یک‌شنبه 23 اردیبهشت 1403 - 12 May 2024
کد خبر: 20299
تاریخ انتشار: 1401/08/11 10:46

مشاوره شغلی چیست و چه کمکی به افراد می کند؟

امروزه تنوع بالای شغل های موجود باعث شده تا افراد قبل از انتخاب شغل نیاز به مشاوره شغلی داشته باشند.

تعریف مشاوره شغلی

امروزه تنوع بالای شغل های موجود باعث شده تا افراد قبل از انتخاب شغل نیاز به مشاوره شغلی داشته باشند. در ادامه به اینکه مشاوره شغلی چیست خواهیم پرداخت. با توجه به رقابت بالایی که در حوزه مشاغل مختلف ایجاد شده است و این موضوع که رسیدن به موفقیت در هر شغلی مستلزم تلاش و داشتن مسیری هوشمندانه است، در اینجا مشاوره شغلی به کمک افراد می آید و مسیری شفاف را در اختیار مخاطبان می گذارد. انتخاب شغل یکی از مهمترین انتخاب های هر فرد در طول زندگی اش می باشد زیرا افراد مدت زمانی طولانی را در طول عمر خود به کار کردن می گذرانند. حال اگر رضایت شغلی و لذت بردن از کار وجود نداشته باشد فرد مدت زمان بسیاری از عمر خود را به نارضایتی خواهد گذراند.

بسیاری از افراد شغل خود را به صورت ارثی از خانواده و پدر و پدربزرگ خود انتخاب کرده و مسیر والدین خود را انتخاب می کنند. بعضی اشخاص نیز بدون توجه به علایق و استعداد و آینده کاری یک شغل، دست به انتخاب می زنند. اما در صورتی که قبل از انتخاب یک شغل، مشاوره ای در این زمینه داشته باشیم، تا حدود زیادی میتوانیم به مسیر پیش رو و حس رضایت آینده امیدوار باشیم. با توجه به توضیحات داده شده، پاسخ سوال مشاوره شغلی چیست را دریافت کردید، اکنون به بررسی جوانب دیگر مشاوره شغلی می پردازیم.

مشاوره شغلی چیست

مشاوره شغلی مناسب چه افرادی است؟

نوجوانان و جوانانی که در ابتدای مسیر انتخاب شغلی عموما سردرگم هستند، نیاز به مشاوره شغلی دارند. با توجه به جوی که در مورد بعضی مشاغل ایجاد شده و باعث شده تا این شغل ها خواهان زیادی داشته باشند، در نتیجه ممکن است بعضی نوجوانان تحت تاثیر این جو به دنبال کارهایی که مناسب روحیات آنان نیست بروند. در توضیح اینکه مشاوره شغلی چیست در قسمت بالا گفته شد که به طور کلی مشاوره شغلی یک راهنمای مسیر برای انتخاب مناسب شغل می باشد که رضایت کاری را در آینده برای افراد در پی دارد.

علاوه بر نوجوانانی که در شرف انتخاب اولین شغل هستند، افرادی نیز وجود دارند که ممکن است چندین سال از شاغل بودن آنها گذشته باشد اما هنوز از کاری که میکنند حس خوبی ندارند و به قولی رضایت شغلی را تجربه نمی کنند. این افراد نیز می توانند با مراجعه به مشاوران شغلی، زمینه های مورد علاقه و مناسب خود را برای انتخاب شغل بیابند. در واقع افرادی که نیاز به تغییر شغل دارند و نوجوانان و جوانانی که در ابتدای مسیر شغلی هستند و همچنین افرادی که میخواهند سرمایه ای را صرف شروع کسب و کاری جدید کنند، مخاطبان اصلی مشاوره شغلی می باشند.

مزایای مشاوره شغلی چیست؟

مشاوره شغلی چیست این سوال می تواند جواب های متنوعی داشته باشد اما یکی از بهترین پاسخ ها برای آن میتواند این باشد که: جلساتی که به افراد کمک میکند تا مسیری رضایت بخش و آینده دار در حیطه زندگی شغلی خود انتخاب کنند. در باب مزایای مشاوره شغلی می توان فواید بسیاری را برشمرد، از جمله کمک به انتخاب راه درست در زمینه انتخاب شغل، یا حتی انتخاب استراتژی های مناسب برای موفقیت در بازارهای  شغلی مختلف و یافتن راهکارهایی برای رسیدن به سود بیشتر و اینکه به چه میزان و چگونه باید تبلیغاتی موثر در حیطه شغلی خودمان داشته باشیم، همه و همه از جمله مزایای مشاوره شغلی محسوب می شوند. به وسیله ی مشاوره شغلی می توانیم راهکارهایی موثر بیابیم که چگونه رقبای خود را پشت سر بگذاریم و موفقیتی روز افزون در کسب و کارمان داشته باشیم.

یک مشاوره شغلی درست به ما کمک می کند آینده ای بهتر را برای خود ترسیم کنیم و اگر کسب و کاری داریم به بهترین نحو در جهت اعتبار بخشیدن به آن عمل کنیم. ما از طریق یک مشاوره شغلی حرفه ای میتوانیم از تلف شدن وقت و هزینه ها در مسیر نادرست شغلی جلوگیری کنیم.

مشاور شغلی

ویژگی های یک مشاور شغلی خوب

بعد از توضحیات گفته شده در مورد اینکه مشاوره شغلی چیست به این موضوع می رسیم که ویژگی های یک مشاور شغلی خوب چه می تواند باشد؟ مشاوران شغلی باید قبل از هر چیز توانایی این را داشته باشند که استعداد و توانایی ها و همچنین علایق مراجعان را به درستی شناسایی کنند. این موضوع در درجه اول باعث می شود که آنها مراجعان خود را با رشته ها و مشاغل مناسبشان آشنا کنند و شرایط درآمدی و بازار کار هر شغل را برای فرد توضیح دهند.

مشاور شغلی باید به وسیله تست های شخصیت شناسی و روان شناسی و همچنین مصاحبه درست و همه جانبه با مراجع، به ویژگی های اخلاقی و شخصیتی فرد آشنایی پیدا کند تا بهتر بتواند مشاغل مناسب شخص را بیابد. همچنین مشاوران شغلی باید اطلاعاتی کامل و به روز در مورد شغل های مختلف و بازار کار آنها و میزان رشد این مشاغل در آینده داشته باشند.

علاوه بر این ها یک مشاور شغلی خوب مانند یک روان شناس باید شنونده خوبی باشد و پرسش های کامل و جامعی در مورد شرایط و سبک زندگی افراد ارائه کند تا به شناختی خوب در مورد فرد برسد و بدین وسیله مناسب ترین مسیرهای شغلی هر فرد را به او پیشنهاد دهد. او همچنین باید از قدرت بیان بالایی برخوردار باشد و بتواند در مواقع لزوم برای مراجع ایجاد انگیزه کند و او را از این طریق به سمت بهترین مسیر مناسب هدایت کند. صبر و بردباری از دیگر خصوصیات یک مشاور شغلی خوب محسوب می شود.

 

منبع:

https://shoghlito.ir

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/488mjk