوری‌های هوش مصنوعی قابلیت یادگیری عمیقی دارند که به‌سرعت درحال‌رشد و پیشرفت هستند. یکی از مهم‌ترین کارکردهای هوش مصنوعی توانایی پردازش و طبقه‌بندی داده‌ها با سرعت زیاد است که امکان پیش‌بینی را دقیق‌تر از آنچه که انسان‌ها انجام می‌دهند فراهم می‌کند.

یک انسان محقق با حجم وسیعی از داده‌ها و اطلاعاتی که روزانه تولید می‌شود، توانایی تحلیل، طبقه‌بندی و استفاده از این داده‌ها را ندارد اما برنامه‌های هوش مصنوعی که از یادگیری ماشینی استفاده می‌کنند می‌توانند داده‌ها را به‌سرعت جمع‌آوری کرده و آنها را به اطلاعات طبقه‌بندی‌شده دسته‌بندی کنند. به‌طورکلی مزایا و معایب هوش مصنوعی را می‌توان در چند دسته زیر تقسیم‌بندی کرد:

مزایا:

· در مشاغلی که با جزئیات بیشتری سروکار دارند به‌خوبی عمل می‌کند.

· در صرف زمان برای پروژه‌های سنگین صرفه‌جویی می‌کند.

· نتایجی با خطای کمتر و ثابت را ارائه می‌دهد.

معایب:

· استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی به طور معمول گران هستند.

· نیاز به دانش فنی و تخصص دارند.

· تعداد متخصصان برای ساخت ابزارهای هوش مصنوعی کم است.

هوش مصنوعی ضعیف و قوی

هوش مصنوعی را می‌توان به‌نوعی در دسته ضعیف و قوی طبقه‌بندی کرد. هوش مصنوعی ضعیف به یک سیستم هوش مصنوعی اشاره دارد که برای انجام‌دادن یک کار خاص طراحی و آموزش‌داده‌شده است. از جمله سیستم‌هایی که از هوش مصنوعی ضعیف استفاده می‌کنند می‌توان به ربات‌های صنعتی و دستیار شخصی مجازی مانند سیری اپل اشاره کرد که از هوش مصنوعی ضعیف استفاده می‌کنند.

هوش مصنوعی قوی به صورتی برنامه‌ریزی‌شده است که می‌تواند توانایی مغز انسان را بازسازی و تکرار کند. این سیستم مانند انسان توانایی تصمیم‌گیری، درک و استدلال دارد و درست مانند مغز انسان‌ها اطلاعات زیادی را دریافت و در خود ذخیره می‌کند و به کمک آن تمام وظایف انسانی را به‌درستی انجام می‌دهد. در دنیای فناوری محور امروزه هوش مصنوعی به‌عنوان یک عامل نجات‌دهنده انسان عمل می‌کند که توانایی انجام دادم وظایف زیادی در حوزه‌های مختلف از جمله آموزش و پزشکی که دو رکن اساسی یک جامعه هستند را دارد. هوش مصنوعی کارکردهای مثبت و منفی دارد اما کارکردهای مثبت آن تا به امروز برای نوع بشر بیشتر بوده است. زندگی انسان‌های زیادی امروزه به ابزارهای هوش مصنوعی وابسته است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هوش مصنوعی به سایت aiportal.ir بروید.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*