-
جزییات تولید فولاد در ۷ ماه نخست امسال میلادی

تولید فولاد ایران از صعود بازماند

تولید فولاد در رده صنایع استراتژیک قرار دارد و زمینه توسعه صنعتی و اقتصادی را فراهم می‌کند. بر همین اساس نیز عملکرد این صنعت مورد توجه قرار دارد و داده‌های تولید آن در کشورهای مختلف به‌طور مرتب پایش می‌شود.

این صنعت طی ماه‌های گذشته در مسیر رو به رشدی قرار گرفته و رکوردهای متعددی از تولید را ثبت می‌کند. درواقع عبور اغلب کشورهای دنیا از بحران همه‌گیری کرونا زمینه توسعه و تقویت عملکردی این صنعت را فراهم کرده است. با این وجود در ژوئیه (تیر و مرداد) امسال میلادی، میزان تولید این فلز استراتژیک توسط چین، منفی گزارش شده است. این افت تولید از تغییر سیاست‌های این کشور نشأت می‌گیرد.

در همین زمان و براساس آمار منتشر‌شده از سوی انجمن فولاد ایران، انتظار می‌رود میزان تولید توسط کشور ما نیز نزولی باشد؛ هرچند هنوز آمار دقیق تولید این محصول منتشر نشده اما با توجه به قطعی‌های مداوم برق، این افت تولید قطعی به‌نظر می‌رسد.براساس آمار منتشر‌شده از سوی انجمن جهانی فولاد، میزان تولید ۶۴ کشور اصلی تولیدکننده این فلز استراتژیک که در این انجمن عضویت دارند در ژوئیه ۲۰۲۱ برابر با ۱۶۱.۷ میلیون تن گزارش شده است؛ این رقم در مقایسه با میزان تولید فولاد کشورهای موردبحث در مدت مشابه سال گذشته میلادی، ۳.۳ درصد ارتقا یافته است.

اما باید خاطرنشان کرد که میزان تولید فولاد دنیا در ماه ژوئیه و در مقایسه با ژوئن ۲۰۲۱، کاهش ۱۱.۷ درصدی را از آن خود کرده است. آمار تولید فولاد چین در همین بازه زمانی ۱.۵ درصد و مجموع تولید توسط سایر کشورها برابر ۲۸ درصد محدود شده است.

تولید فولاد براساس منطقه

براساس گزارشی از صمت افریقا در ژوئیه امسال ۱.۳ میلیون تن فولاد تولید کرد که در مقایسه با آمار تولید این منطقه در سال ۲۰۲۰ میلادی، رشد ۳۶.۹ درصدی را نشان می‌دهد. میزان تولید فولاد خام توسط کشورهای مستقل مشترک‌المنافع با رشد ۱۱.۲ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۰ برابر ۹.۲ میلیون تن برآورد شده است.

آمار تولید فولاد توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز با افزایش ۳۰.۳ درصدی به ۱۳ میلیون تن رسید. در همین حال میزان تولید فولاد در منطقه خاورمیانه نیز رشد ۹.۲ درصدی را از آن خود کرد و برابر ۳.۶ میلیون تن گزارش شد. گفتنی است، آمار تولید فولاد خام در امریکای شمالی و امریکای جنوبی نیز طی زمان مورد بحث به ترتیب ۳۶ و ۱۹.۶ درصد ارتقا یافته و برابر ۱۰.۲ و ۳.۸ میلیون تن گزارش شده است.

در این میان تنها آمار افت تولید فولاد به منطقه آسیا اختصاص دارد. مجموع تولید در منطقه آسیا و اقیانوسیه با افت ۲.۵ درصدی در مقایسه با ژوئیه سال گذشته میلادی برابر ۱۱۶.۴ میلیون تن گزارش شده است. آمار تولید چین به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد دنیا تاثیر اصلی را در کاهشی شدن این اعداد و ارقام دارد.

۱۰ کشور برتر تولیدکننده فولاد

چین بیش از نیمی از تولید فولاد خام دنیا را در اختیار دارد. میزان تولید این کشور در ژوئیه سال ۲۰۲۱ برابر ۸۶.۸ میلیون تن گزارش شده که در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۰ برابر ۸.۴ درصد کاهش داشته است.

این افت تولید در سایه تغییر سیاست‌های این کشور مبتنی‌بر کاهش آلودگی صنایع و تلاش برای پیشبرد صنایع به سمت تولید پاک حاصل شده است. از آنجا که طی ماه‌های اخیر توجه به الزامات و آلایندگی‌های محیط‌زیستی صنایع به یکی از اولویت‌های دولت چین بدل شده است؛ انتظار می‌رود این روند ادامه‌دار باشد.

با وجود این، آمار تولید در سایر کشورهای برتر تولیدکننده فولاد دنیا در این بازه زمانی رو به رشد گزارش شده است؛ این روند صعودی از آنجا نشأت می‌گیرد که کشورهای یادشده در سال گذشته میلادی و تحت‌تاثیر همه‌گیری ویروس کرونا از میزان تولید خود کاستند؛ حال در امسال و با بهبود شرایط در بسیاری از کشورها و اقتصادهای بزرگ دنیا، این روند رو به بهبود رفته است. در چنین شرایطی بسیاری از فولادسازان مجدد ظرفیت تولید خود را افزایش داده‌اند تا از این رقابت عقب نمانند.

میزان تولید فولاد هند در ژوئیه ۲۰۲۱ با رشد ۱۳.۳ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۱، برابر ۹.۸ میلیون تن برآورد شده است. ژاپن در رده سومین فولادساز بزرگ دنیا قرار دارد؛ این کشور در امسال میلادی توانست با بهره‌گیری از ظرفیت‌های خالی صنایع فولادی خود، میزان تولیدش را در مدت‌زمان مورد بحث ۳۲.۵ درصد ارتقا دهد و به ۸ میلیون تن برساند.

ایالات متحده نیز در رقابتی نزدیک به ژاپن ۷.۵ میلیون تن فولاد تولید کرد؛ این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی ۳۷.۹ درصد بیشتر شد. در همین زمان میزان تولید فولاد خام توسط روسیه، کره جنوبی، آلمان، ترکیه و برزیل نیز رو به رشد گزارش شده است.

تخمین اشتباه انجمن جهانی فولاد از تولید ایران

در گزارش منتشر شده از سوی انجمن جهانی فولاد، میزان تولید این فلز استراتژیک توسط ایران به‌عنوان دهمین فولادساز بزرگ دنیا در ماه ژوئیه برابر ۲.۶ میلیون تن گزارش شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشد ۹ درصدی را نشان می‌دهد. این در حالی است که انجمن جهانی فولاد این آمار را اشتباه دانست و تاکید کرد در ۲۶ روز از ماه ژوئیه (از ۱۵ تیر به بعد) فولادسازان ایرانی با محدودیت شدید مصرف برق روبه‌رو بوده‌اند و مقدار تولید فولاد خام ایران در این ماه بسیار کمتر از برآورد انجمن جهانی فولاد است.

سخن پایانی

فولاد پس از نفت‌وگاز به‌عنوان دومین صنعت بزرگ جهان شناخته می‌شود و در صنایع متعددی همچون ساخت‌وساز، خودروسازی و‌... کاربرد دارد. مجموع تولید فولاد دنیا در‌ ژوئیه امسال برابر ۱۶۱.۷ میلیون تن گزارش شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۳.۳ درصدی را نشان می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین