چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 - 01 May 2024
کد خبر: 18503
تاریخ انتشار: 1401/05/02 01:25
در ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید شد

رعایت کامل دستورالعمل‌ها در اماکن عمومی

رئیس‌جمهوری با اشاره به افزایش آمار مبتلایان و قربانیان کرونا و تغییر رنگ‌بندی شهرها در روزهای اخیر، پرهیز از عادی‌انگاری و رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی را برای پیشگیری از شیوع سویه جدید ضروری دانست.

 سید ابراهیم رئیسی صبح شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به شرایط جدید شیوع بیماری کرونا در کشور، گفت: همه مردم باید در اماکن عمومی ضمن استفاده از ماسک به تمام ضوابط بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی توجه ویژه داشته باشند و به‌ویژه باتوجه به نزدیکی ایام محرم این ملاحظات با دقت بیشتر در هیات و اماکن زیارتی رعایت شود.

رئیسی تزریق دوز یادآور واکسن را نیز مورد تاکید قرار داد و از وزارت بهداشت خواست که به‌منظور ارائه خدمات بهتر به شهروندان، تامین واکسن موردنیاز و افزایش مراکز واکسیناسیون را در اولویت قرار دهد.

رئیس‌جمهوری همچنین با اشاره به افزایش سفرهای خارجی و نیز سفرهای زیارتی به عتبات عالیات در ایام محرم و اربعین حسینی، انجام تست در مبادی ورودی، برای جلوگیری از ورود سویه جدید بیماری به کشور را ضروری برشمرد.

رئیسی با قدردانی از دست‌اندرکاران طرح شهید سلیمانی در سراسر کشور، اجرای این طرح را در حوزه‌های آموزش، پیشگیری و غربالگری موفقیت‌آمیز خواند و لزوم تامین اعتبارات لازم در این زمینه و تداوم اجرای آن را مورد تاکید قرار داد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه مدارس و دانشگاه‌ها در موعد مقرر بازگشایی خواهند شد، اظهار کرد: همه الزامات برای بازگشایی به‌موقع مراکز آموزشی موردتوجه قرار گیرد؛ هیچ بهانه‌ای نباید مانع از برگزاری حضوری کلاس‌های آموزشی شود.

الزام استفاده از ماسک در اماکن عمومی

صمتسخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز در تشریح تصمیمات جدید ستاد ملی کرونا گفت: باتوجه به اینکه در بیشتر نقاط دنیا شاهد روند افزایشی ابتلا به کرونا با زیرسوریه بی‌ای۵ هستیم ما مسئولان و عموم مردم باید مراقب باشیم با عادی‌انگاری‌ها این روند شتاب بیشتری نگیرد.

به گزارش مهر، عباس شیراوژن افزود: در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا بر الزام استفاده از ماسک در هواپیما، قطار، مترو و اتوبوس و همچنین در اماکن زیارتی و هیات‌های مذهبی تاکید شد. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا عنوان کرد: فعال‌تر شدن طرح شهید سلیمانی با همکاری بسیج مستضعفین که به غربالگری و پیشگیری توجهی خاص دارد نیز از جمله مصوبات امروز (شنبه) ستاد ملی مقابله با کرونا بود. شیراوژن گفت: تزریق نوبت یادآور واکسن پس از ۶ ماه از آخرین نوبت‌ تزریق، فعال‌تر شدن مراکز تزریق واکسن و همچنین جدی‌تر شدن مراقبت‌های بهداشتی مرزی از دیگر مصوباتی است که در ستاد ملی مقابله با کرونا مورد تاکید قرار گرفت.

افزایش درگیری شهرها با کرونا

در همین حال یک اپیدمیولوژیست و عضو هیات علمی انستیتوپاستور ایران با اشاره به تغییر رنگ‌بندی‌های کرونایی در استان‌ها و شهرهای مختلف کشور گفت: متاسفانه پس از چند ماه، رنگ قرمز دوباره به رنگ‌بندی‌ کشور بازگشته است.

صمتاحسان مصطفوی درباره آخرین وضعیت کرونا در کشور گفت: آخرین درگیری پیک کرونا اواخر سال گذشته با پیک اُمیکرون بود که خوشبختانه به‌خاطر پوشش مناسب واکسیناسیون و ابتلای درصد قابل‌توجهی از جامعه به کرونا، 4 ماه آرام را در کشور تجربه کردیم، اما اتفاقاتی نیز به‌صورت موازی در جامعه جهانی رخ داد و زیرگونه‌های جدیدی از اُمیکرون ظهور و افزایش پیدا کرد.

وی افزود: طبق بررسی‌های انستیتوپاستور ایران، زیرگونه بی‌ای۲ تا خرداد زیرگونه غالب بود، اما از اوایل تیر زیرگونه بی‌ای‌۵ زیرگونه غالب شده که مهم‌ترین خصوصیت آن سرایت‌پذیری بالا و تظاهرات بالینی نسبتا خفیف‌تر و متفاوت از قبل است.

این اپیدمیولوژیست گفت: درگیری ریوی در بی‌ای‌۵ کمتر است و علائم آن بیشتر به‌صورت گلودرد، آبریزش بینی، بدن درد و اختلالات گوارشی نمود پیدا می‌کند.

وی با اشاره به تغییر رنگ‌بندی‌ کرونایی کشور گفت: متاسفانه پس از چندین ماه، رنگ‌ قرمز دوباره به رنگ‌بندی کشور بازگشته و انتظار داریم درگیری‌های شهرهای ایران بیشتر شود. ستاد ملی مقابله با کرونا برای هر یک از این رنگ‌بندی‌ها پروتکل‌هایی را تعریف و مشخص کرده است. در زمینه شهرهایی که جزو رنگ‌بندی قرمز و نارنجی قرار می‌گیرند انتظار می‌رود نظارت‌ها و پایش‌های بیشتری انجام شود و مردم هم بیشتر رعایت کنند.

وی که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد، گفت: مردم در این شرایط چرخش ویروس بحث استفاده از ماسک و تکمیل برنامه پوشش واکسیناسیون را حتما جدی بگیرند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/488rqw