-
دبیر اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند در نشست آیورا:

توسعه منطقه با توانمندسازی زنان محقق می‌شود

نشست کمیته ملی اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند (آیورا) و ایران با محوریت چشم‌اندازها و فرصت‌های موجود برگزار شد.

نشست کمیته ملی اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند (آیورا) و ایران با محوریت چشم ‌ اندازها و فرصت ‌ های موجود برگزار شد. در این نشست مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه، برخی سفرا و کارداران سفارتخانه عضو این سازمان در تهران و کارشناسان اقتصادی و دانشگاهی کشورهای عضو حضور داشتند. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه آبان سال گذشته در سخنرانی مجازی خود در بیست ‌ ودومین نشست شورای وزیران اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به این ظرفیت عظیم همکاری منطقه ‌ ای واقف و مصمم است روابط خود را با این اتحادیه گسترش دهد.

تمایل ایران به افزایش فعالیت در چارچوب آیورا

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه گفت: ایران به افزایش فعالیت در چارچوب آیورا به ‌ ویژه در کریدورها و ترانزیت ‌ های بین ‌ المللی علاقه دارد و متمایل به گسترش مشارکت ‌ ها است.

مهدی صفری ضمن تشکر از حضور دبیرکل آیورا در این نشست گفت: اقیانوس هند به ‌ عنوان سومین اقیانوس بزرگ جهان که بین کشورها و بنادر ارتباط برقرار می ‌ کند، ۵۰ درصد ترافیک بین ‌ المللی و دوسوم کشتی ‌ های نفتی را از خود عبور می ‌ دهد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه کشورهای حاشیه اقیانوس هند در قرن جدید نقش بسیار مهمی در جهان ایفا می ‌ کنند، افزود: سازمان همکاری ‌ های آیورا سازمانی در حال گسترش است و می ‌ تواند به ‌ عنوان پلتفرم بین ‌ المللی و منطقه ‌ ای نقش پررنگ ‌ تری ایفا کند. صفری بیان کرد: این همکاری منطقه ‌ ای موجب گسترش و رشد پایدار می ‌ شود و کشورهای عضو به ‌ عنوان جزئی از کل در آن سهیم هستید. وی موفقیت ‌ ها و همکاری ‌ های حوزه ‌ های حمل ‌ ونقل دریایی، مدیریت ریسک، فناوری ‌ ها، توریسم و تبادلات فرهنگی و توانمندسازی بانوان را نشانگر کارآمدی این پلتفرم دانست. صفری افزود: آیورا به ‌ عنوان یکی از ۷ اتحادیه بزرگ دنیا، در مسیر تحقق اهدافش پیش می ‌ رود و نیازمند گسترش همکاری ‌ های اقتصادی است. معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امورخارجه با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران برای فرصت ‌ های آیورا اهمیت زیادی قائل است، خاطرنشان کرد: تحریم ‌ های غیرقانونی و فشارها سبب نشده ایران نقش خود را در این سازمان، درست ایفا نکند و از زمان عضویت همکاری ‌ های خود را گسترش دادیم و در زمینه سرمایه ‌ گذاری و تبادل علمی فعال بودیم. همچنین در مسائل مرتبط با زنان، اقتصادی، فنی و سیاست ‌ گذاری مشارکت فعال داشتیم. صفری افزود: جمهوری اسلامی ایران به افزایش فعالیت در چارچوب آیورا به ‌ ویژه در کریدورها و ترانزیت ‌ های بین ‌ المللی علاقه دارد و متمایل به گسترش مشارکت ‌ ها است.

وی با تاکید بر اینکه باید این همکاری ‌ ها بهبود یابد و روان شود، گفت: در بخش غربی اقیانوس هند، چابهار می ‌ توان برای فعالیت ‌ های اقتصادی چارچوب ‌ هایی را تعریف کرد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه یادآور شد: در ۲۵ سالگی تاسیس سازمان، باید در حوزه ‌ های مختلف همکاری کنیم و فعالیت ‌ های همه ‌ جانبه داشته باشیم. همه اعضا شایسته توجه هستند و جلسه وزرا در داکا فرصت خوبی برای بررسی راهکارهای همکاری بیشتر است.

آیورا، بستری مهم برای حل چالش های اقیانوس هند

دبیر اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند، آیورا گفت: آیورا به ‌ عنوان یک سازمان مهم، بستر مهمی برای حل چالش ‌ ها است.

سلمان الفریسی با بیان اینکه در منطقه حاشیه اقیانوس هند، بحران ‌ هایی وجود دارد، گفت: آیورا به ‌ عنوان یک سازمان مهم، بستر مهمی برای حل این بحران ‌ ها است. اتحادیه ما امسال برنامه بیست ‌ وپنجمین سالگرد تاسیس خود را به ‌ عنوان یک سازمان منطقه ‌ ای و بین ‌ المللی که کشورهایی را از افریقا و آسیا و استرالیا در بر می ‌ گیرد، برگزار می ‌ کند.

الفریسی ادامه داد: آیورا متشکل از کشورهایی با تنوع مختلف از جزایر کوچک تا اقتصادهای بزرگ است که تلاش می ‌ کند، فهم و درک و همکاری ‌ ها را افزایش دهیم. وی برابری، یکپارچگی سرزمینی و عدم دخالت بیگانگان را از اصول آیورا دانست و گفت: می ‌ خواهیم کشورهای منطقه کنار هم جمع شوند و از این طریق تنش ‌ ها را به حداقل برسانیم. آیورا در سیر تکاملی خود در این قرن توفیق کاهش تنش را داشته است.

دبیر آیورا با اشاره به اینکه ایران همواره عضوی متعهد و فعال است و نقش بسزایی در سازمان ایفا کرده که قابل ستایش است، عنوان کرد: ایران در حوزه توانمندسازی زنان و حقوق آنها تلاش کرده و توسعه منطقه با توانمندسازی زنان روی می ‌ دهد.

الفریسی با تاکید بر اینکه این سازمان بالغ ‌ تر و متمرکزتر شده، تصریح کرد: وزرای آیورا به ‌ منظور درگیر شدن بخش ‌ های مختلف اقتصادی کشورها طرحی تدوین کرده ‌ اند.

وی افزود: ما در پی توسعه متوازن در منطقه هستیم و در مسیر فعالیت ‌ های غیرانتفاعی و پروژه ‌ های توسعه در پی تامین مالی، صندوقی ایجاد شده که باید بیشتر مورد کمک اعضا قرار گیرد و جمهوری اسلامی هم می ‌ تواند از ظرفیت ‌ های این صندوق استفاده و از آن حمایت کند.

دبیر آیورا منطقه اقیانوس هند را به ‌ دلیل ظرفیت ‌ ها و منابع آن برای سرمایه ‌ گذاران خارجی جذاب دانست و گفت: بسیاری در پی سرمایه ‌ گذاری ‌ های بلندمدت در آیورا هستند که در پی ایجاد چارچوبی برای این پروژه ‌ های توسعه هستیم.

الفریسی افزود: قصد داریم همکاری ‌ های خود را با اتحادیه افریقا، آ. ‌ سه. ‌ آن، یونسکو و فائو، بانک جهانی، سازمان عدم تعهد و موسسه ‌ های آموزشی سازمان ملل و اکو، گسترش دهیم. وی ادامه داد: کشورهای توسعه ‌ یافته با تقویت دبیرخانه می ‌ توانند به سازمان کمک کنند. معتقدم دبیرخانه باید موثرتر عمل کند تا به کشورها برای رسیدن به اهداف کمک کند. باید آیورا را شفاف ‌ تر به جهان نشان دهیم و حوزه نفوذ آن را به ‌ عنوان سازمانی اقتصادی معرفی کنیم.

سخن پایانی

اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند (آیورا) شامل ۲۳ کشور افریقای جنوبی، هند، ایران، سنگاپور، مالزی، اندونزی، تایلند، سریلانکا، استرالیا، امارات، عمان، یمن، بنگلادش، کنیا، موریس، تانزانیا، ماداگاسکار، موزامبیک، سیشیل و فرانسه است که از سال ۱۹۹۷ میلادی ( ۱۳۷۵ شمسی) با ابتکار هند و موریس فعالیت خود را آغاز کرد. چین، ژاپن، مصر، انگلیس و امریکا هم کشورهای ناظر در این سازمان بین ‌ المللی هستند.

اتحادیه همکاری ‌ های منطقه ‌ ای کشورهای حاشیه اقیانوس هند برپایه بهبود و تسریع همکاری ‌ های اقتصادی و گردهمایی نمایندگان دولت، تجار و دانشگاه ‌ ها بنا شده و با در نظر گرفتن اصل چندجانبه ‌ گرایی در جهت گسترش تفاهم و همکاری سودمند دوجانبه از طریق اجماع نظر، نگرش تکاملی و عدم مداخله ‌ جویی تلاش کرده و اصولی را در ارتباط با تمامی دول عضو به کار خواهد بست.

جمهوری اسلامی ایران از مارس ۱۹۹۹ (فروردین ۱۳۷۸ ) با تصویب مجلس شورای اسلامی به عضویت این اتحادیه در آمد و از سال ۲۰۰۵ به مدت ۲ سال ریاست دوره ‌ ای ‌ آن را بر عهده داشت و ریاست هشتمین اجلاس را بر عهده گرفت و در حال ‌ حاضر از مهم ‌ ترین اعضای این سازمان محسوب می ‌ شود.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*