یک‌شنبه 16 اردیبهشت 1403 - 05 May 2024
کد خبر: 9799
تاریخ انتشار: 1400/10/13 13:32

تسهیل روند ترخیص کامیون‌های وارداتی

دبیر کانون‌های انجمن‌های صنفی حمل کالای کشور از همکاری مجلس شورای اسلامی و دولت در تسهیل روند ترخیص کامیون‌های کارکرده وارداتی و رفع موانع نوسازی از طریق واردات و مونتاژ داخل به‌طور توأمان خبر داد.

احمد کریمی در گفت‌وگو با خبرخودرو درباره نتایج جلسه کمیسیون عمران مجلس با حضور ۳ نفر از وزرا و نماینده انجمن صنفی حمل کالای کشور اظهارکرد: متاسفانه تعدادی از نمایندگان مجلس یا از روی ناآگاهی و بدون علم کافی یا از روی آگاهی با واردات کامیون‌های ۳ سال کارکرده اروپایی مخالف هستند اما به هر حال جلسه‌ای به‌منظور بررسی وضعیت ترخیص این کامیون‌ها ترتیب داده شد.

وی با بیان اینکه در این جلسه نسبت به وضعیت واردات این کامیون‌ها و مشکلات ترخیص آن شفاف‌سازی شد، افزود: اگر واردات کامیون‌های ۳ سال کارکرده اروپایی که اورهال می‌شود به گمان برخی نمایندگان مجلس، توهین به اعتبار و شعور ملت ایران است، چه نامی می‌توان بر واردات و مونتاژ کامیون‌های بی‌کیفیت چینی به شکل سی‌کی‌دی با ۲.۵ برابر نرخ از سوی شرکت‌های خودروساز داخلی و فرهنگ‌سازی استفاده از این کامیون‌ها گذاشت.

دبیر کانون‌های انجمن‌های صنفی حمل کالای کشور تصریح کرد: در جلسه با نمایندگان کمیسیون عمران مجلس، اعضای این کمیسیون نسبت به واردات کامیون‌های کارکرده اروپایی قانع شدند و ضمن اینکه هیچ مانعی در عرضه ناوگان تجاری مونتاژی از سوی تولیدکنندگان داخلی وجود ندارد، نسبت به دلایل مخالفت شرکت‌های خودروساز داخلی با واردات کامیون‎های کارکرده اروپایی که به‌عنوان مانعی در تولید و فروش محصولات داخلی از آن یاد می‌شود، واقف شدند.

کریمی ادامه داد: پس از گذشت یک سال و ۳ ماه، حدود ۸ هزار ناوگان کارکرده اروپایی وارد کشور شده اما به‌دلیل کارشکنی‌های شرکت‌های خودروساز داخلی، تاکنون امکان شماره‌گذاری کمتر از هزار خودرو فراهم شده، علاوه‌بر اینکه خودروسازان داخلی در تامین و تحویل تقاضای موردنیاز بازار موفق نبودند و علت آن را باید در نارضایتی مصرف‌کنندگان داخلی نسبت به نرخ و کیفیت کامیون‌های مونتاژ داخل جست‌وجو کرد.

وی بیان کرد: نتیجه این جلسه تسهیل روند ترخیص کامیون‌های کارکرده وارداتی و رفع موانع نسبت به نوسازی ناوگان از طریق واردات ۳ سال کارکرده اروپایی و مونتاژ داخل بود به‌طوری که هر دو طرح نوسازی توأمان و هم راستا با یکدیگر پیش بروند و سهم هر کدام از این دو طرح در تامین نیاز بازار داخل مشخص شود. دبیر کانون‌های انجمن‌های صنفی حمل کالای کشور در پایان خاطرنشان کرد: حدود ۱۷۰ هزار ناوگان فرسوده در کشور وجود دارد که هر ساله بر تعداد آنها افزوده می‌شود و با وجود تولید داخل و واردات تا ۱۰ سال آینده، نمی‌توان این تعداد ناوگان فرسوده را نوسازی کرد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/489ea2