چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 - 24 Apr 2024
کد خبر: 20175
تاریخ انتشار: 1401/08/03 05:54

آمادگی برای نوسازی خودروهای فرسوده

با توجه به سیاست‌های دولت مبتنی بر بند «ف» تبصره ۷ قانون بودجه، ۱۰ درصد از ظرفیت‌های فروش ماهانه ایران‌خودرو به طرح جایگزینی خودروهای فرسوده اختصاص داده می‌شود.

با توجه به سیاستهای دولت مبتنی بر بند «ف» تبصره ۷ قانون بودجه، ۱۰ درصد از ظرفیتهای فروش ماهانه ایرانخودرو به طرح جایگزینی خودروهای فرسوده اختصاص داده میشود. مدیر بازاریابی ایرانخودرو درباره شرایط اجرای قانون نوسازی خودروهای فرسوده گفت: براساس معیار ستاد مدیریت حملونقل کشور، خودروهای سواری تولیدی سال ۱۳۸۵ و قبل از آنکه موفق به دریافت معاینه فنی نشوند، فرسوده شناسایی شدهاند و هر خودرویی از سوی این ستاد فرسوده تشخیص داده شود میتواند در طرح نوسازی که در برنامههای فروش ایرانخودرو به اجرا گذاشته میشود، شرکت کند.

طرح نوسازی

علیرضا اسکویی، مدیر بازاریابی ایرانخودرو درباره نوسازی ناوگان حملونقل فرسوده کشور گفت: مشتریان میتوانند همزمان با اجرای طرح فروش محصولات ایرانخودرو با ورود به سایت فروش اینترنتی این شرکت به نشانی esale.ikco.ir، پس از تعیین نوع خودرو درخواستی، اطلاعات خودرو فرسوده خود را در بخش خودروهای فرسوده ثبت کنند. بهگزارش ایکوپرس، وی خاطرنشان کرد: پس از ثبتنام و ورود اطلاعات موردنظر از سوی مشتری، استعلام از ستاد حملونقل سوخت کشور گرفته میشود و پس از تایید این اطلاعات، متقاضی در فرآیند قرعهکشی که با حضور نهادهای نظارتی انجام میشود، قرار میگیرد.

اسکویی با اشاره به روند اجرای فرآیند نوسازی خودرو فرسوده گفت: پس از اعلام نتایج و تایید آن از سوی نهادهای ذیربط، خودرو فرسوده تحویل مراکز اسقاط شده و نامه تایید آن برای ثبتنام نهایی به ایرانخودرو ارسال و مشتری با توجه به قیمت روز ثبتنام خودرو به واریز وجه اقدام میکند. مدیر بازاریابی ایرانخودرو افزود: افرادی که بنابر تشخیص ستاد مدیریت حملونقل سوخت کشور مشمول این طرح هستند و میتوانند برای ثبتنام اقدام کنند، در این طرح به هر کد ملی یک خودرو تعلق میگیرد.

 وی ادامه داد: با توجه به سیاستهای اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، در کنار عرضه خودرو در طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و فروشهای عادی و فوری ایرانخودرو، ۱۰ درصد ظرفیتهای فروش فوری و مدتدار به نوسازی و خودروهای فرسوده اختصاص خواهد یافت.

چرخش از زیان انباشته به سودآوری

مقایسه عملکرد ایرانخودرو دیزل طی دوره زمانی ۱۳۹۹ تا پایان نیمه نخست ۱۴۰۱ بیانگر بهبود شاخصهای کمی و کیفی این شرکت از جمله افزایش فروش، تنوع سبد محصولات، کاهش تعهدات معوق، رشد تحویل خودرو به مشتریان، ارتقای کیفیت محصولات و بهبود وضعیت نیروی انسانی است.

بررسی وضعیت شرکت ایرانخودرو دیزل نشان میدهد این شرکت در شرایطی که با زیان انباشته بالا مواجه بوده و تلاش میکرد با فروش برخی داراییها یا قرض از شرکت مادر منابع مالی موردنیاز برای پرداخت حقوق کارکنان خود را تامین کند، موفق شده در مدت کوتاهی با اصلاح ساختار مالی، افزایش تیراژ تولید و عدم تولید خودروهای ناقص به سوددهی برسد.  این شرایط موجب شده زیان انباشته این شرکت به صفر نزدیک شده و بازده سهام شرکت افزایش یابد. واکاوی دلایل چرخش شرکت ایرانخودرو دیزل از زیان انباشته به رشد تیراژ تولید و سوددهی میتواند الگویی برای توسعه سایر شرکتهای خودروسازی کشور باشد.  مدیرعامل ایرانخودرو دیزل درباره چگونگی تغییر وضعیت این شرکت از زیاندهی به سودآوری، گفت: برای اصلاح وضعیت شرکت ایرانخودرو دیزل هدفگذاری و تحقق شاخصهای هشتگانه رشد تیراژ تولید، افزایش سهم بازار، ارتقای کیفیت محصولات و خدمات، توسعه محصولات، بهبود وضعیت سود و زیان و اصلاح ساختار مالی، جذب نیروی انسانی و احیای بازارهای صادراتی مد نظر قرار گرفت. جواد توسلیمهر، برنامهریزی برای بازگشت به بازارهای صادراتی قبلی و راهیابی به بازارهای صادراتی جدید را از جمله رویکردهای این گروه خودروسازی دانست و گفت: در حوزه کشورهای آسیای میانه چند اتوبوس آتروس صادر شده و درخواست خرید ۱۱۲ کامیون ۲۶۲۴ نیز از سوی روسیه ارائه شده است. همچنین اعلام آمادگی شرکتهای روسی برای عقد قرارداد خرید کشنده آتامان، برگزاری نمایشگاه در کشور روسیه و پیشنهاد برگزاری نمایشگاه در کشور ترکمنستان و همچنین امضای تفاهمنامه صادراتمحور به روسیه از سوی شرکت محورخودرو از جمله این اقدامات بوده است. مدیرعامل ایرانخودرو دیزل درباره صادرات محصولات به کشورهای حوزه خلیجفارس و افریقا، افزود: در حوزه خلیجفارس مذاکره با نماینده سابق عربستان و آمادگی برای شروع صادرات محصولات به این کشور، مذاکره با شرکت کویتی برای ارسال شاسی نردبانی محصولات واگنهود و در حوزه افریقا، فروش و ارسال کامیون واگنهود، درخواست خرید ۱۰۰ کشنده ۲۶۳۰ با موتور OM۳۵۵ گازسوز، درخواست خرید ۴۵ دستگاه کشنده فوتون و اعلام نیاز خرید شرایطی ۵۰۰ اتوبوس از کشور نیجریه از جمله این درخواستها بوده است. وی درباره برنامه صادرات ایرانخودرو دیزل در سال ۱۴۰۱ با مجموع ارزآوری ۱۳۷۸۰ میلیون یورو، گفت: صادرات ۱۰۰ واگنهود با ارزآوری ۴۶۲۴ میلیون یورو، ۵۰ اتوبوس شهری با ارزآوری ۶۲۴۳ میلیون یورو، ۵۰ مینیبوس با ارزآوری ۱۵۲۶ میلیون یورو و ۵۰ کامیونت با ارزآوری ۱۳۸۷ میلیون یورو مدنظر قرار گرفته است. مدیرعامل ایرانخودرو دیزل با مقایسه آمار فروش محصولات ایرانخودرو دیزل طی ۶ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، گفت: میزان فروش محصولات ایرانخودرو دیزل در این بازه زمانی معادل ۳.۴۳ برابر رشد داشته، به نحوی که این آمار فروش از ۳۳.۲۵۹ میلیارد ریال به ۱۱۴.۱۶۲ میلیارد ریال افزایش یافته است. این در حالی است که میزان فروش این شرکت در سال ۱۳۹۹ معادل ۴۰.۴۴۰ میلیارد ریال و در سال ۱۴۰۰ معادل ۱۱۱.۰۷۱ میلیارد ریال بوده است. بهگفته وی، روند تحویل خودرو به مشتریان و کاهش تعهدات معوق در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ نیز رو به بهبود بوده، بهگونهای که تعداد خودروهای تحویلی در ماه به مشتریان از ۶۴۶ دستگاه در اسفند ۱۳۹۹ به ۹۵۰ دستگاه در اسفند ۱۴۰۰ و ۱۵۰۳ دستگاه در شهریور سال ۱۴۰۱ افزایش یافته است. بهگفته مدیرعامل ایرانخودرو دیزل در حوزه منابع انسانی نیز طی سال ۱۴۰۱ برنامهریزی برای ایجاد اشتغال برای بیش از ۴۷.۶۰۰ نفر در کل کشور بهطور مستقیم و غیرمستقیم هدفگذاری شده که از این میزان حدود ۴۰ هزار اشتغال غیرمستقیم و حدود ۷۶۰۰ اشتغال مستقیم در گروه صنعتی ایرانخودرو دیزل در ۱۸۰ تامینکننده زنجیره تامین، شرکتهای تابعه و شرکت ایرانخودرو دیزل مدنظر قرار گرفته است. توسلیمهر همچنین از استخدام حدود ۲۳۰۰ نفر طی دوره زمانی آبان ۱۳۹۹ تا شهریور ۱۴۰۱ در شرکت ایرانخودرو دیزل خبر داد.  


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/488men