برنامهریزی برای برگزاری نمایشگاه سنگ اصفهان
با هدف توسعه صادرات غیرنفتی انجام شد
به گزارش صمت از اصفهان، این نشست با حضور مسئولان سیاستگذار و برنامهریز در حوزه بازرگانی و تجارت استان، روسای تشکلهای مرتبط با حوزه سنگ و معادن و همچنین فعالان و کارشناسان حوزه سنگ و معادن برگزار شد و تمامی حاضران در آن، بر لزوم برنامهریزی مناسب و فراگیر برای توسعه پایدار صنعت سنگ در استان اصفهان تاکید کردند.
تاکید بر توسعه صادرات
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در این نشست، نمایشگاه سنگ را یک گام مؤثر و مهم برای تحقق نیازهای فعالان کسبوکار عنوان کرد و گفت: در صورتی که نگاه به برگزاری نمایشگاه سنگ اصفهان، بر مبنای توسعه صادرات شکل بگیرد، بخش زیادی از نیازهای این صنعت در استان پوشش داده خواهد شد.
اسماعیل نادری با تاکید بر اینکه نمایشگاه سنگ باید براساس نیاز جامعه و گروههای هدف مرتبط فعالیت کند، افزود: تقویت حوزههای صادراتی در زمینه ماشینآلات و محصولات حوزه سنگ و معادن با دعوت از شرکتهای مدیریت صادرات امکانپذیر خواهد بود که امیدواریم این مهم در نمایشگاه سنگ اصفهان مدنظر قرار گیرد.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با تاکید بر اینکه همه باید دستبهدست هم دهند تا نمایشگاه سنگ اصفهان به بهترین شکل ممکن برگزار شود، ادامه داد: همافزایی در این حوزه سبب خواهد شد اصفهان همچنان بهعنوان فعالترین استان در حوزه سنگ و معادن شناخته شود و تاثیرگذاری عمیقی بر بازار این حوزه در سطح کشور و همچنین کشورهای همجوار داشته باشد.
توجه به تمام سلایق
مجید نایبزاده، مدیر نمایشگاههای داخلی و بینالملل شرکت نمایشگاههای بینالمللی استان اصفهان نیز در این جلسه گفت: تلاش شده در برنامهریزی شانزدهمین نمایشگاه بینالمللی سنگ اصفهان، تمامی سلایق فعالان این صنعت مدنظر قرار گیرد تا با بیشترین همافزایی شاهد برپایی یک رویداد بینظیر باشیم.
تاثیرگذاری بر خارج از مرزها
رئیس کانون سراسری سنگ ایران در این نشست بر لزوم تاثیرگذاری صنعت سنگ ایران در خارج از مرزهای کشور تاکید کرد و گفت: امکانات فرآوری سنگ در ایران بسیار بالاست و میتوان از این امکانات برای توسعه بازار استفاده کرد؛ در این ارتباط، نمایشگاه سنگ باعث میشود بخش زیادی از نیازهای توسعه بازار پاسخ داده شود. رضا احمدی افزود: لازم است از نمایشگاههای سنگ در کشورهای اروپایی الگو بگیریم و براساس آن، قابلیتهای صنعت سنگ اصفهان و ایران را به جهان نشان دهیم.
رئیس گروه توسعه بازار شرکت شهرکهای صنعتی استان اصفهان نیز در این نشست از ارائه تسهیلات بلاعوض به شرکتهای متقاضی حضور در نمایشگاههای بینالمللی خبر داد.
استفاده از تسهیلات بلاعوض
سیدبیژن رفیعیپور گفت: شرکت شهرکهای صنعتی استان اصفهان تلاش میکند از شرکتها برای حضور در نمایشگاهها حمایت کند؛ بر این مبنا شرکتهایی که در شهرکهای صنعتی مستقر هستند، میتوانند از تسهیلات بلاعوض حضور در نمایشگاهها استفاده کنند.
وی ادامه داد: بر این اساس، برای دریافت غرفه تا سقف ۲۵ میلیون تومان و براساس ۸۰ درصد از هزینههای اجاره غرفه توسط شرکت شهرکهای صنعتی استان اصفهان پرداخت خواهد شد.
حضور بهترینها در نمایشگاه
مدیرعامل شرکت رستاک پاد ویژن و مجری برگزاری شانزدهمین نمایشگاه بینالمللی سنگ، معادن، ماشینآلات و صنایع وابسته نیز در این نشست گفت: بهترین فعالان صنعت سنگ و معادن ایران در نمایشگاه اصفهان حضور خواهند داشت.
محمود بندرچی افزود: براساس برنامهریزیها این نمایشگاه از ۳ تا ۶ آذرماه در اصفهان برگزار خواهد شد و میزبان بخش بزرگی از متخصصان و فعالان حوزه سنگ، معادن و صنایع وابسته خواهد بود.
وی تاکید کرد: تلاش شده استانداردهای این نمایشگاه در سطح استاندارد نمایشگاههای کشورهای پیشرفته باشد تا بتوان بازارهای جدیدی از حوزه سنگ را برای فعالان این عرصه ایجاد کرد؛ همچنین تلاش میکنیم شرایطی فراهم آوریم تا شرکتهای بینالمللی از دیگر کشورهای جهان نیز در نمایشگاه حضور داشته باشند.
سخن پایانی
امروز بسیاری از سنگهای موجود در اصفهان همچون لاشتر اصفهان با برند ایتالیا و برخی سنگها نیز با برند چین به بازار عرضه میشود. بهگفته بسیاری از فعالان معدنی یکی از معضلات صنعت سنگ مربوط به صادرات ماده خام یا همان بلوک است که با نرخ مناسب به کشورهای خارجی صادر میشود.
صادرات سنگ خام بدون توجه به فرآوری موجب شده اقتصاد ۶۰ درصد صنعت سنگ زمینگیر شود و نتواند به تعهدات خود عمل کند. در این بین، فعالان معدنی بر اصلاح قوانین و حمایت دولت در این عرصه تاکید دارند.