-
نویسنده<!-- -->:<!-- --> <!-- -->امیرعباس آذرم‌ونددر تحلیل صمت از وضعیت صنعت کشور در ۱۴۰۱ نمایان شد

کاهش چشمگیر تولید و فروش خودرو

در اسفند سال گذشته، شاخص تولید و فروش شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه در سال گذشته به‌ترتیب با افزایش ۱۲.۸ و ۱۱.۲ درصدی مواجه شده که نسبت به بهمن ۱۴۰۱، شاخص تولید رشد منفی ۱.۵ درصدی و شاخص فروش رشد ۵.۷ درصدی داشته است.

کاهش چشمگیر تولید و فروش خودرو

در این ماه شاخص تولید و فروش رشته فعالیت خودرو و قطعات گرچه نسبت به ماه بهمن کاهش یافتند، اما نسبت به ماه مشابه سال ۱۴۰۰ به ‌ ترتیب ۹۳ . ۲ و ۲۰ . ۳ رشد کرده ‌ اند. شاخص تولید و فروش فعالیت فلز پایه پس از رشد مثبت در بهمن و اسفند ۱۴۰۱ با کاهش ۹ و ۱۳ درصدی مواجه شده است. در آخرین ماه سال گذشته، نرخ رشد ماهانه فعالیت ‌ های صنعتی بورسی رشد ۷ درصدی داشته که بالاترین رشد ماهانه پس از اردیبهشت (ماهی که ارز ترجیحی در آن حذف شد) بوده است. رشد نقطه به نقطه در ادامه روند صعودی ۲ ماه گذشته با ۷ . ۳ واحد درصد افزایش نسبت به بهمن ۱۴۰۱ به ۴۲ . ۸ درصد رسیده است. گفتنی است، میانگین سالانه شاخص نرخ نیز در آخرین ماه پارسال روند نزولی یک سال اخیر خود را ادامه داده و با ۰ . ۴ واحد درصد کاهش نسبت به ماه گذشته میزان ۴۵ . ۳ درصد افزایش را نشان می ‌ دهد. شاخص ماهانه تولید، فروش و نرخ تاحد زیادی می ‌ توانند با دقت مناسب و به ‌ صورت بهنگام تحولات بخش صنعت و معدن را توضیح دهند.

به ‌ گزارش صمت، شاخص تولید، فروش و نرخ صنایع بورسی از اطلاعات ماهانه ۳۰۲ شرکت بورسی استخراج می ‌ شود و باتوجه به اینکه این شاخص با شاخص تولید صنعتی بانک مرکزی و مرکز آمار هم حرکتی مناسبی دارد، با دقت فراوان می ‌ تواند تحولات بخش صنعت و معدن کشور را به ‌ صورت ماهانه رصد کند. تحلیل روند رشد بخش صنعت از جنبه ‌ های گوناگون، عاملی کلیدی در تحلیل ‌ های خرد و کلان اقتصادی و یکی از ارکان تصمیم ‌ گیری در اقتصاد است. شاخص تولید بخش صنعت به ‌ دلیل تاثیر نوسانات سطح فعالیت صنعت بر بخش ‌ های دیگر اقتصاد، به ‌ عنوان یک شاخص مهم اقتصادی کوتاه ‌ مدت مورداستفاده قرار می ‌ گیرد. بازوی پژوهشی مجلس به ‌ صورت ماهانه شاخص تولید، فروش و نرخ شرکت ‌ های بورسی را محاسبه می ‌ کند. اهمیت این شاخص به ‌ روز برای اقتصادی ایران که تحولات زیادی دارد، بیشتر است، زیرا بازخورد شوک ‌ های وارده به اقتصاد و واکنش ‌ های سیاست ‌ گذاران باید در تواتر کمتر از فصل موردرصد قرار گیرد. این در حالی است که آمار رسمی بخش حقیقی تنها به ‌ شکل فصلی و آن هم با تاخیر فراوان منتشر می ‌ شود.نتایج طرح «شامخ» اتاق بازرگانی نشان می ‌ دهد که شاخص مدیران خرید صنعت در اسفند پارسال ۵۹ . ۵ به ‌ دست آمده و بیشترین میزان ۹ ماهه اخیر از تیر را ثبت کرده است. در این ماه همه مولفه ‌ های اصلی افزایش داشتند، اما موجودی مواد اولیه و میزان استخدام تقریبا در مرز خنثی قرار داشتند.در زمستان پارسال، رشد میانگین متحرک 3 ‌ ماهه شاخص تولید افزایش ۱۲ . ۶ درصدی و شاخص فروش آن افزایش ۱۴ . ۷ درصدی را نشان می ‌ دهند. در اسفند سال گذشته از میان ۱۵ رشته فعالیت صنعتی بورسی، ۱۰ رشته فعالیت افزایش در شاخص تولید و ۵ رشته فعالیت کاهش در شاخص تولید داشته ‌ اند. رشته فعالیت ‌ های «خودرو و قطعات»، «سایر کانی غیرفلزی» و «تجهیزات برقی» بیشترین افزایش را در شاخص تولید تجربه کرده ‌ اند. همچنین در اسفند ۱۴۰۱ نسبت به ماه مشابه در سال ۱۴۰۰ ، از میان ۱۵ رشته فعالیت صنعتی بورسی، ۹ رشته فعالیت افزایش در شاخص فروش و ۶ رشته فعالیت کاهش در شاخص را تجربه کرده ‌ اند. رشته فعالیت ‌ های «سایر کانی غیرفلزی»، «تجهیزات برقی» و «کاشی و سرامیک» بیشترین افزایش در شاخص فروش و رشته را تجربه کرده ‌ اند.در اسفند ۱۴۰۱ نسبت به بهمن همان سال، رشته فعالیت ‌ های «سایر کانی غیرفلزی»، «سیمان» و «فلزات پایه» بیشترین افزایش در شاخص تولید و رشته فعالیت ‌ های «خودرو و قطعات» و «محصولات فلزی جز ماشین ‌ آلات و تجهیزات» بیشترین کاهش را در شاخص تولید داشته ‌ اند. همچنین، رشته فعالیت ‌ های «سایر کانی ‌ غیرفلزی»، «سیمان» و «کاشی و سرامیک» بیشترین افزایش را در شاخص فروش و رشته فعالیت ‌ های «دارو» و «کک و پالایش» بیشترین کاهش را در شاخص فروش داشته ‌ اند.در زمان مورد بحث، نسبت به ماه پیش از آن، رشته فعالیت ‌ های «سایر کانی غیرفلزی»، «خودرو و قطعات» و «تجهیزات برقی» بیشترین سهم را در افزایش شاخص تولید و رشته فعالیت ‌ های «کک و پالایش» و «فلزات پایه» بیشترین سهم را در کاهش شاخص تولید داشته ‌ اند. رشته فعالیت ‌ های «سایر کانی غیرفلزی»، «تجهیزات برقی» و «کاشی و سرامیک» بیشترین سهم را در افزایش شاخص فروش و رشته فعالیت ‌ های «کک و پالایش» و «فلزات پایه» بیشترین سهم را در کاهش شاخص فروش داشته ‌ اند.

رشد صنایع بورسی

در اسفند گذشته، نرخ رشد ماهانه نرخ فعالیت ‌ های صنعتی بورسی رشد ۷ درصدی را ثبت کرده که بالاترین رشد ماهانه سال ۱۴۰۱ پس از اردیبهشت بوده است. گفتنی است، میانگین سالانه شاخص نرخ در آخرین ماه سال گذشته روند نزولی یک ‌ سال گذشته را ادامه داده و با ۰ . ۴ واحد درصد کاهش نسبت به شاخص بهمن، ۴۵ . ۳ درصد افزایش داشته است. بررسی شاخص نرخ رشته فعالیت ‌ های بورسی نشان می ‌ دهد که رشته فعالیت ‌ های معدن، فلزات پایه و سیمان بالاترین نرخ رشد ماهانه و رشته فعالیت ‌ های مواد غذایی و آشامیدنی و دارو بالاترین نرخ رشد نقطه به نقطه و همین 2 گروه بالاترین نرخ رشد سالانه را هم تجربه کرده ‌ اند. شاخص تولید رشته فعالیت خودرو و قطعات برمبنای شرکت ‌ های بورسی نسبت به اسفند ۱۴۰۰ افزایش ۹۳ . ۲ درصدی و نسبت به میانه زمستان پارسال، کاهش ۲۰ . ۲ درصدی داشته است. همچنین، شاخص فروش آن نسبت به پایان ۱۴۰۰ افزایش ۲۰ . ۳ درصدی داشته،اما نسبت به بهمن ۱۴۰۱ کاهش ۵ . ۵ درصدی را تجربه کرده است. به ‌ طورکلی شاخص تولید تمام زیربخش ‌ ها و شاخص فروش زیربخش ‌ های قطعات و خودروسازی کاهش یافته است. شاخص تولید رشته فعالیت مواد شیمیایی (جز دارو) نسبت به اسفند ۱۴۰۰ کاهش ۲ . ۶ داشته،اما نسبت به بهمن ۱۴۰۱ افزایش آن ۴ . ۹ درصد برآورد شده است. شاخص فروش در این رشته فعالیت، نسبت به انتهای سال ۱۴۰۰ کاهش ۲ . ۶ درصدی و نسبت به میانه زمستان ۱۴۰۱ کاهش ۲ . ۶ درصدی داشته است. در اسفند پارسال، شاخص تولید شرکت ‌ های معدنی بورسی نسبت به اسفند ۱۴۰۰ با کاهش ۲۹ . ۷ درصدی و نسبت به بهمن ۱۴۰۱ کاهش ۰ . ۴ درصدی مواجه شده است. شاخص فروش شرکت ‌ های معدنی بورسی نسبت به بهمن ۱۴۰۱ ۳۰ . ۱ درصد کاهش یافت و این شاخص نسبت به آخرین ماه سال ۱۴۰۰ افزایش ۱۰ . ۳ درصدی داشته است. شاخص تولید باتوجه به کاهش تولید «گندله» نسبت به ماه پیش از آن اندکی کاهش یافته است. از طرفی، شاخص فروش باتوجه به افزایش فروش «گندله» نسبت به ماه پیش، رشد مثبت ثبت شده است. شاخص تولید و فروش تمام زیربخش ‌ های معدن نسبت به پایان سال ۱۴۰۰ روندی کاهنده داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*