جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 03 May 2024
کد خبر: 90851
نویسنده: رپورتاژ
تاریخ انتشار: 1402/05/07 12:13

امداد خودرو شیراز

معرفی انواع تسمه تایم ها و کاربرد های ان
امداد خودرو شیراز

امداد خودرو شیراز 

معرفی انواع تسمه تایم ها و کاربرد های ان

تسمه تایم خوردو به دلیل عملکرد و قابلیت اطمینان بالا به طور گسترده در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. این تسمه ها برای همگام سازی چرخش میل بادامک و میل لنگ در موتورهای احتراق داخلی طراحی شده اند و از زمان بندی دقیق سوپاپ و عملکرد کارآمد موتور اطمینان حاصل می کنند.

انواع مختلفی از تسمه تایم خوردو موجود است که هر کدام ویژگی ها و کاربردهای منحصر به فرد خود را دارند.

Shape1

1- تسمه تایم استاندارد:

این تسمه ها از مواد با کیفیت بالا مانند نئوپرن یا لاستیک با تقویت کننده فایبرگلاس یا فولاد ساخته شده اند. آنها برای اکثر کاربردها استاندارد مناسب هستند و دوام و مقاومت بسیار خوبی در برابر سایش و پارگی دارند.

2- تسمه تایم با دمای بالا:

همانطور که از نام آن پیداست، این تسمه ها به طور خاص برای مقاومت در برابر محیط های با دمای بالا طراحی شده اند. آنها از مواد مقاوم در برابر حرارت مانند لاستیک سیلیکون یا فلوروکربن ساخته شده‌اند و می‌توانند بدون از دست دادن استحکام یا انعطاف‌پذیری خود در شرایط سخت به طور قابل اعتماد عمل کنند.

3- تسمه های تایم مقاوم در برابر روغن:

این تسمه ها برای مقاومت در برابر اثرات مخرب روغن و سایر روان کننده هایی که معمولاً در موتورها یافت می شوند طراحی شده اند. آنها دارای پوشش یا ساختار خاصی هستند که از جذب روغن جلوگیری می کند و عملکرد طولانی مدت را حتی در حضور آلودگی روغن تضمین می کند.

4- تسمه های تایم تقویت شده:

این تسمه ها با لایه های اضافی فیبر یا طناب فولادی تقویت می شوند تا استحکام و دوام آنها را افزایش دهند. آنها برای کاربردهای سنگین یا شرایطی که تسمه در معرض بارهای زیاد یا کشش بیش از حد است ایده آل هستند.

5- تسمه تایم سنکرون:

تسمه های تایم سنکرون دارای دندانه هایی در سمت داخلی هستند که با دندانه های مربوطه روی قرقره ها درگیر می شوند. این طراحی دندانه دار انتقال قدرت دقیق و همزمان را تضمین می کند و آنها را برای کاربردهایی که نیاز به زمان بندی و موقعیت دقیق دارند مناسب می کند.

6- تسمه های تایم سرعت متغیر:

این تسمه ها به گونه ای طراحی شده اند که کاربردهای سرعت متغیر را در جایی که سرعت چرخش نیاز به تنظیم دارد را در خود جای دهد. آنها دارای پروفیل دندانی ویژه ای هستند که اجازه می دهد تا تغییرات سرعت را بدون به خطر انداختن عملکرد یا طول عمر تسمه انجام دهید.


 

مهم است که نوع مناسب تسمه تایم خوردو را برای کاربرد خاص خود انتخاب کنید تا از عملکرد مطلوب و طول عمر اطمینان حاصل کنید. هنگام انتخاب نوع تسمه مناسب باید عواملی مانند شرایط کار، دما، بار و سرعت مورد نیاز را در نظر گرفت. مشاوره با یک تامین کننده یا مهندس آگاه می تواند به شما در تصمیم گیری آگاهانه و به حداکثر رساندن کارایی سیستم کمک کند.


 

با پارگی تسمه تایم چه اتفاقی می‌افتد؟

مدت زمان اعلام شده از سوی کارخانه‌های اتومبیل‌سازی برای تعویض تسمه تایم محصولاتشان متفاوت است، اما میان مردم رایج شده که باید تسمه تایم خودروها را بعد از پیمایش هر ۶۰ هزار کیلومتر تعویض کرد.

البته یادتان باشد که پاره شدن تسمه تایم فقط به دلیل فرسودگی اتفاق نمی‌افتد، بلکه گاهی ممکن است تسمه دینام پاره شده و زیر تسمه تایم برود. این اتفاق هم باعث خارج شدن تسمه تایم از جای خود می‌شود.

به هر حال هرگونه اتفاق برای تسمه تایم به آسیب دیدن موتور می‌انجامد.

در حقیقت به محض پارگی یا رها شدن تسمه تایم، زمانبندی باز و بسته شدن سوپاپ‌ها به هم می‌ریزد. میزان آسیب‌دیدگی هم در اتومبیل‌های مختلف متفاوت است.

مثلا در اتومبیل‌هایی مثل پژو ۲۰۶ یا پژو ۴۰۵ یا سمند، این اتفاق باعث برخورد پیستون و سوپاپ‌ها با یکدیگر شده و سوپاپ‌ها کج می‌شوند و حتی آسیب جدی به سرسیلندر و پیستون وارد می‌شود.

در بهترین حالت هم پارگی تسمه تایم، فقط باعث خاموش شدن اتومبیل می‌شود. پرایدهای قدیمی جزو اتومبیل‌هایی هستند که این اتفاق برایش روی می‌دهد و موتور به دلیل برخورد نکردن پیستون‌ها و سوپاپ‌‌ها آسیب جدی نمی‌بیند.

۳ اتفاق با پارگی تسمه‌ تایم معمول است که عبارتند از:

به هم ریختن زمانبندی باز و بسته شدن سوپاپ‌ها، برخورد پرسر و صدای پیستون‌ها و سوپاپ‌ها و همچنین وارد نشدن مخلوط سوخت و هوا در زمان مناسب به سیلندر و خارج نشدن به موقع دود از آن که باعث کاهش بسیار زیاد نیروی محرکه اتومبیل و در نهایت خاموش شدن آن می‌شود.

زمان تعویض تسمه‌ تایم چه وقت است؟

همان‌طور که گفته شد همه اتومبیل‌ها معمولا داری یک زمان مشخصی برای تعویض تسمه تایم هستند که این زمان توسط کارخانه تولید کننده خودرو در کاتالوگ مشخص شده است. زمان تعویض تسمه‌ تایم ممکن است بر اساس گذر زمان مثلا ۲ سال یا بر اساس پیمایش خودرو مثلا ۶۰ هزار کیلومتر مشخص شده باشد.

این عدد هم بستگی جدی به کیفیت تسمه تایمی دارد که توسط اتومبیل‌ساز استفاده شده است.

مثلا برای برخی از محصولات شرکت فورد، زمان تعویض تسمه تایم بعد از ۱۶۰ هزار کیلومتر اعلام شده است.

یک نکته مهم این است که هنگام خرید اتومبیل دست‌دوم، شما قادر به تشخیص میزان کارکرد تسمه تایم نیستید و فقط یک کارشناس خبره می‌تواند این تشخیص را داشته باشد. به همین دلیل برای اینکه اتفاق ناگواری برای اتومبیل‌تان نیفتد، حتما باید خودرو را به کارشناس نشان دهید تا بدانید عمر تسمه تایم آن چقدر است.

مشاوره 24ساعته امداد خودرو شیراز نجمی مکانیک در خدمت شماست:09172027220

 


نویسنده:
کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/485z9m