شنبه 08 اردیبهشت 1403 - 27 Apr 2024
کد خبر: 19451
تاریخ انتشار: 1401/06/12 22:59
در چهارمین نمایشگاه چاپ، بسته‌بندی و فرآوری مطرح شد

آمادگی ایران برای صادرات تجارب حوزه چاپ

چهارمین نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی و فرآوری، هفته گذشته با حضور جمعی از فعالان و متخصصان این حوزه در محل نمایشگاه شهرآفتاب برگزار شد.

چهارمین نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی و فرآوری، هفته گذشته با حضور جمعی از فعالان و متخصصان این حوزه در محل نمایشگاه شهرآفتاب برگزار شد. در این نمایشگاه، ۱۲۰ شرکت‌کننده آخرین دستاوردهای خود در گروه‌های کالایی انواع چاپ، خدمات و تکنولوژی‌های چاپ، بسته‌بندی‌های منعطف، کاغذ، کارتن و ورق، جعبه‌سازی، ماشین‌آلات صنعت چاپ، بسته‌بندی و کارتن‌سازی، ماشین‌آلات بسته‌بندی و فرآوری صنایع غذایی و دارویی و... را در فضایی افزون بر ۱۵ هزار مترمربع در معرض دید علاقه‌مندان قرار دادند. گزارش صمت از چهارمین نمایشگاه چاپ را در ادامه می خوانید.

برنامه‌های حمایتی و جانبی نمایشگاه

نمایشگاه چاپ، بسته‌بندی و فرآوری امسال دارای برنامه‌های جانبی بسیاری بود. اختصاص پاویون رایگان به برترین‌های ادواری صنعت چاپ ایران برای معرفی توانمندی‌های شرکت‌های تراز اول حوزه چاپ به هیات‌های تجاری خارجی، از جمله این برنامه‌ها بود. برگزارکنندگان این نمایشگاه با هدف افزایش بازدید مخاطبان، ۸ اتوبوس برای تردد چاپخانه‌داران استان‌های قم، اراک، اصفهان، همدان و البرز به‌طور کاملا رایگان اختصاص دادند. تهیه و تولید ۵ تیزر تخصصی متناسب با سکتورهای نمایشگاه و ایجاد نخستین پاویون تخصصی فلکسیبل پکیج ایران در این نمایشگاه، از دیگر اقدامات انجام‌شده بود. حضور و دعوت بیش از ۱۱۰ بازدیدکننده متخصص خارجی ریجسترشده از کشورهای پاکستان، افغانستان، عراق، عمان، اقلیم کردستان، قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و روسیه از جمله خدمات ویژه این رویداد عنوان شده است. از جمله برنامه‌های جانبی این رویداد می‌توان به برگزاری نشست‌های تخصصی بین روسای انجمن‌ها و اتحادیه‌ها با لیدرهای هیات‌های تجاری تخصصی، برگزاری جلسات B2B بین شرکت‌ها و هیات‌های حاضر در نمایشگاه، برگزاری هفته چاپ توسط انجمن علمی و فناوری چاپ ایران در ۴ روز نمایشگاه و برگزاری کارگاه‌های آموزشی مرتبط با حوزه چاپ اشاره کرد.

ضرورت توجه به صنعت چاپ و بسته‌بندی

عباس تقدسی‌نژاد، مدیرعامل سایت نمایشگاهی شهرآفتاب با بیان اینکه این نمایشگاه در ۱۵ هزار مترمربع برگزار شده، اظهار کرد: ۱۲۰ شرکت داخلی و خارجی در نمایشگاه امسال حضور دارند. ۱۵۰ هیات تجاری از کشورهای خارجی در نمایشگاه امسال شرکت کرده‌اند. صنعت چاپ و بسته‌بندی جزو صنایع اثرگذار در حوزه بین‌الملل است. خوشبختانه در چند سال گذشته در راستای اعتلا و رشد این صنعت در کشور ما نیز اتفاقات خوبی رخ داده است. چاپ در میان ۲۰ صنعت اثرگذار در تولید ناخالص داخلی قرار دارد. براساس آماری که منتشر شده، این صنعت سالانه ۵۰۰ میلیارد دلار گردش مالی دارد. عددی که در سال‌های اخیر، رشد چشمگیری داشته و در ایران به لحاظ ظرفیت‌های بومی، امکان تنوع زیادی دارد.

وی افزود: همه ما وقتی قصد خرید یک محصول را داریم در گام نخست با بسته‌بندی آن روبه‌رو می‌شویم و کار هنری که روی بسته‌بندی محصولات انجام می‌شود، بیش از هر چیز توجه ما را به خود جلب می‌کند. این موضوع نشان می‌دهد در راستای ارتقای کسب‌وکار خود باید به این صنعت توجه ویژه‌ای داشته باشیم. توجه به صنعت چاپ و بسته‌بندی موجب افزایش فروش، ارتقای تولید و در نهایت توسعه صادرات خواهد شد.

مدیرعامل نمایشگاه شهرآفتاب در ادامه با بیان اینکه متاسفانه در چند سال گذشته به یکی از واردکننده‌های عمده محصولات بسته‌بندی تبدیل شده‌ایم، خاطرنشان کرد: کشورهایی مانند امارات، ما را یکی از بازارهای هدف صادراتی خود در زمینه صادرات محصولات بسته‌بندی می‌دانند. با توجه به ظرفیت‌های ذاتی که در کشور وجود دارد، این رویه می‌تواند برعکس شود و قابلیت این را داریم که به کشوری که صادرکننده و برندساز در حوزه محصولات بسته‌بندی است، تبدیل شویم.

انعقاد تفاهمنامه بندرخشک

تقدسی‌‌نژاد در ادامه با اشاره به انعقاد تفاهمنامه بندرخشک با برخی از شرکت‌های زیرمجموعه شهرداری تهران و سازمان‌های مربوطه، عنوان کرد: یکی از اهداف این تفاهمنامه ایجاد شرکت‌های گوناگونی است که می‌توانند در حوزه بسته‌بندی و توسعه صادرات کشور موثر واقع شوند. در این تفاهمنامه نمایشگاه به‌عنوان بخش بازاریابی، منطقه ویژه اقتصادی ری به‌عنوان بخش تولید و در نهایت فرودگاه امام خمینی به‌عنوان بخش توزیع استفاده خواهیم کرد تا زنجیره ارزش کالا را در محدوده مثلثی جنوب‌شهر تهران ایجاد کنیم. مدیرعامل نمایشگاه شهرآفتاب گفت: امیدواریم برگزاری رویدادهای مشابه و اقداماتی که در راستای استفاده و توسعه ظرفیت‌های شهر آفتاب که در حال انجام است، در یک فرآیند بزرگ‌تر موجب شکل‌گیری یک‌یک ناحیه بزرگ اقتصادی و مهم در جنوب تهران شود.

تاثیر شگرف صنعت چاپ بر سایر صنایع

مونا ابروفراخ، مدیرکل دفتر صنایع سلولزی، چاپ و نوشت‌افزار وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه صنعت بسته‌بندی و چاپ کشور در حال معرفی چهره جدیدی از خود است، گفت: برگزاری این نمایشگاه نشانه بارز رشدی است که امروزه در این صنعت در حال رخ دادن است. صنعت چاپ و بسته‌بندی به‌عنوان یک حوزه پیشرو می‌تواند تاثیرگذاری ویژه‌ای در سایر صنایع داشته باشد. آنچه در شرایط امروزی در این حوزه اهمیت بالایی دارد، بحث رسیدن به فناوری است. اگر قرار بر این است که این بخش به‌عنوان یک صنعت زیربنایی و اثرگذار در توسعه صادرات غیرنفتی ایفای نقش کند، باید به فناوری‌های نوین دست پیدا کنیم.

وی افزود: صنعت چاپ و بسته‌بندی یک مزیت و جایگاه ویژه ایجاد می‌کند که این مزیت می‌تواند همه محدوده‌های تولید، توزیع و مصرف‌کننده را به سرحد مناسب برساند. اگر درصدد رشد این صنعت هستیم باید توجه داشته باشیم این حوزه باید در اولویت‌های حرکت‌های شتاب‌دهنده و جهشی باشد تا بتواند اثرگذاری لازم را داشته باشد. یکی از عوامل مهم توسعه این صنعت، تعریف استانداردهایی در حوزه چاپ و بسته‌بندی است که بتواند محصولات ما را در سطح بین‌المللی به صورت شایسته‌تری معرفی کند.

کشورهای منطقه از تجارب ایران استفاده کنند

یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با بیان اینکه تجارب و مهارت‌های خوبی در صنعت چاپ و بسته‌بندی کشور وجود دارد که قابل‌انتقال به شرکا و همسایگان تجاری ما است، گفت:  علاوه بر این، دانش و فناوری‌های موجود نیز قابل اشتراک است. در ایران زمینه‌های همکاری بسیار خوبی در صنعت چاپ وجود دارد. صنعت چاپ در آستانه یک جهش و پیشرفت بسیار خوب در حوزه صادرات و ارتباطات است، دولت نیز از این فعالان این صنعت و صاحبان صنایع حمایت می‌کند. دولت سیزدهم به‌طور قطع از گسترش تعاملات و ارتباطات تجاری با صاحبان صنایع در کشورهای منطقه حمایت خواهد کرد. با همکاری خوب و صمیمانه وزارت صنعت، معدن و تجارت و با اهتمام اهالی صنعت چاپ کشور زمینه توسعه بیش از پیش این صنعت فراهم خواهد شد. وی در پایان گفت: در این میان، امیدواریم در سایه برگزاری این نمایشگاه، همکاری‌ها و قراردادهای خوب کاری و تجاری امضا شود و شاهد موفقیت‌های فعالان صنعت چاپ در کشور باشیم.

سخن پایانی

بی‌تردید می‌توان ادعا کرد نبض فرهنگ هر جامعه‌ای در چاپ و نشر آن می‌تپد و اصولا سطح و میزان کارهای چاپی در یک جامعه از شاخص‌های مهم توسعه‌یافتگی و پویایی فکر و فرهنگ جامعه به‌شمار می‌رود. صنعت چاپ، صنعت بزرگ و بااهمیتی است که در بیشتر کشورهای توسعه‌یافته جهان در بین 5 صنعت نخست جای گرفته است. نبود ماشین‌آلات پیشرفته و فرسودگی دستگاه‌های چاپ کنونی، نوسانات نرخ ارز، نبود قطعات دستگاه‌های چاپ و مشکل تامین مواد اولیه، قوانین دست‌وپاگیر گمرکی، نبود نگاه حمایتی به این صنعت، کاهش استقبال از کالاهای چاپی و سفارشات، مشکلات حاصل از مالیات و بیمه و نبود تسهیلات، اجرا نشدن معافیت‌های مالیاتی، نبود یا کمبود کاغذ، نبود نقدینگی و قوانین نادرست از جمله مشکلات و چالش‌های فعالان این صنعت به‌شمار می‌رود؛ به‌علاوه اینکه این صنعت هم در چند سال گذشته از آسیب‌های کرونا در امان نبوده و با بحران مواجه شده است. با توجه به موارد یادشده حمایت از تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان داخلی صنعت چاپ یکی از ضروریات جهش تولید و کاهش وابستگی به خارج از کشور است. برداشتن موانع تولید، این صنعت را در تحقق جهش تولید درون‌بخشی و برون‌بخشی توانمند خواهد کرد و این صنعت قادر خواهد بود، نقش موتور محرکه کالای ساخت ایران را در داخل و بازارهای منطقه و بین‌المللی ایفا کند.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/488bom