-
تاکید رئیس‌جمهوری در دفاع از کلیات بودجه ۱۴۰۲:

به رشد اقتصادی ۴ درصدی رسیده‌ایم

کلیات این لایحه با ۱۶۹ رای موافق، ۵۴ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع ۲۳۵ نماینده حاضر در مجلس به تصویب رسید و محمدباقر قالیباف رئیس مجلس پس از اعلام نتایج رای‌گیری از نمایندگان و کمیسیون‌ها خواست تا بررسی جزئیات این لایحه را در دستور کار خود قرار دهند.

به رشد اقتصادی ۴ درصدی رسیده‌ایم

بر اساس ماده واحده لایحه بودجه سال آینده کل منابع و مصارف بودجه کشور به بیش از ۵ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۶۹۶ میلیارد تومان می ‌ رسد. همچنین منابع بودجه عمومی دولت از نظر درآمدها و واگذاری دارایی ‌ های سرمایه ‌ ای به بیش از ۲ میلیون و ۱۶۴ هزار میلیارد تومان و منابع عمومی بودجه به بیش از یک میلیون و ۹۸۴ هزار میلیارد تومان و بودجه شرکت ‌ های دولتی به بیش از ۳ میلیون و ۹۷ هزار میلیارد تومان می ‌ رسد.

رئیس ‌ جمهور پرهیز از استقراض از بانک مرکزی و تنخواه و تحقق درآمدها در سال ۱۴۰۲ را دو ویژگی لایحه بودجه سال آینده عنوان و اظهارکرد: تحقق رشد اقتصادی 4 درصدی از موفقیت ‌ های امسال دولت بود که این سیاست در سال آینده نیز تداوم می ‌ یابد. سید ابراهیم رئیسی در جلسه بررسی کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور در مجلس شورای اسلامی با تشریح شرایط کشور اظهارکرد: هم اکنون شاهد رشد تجهیزات و ابزار تولید به میزان ۵۵ درصد هستیم.

رئیسی به تصویب اعطای کالابرگ الکترونیک به خانوارها در قانون بودجه امسال اشاره کرد و افزود: زیرساخت ‌ ها برای انجام این کار در استان ‌ ها آماده شده است و گزارش آن به زودی به مجلس و مردم ارائه خواهد شد.

رئیس ‌ جمهور تلاش برای تحقق درآمدها در حوزه نفت و مالیات به ‌ ویژه فرار مالیاتی را از دیگر رویکردهای دولت برشمرد و گفت: تلاش شده تا درآمدهای مالیاتی دولت به طور کامل محقق شود.

آیت ‌ الله رئیسی به موفقیت ‌ های در حوزه صنعت هم گریزی زد و گفت: ارزش افزوده بخش صنعت در ۶ ماه اول سال معادل ۵ درصد بوده که از سال ۹۶ تاکنون بی ‌ سابقه است؛ رشد بخش صنعت معادل ۴ . ۹ درصد است.

وی با یادآوری اینکه ارزش افزوده بخش معدن در ۶ فصل متوالی منفی ۷ دهم درصد بوده بود، تاکید کرد: اکنون این شاخص معدنی مثبت شده است. وی شاخص تولید شرکت ‌ های صنعتی و معدنی و بورسی در پاییز امسال را با رشد ۶ تا ۷ درصد اعلام کرد و افزود: این در حالی است که این شاخص در گذشته صفر بوده است.

رئیس ‌ جمهور به افزایش تولیدات صنعتی مانند خودرو اشاره کرد و این آمار را ارائه کرد که در تولید انواع سواری رشد ۱۳ درصدی، وانت ۵۴ دردصدی، اتوبوس و مینی بوس و ون ۱۵۷ درصد به ثبت رسیده است.

آیت ‌ الله رئیسی این را هم اضافه کرد که تولیدات پتروشیمی ۸ درصد و تولیدات لوازم خانگی ۳۷ درصد رشد داشته است. همچنین احراز رتبه هفتم تولید فولاد در جهان در آبان امسال از نشانه ‌ های رشد تولید در این بخش است.

وی در ادامه به افزایش ۱۷ درصد ارزش تجارت کشور در ۱۰ ماهه و افزایش ۱۹ درصدی ارزش صادرات غیر نفتی اشاره کرد و این موارد را نشان دهنده رشد و پیشرفت دانست.

رئیس ‌ جمهور درباره اشتغال گفت: آنچه که دولت برای اشتغال یک میلیون وعده داده بود، اکنون با توجه به مستندات حدود یک میلیون محقق شده است. وی افزایش ۶۰ درصدی خرید تصمینی گندم و افزایش ۷۱ درصدی شرکت ‌ های دانش ‌ بنیان بخش کشاورزی را متذکر شد و گفت: در حوزه تولید و دانش ‌ بنیان در بخش کشاورزی بیش از ۷۰ درصد رشد شرکت ‌ های دانش ‌ بنیان را داشتیم.

4 مسئله اساسی مردم و برنامه دولت

رئیس ‌ جمهور مسکن، معیشت، خودور و سلامت را 4 مسئله اساسی مردم دانست و گفت که دولت علاوه بر بودجه ۱۴۰۲ و برنامه هفتم توسعه، برای آنها برنامه کوتاه ‌ مدت دارد و تاکید کرد «وضعیت در آینده نزدیک حتما متفاوت خواهد شد».

وی ادامه داد: نسبت به بودجه ۱۴۰۲ که در کمیسیون تلفیق بررسی شد و اکنون در صحن مجلس مطرح است، تلاش شده سیاست ‌ های کلی برنامه هفتم مورد توجه قرار گیرد؛ سند ملی آمایش سرزمینی در جهت توزیع امکانات، سند ملی دولت مردمی هم در این لایحه مورد تاکید و توجه قرار گرفته و از درج احکام غیرمرتبط با بودجه اجتناب شده است. احکام دائمی در بودجه نیامده و احکام سنواتی به ‌ صورت جداگانه ارائه شده است.

مختصات بودجه ۱۴۰۲

رئیس ‌ جمهور تصریح کرد: در این لایحه شفافیت و درج تمام منابع و مصارف در سقف بودجه کل کشور مورد تأکید قرار گرفته است. بهبود معیشت مردم، عدالت در پرداخت ‌ ها، کاهش تورم، صرفه ‌ جویی در هزینه ‌ ها، حمایت از بازار سرمایه، افزایش سهم درآمدهای مالیاتی از طریق مؤدیان جدید، مسائل مربوط به حوزه بهداشت و درمان و مهم ‌ تر از همه رشد اقتصادی و موضوع مهم اشتغال مورد توجه قرار گرفته است. نکته دیگر، فعال شدن صندوق ‌ های عدالت و پیشرفت در تمام استان ‌ ها برای اتمام پروژه ‌ های نیمه ‌ تمام و استفاده از درآمدهای استانی است.

آیت ‌ الله رئیسی اظهارکرد: نکته دیگر تامین یارانه نقدی یا کالابرگ ‌ های الکترونیک است که معادل ۳۶۰ همت در نظر گرفته شده است. تامین یارانه نان، رشد متوسط ۲۰ درصدی حقوق شاغلان و بازنشستگان و پیش ‌ بینی حداقل حقوق به میزان ۷ میلیون تومان، معافیت ‌ های مالیاتی درآمدهای ماهانه تا ۷ میلیون تومان، کاهش تعرفه ‌ های گمرکی نهاده ‌ های دامی و کالاهای اساسی از 4 درصد به یک درصد و پیش ‌ بینی برای واردات خودرو از دیگر موضوعات مورد توجه در لایحه بودجه ۱۴۰۲ است.

رئیس ‌ جمهور با اشاره به تخصیص ۳۱ هزار میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال در استان ‌ ها از طریق صندوق عدالت و پیشرفت، اظهارکرد: برای هر استان هزار میلیارد تومان تنخواه در نظر گرفته شده و مازاد درآمدهای حقوق دولتی استان مثل معادن و دیگر درآمدهای دولت برای کمک به اشتغال و پایان یافتن تمام پروژه ‌ های نیمه ‌ تمام اختصاص پیدا کرده است. افزایش اعتبارات تملک دارایی سرمایه ‌ ای به میزان ۲۶ درصد، پیش ‌ بینی تأمین سرمایه از محل تهاتر دارایی ‌ ها و تهاتر نفت برای تولید و پیش ‌ بینی ۵۴۰ همت سرمایه ‌ گذاری برای شرکت ‌ های دولتی نکته مهمی است.

آیت ‌ الله رئیسی ادامه داد: کاهش ۷ درصدی مالیات واحدهای تولیدی، اختصاص ۱۵ همت سهام دولت به صندوق تثبیت سرمایه که کمک بزرگی به بازار سرمایه می ‌ کند، رشد ۴۳ درصدی اعتبارات بخش سلامت، اختصاص ۱۰ درصدی از منافع هدفمندی بابت یارانه ‌ ها دارو از نکات دیگر مورد توجه در بودجه است.

وی اضافه کرد: رشد ۴۳ درصدی اعتبارات بخش سلامت، اختصاص ۱۰ درصد از منابع هدفمندی بابت یارانه دارو، در حوزه مسکن و حمل ‌ ونقل تامین منابع مالی برای حمایت از ساخت مسکن، تامین زمین مورد نیاز برای پروژه ‌ های احداث مسکن و تخفیف مالیاتی برای پروژه ‌ های نهضت ملی مسکن پیش ‌ بینی شده است.

آیت ‌ الله رئیسی عنوان کرد: همه تمام تلاش ما هم امسال و هم برای سال ۱۴۰۲ تلاش ما بر این بوده است که مغایرتی میان درآمدها و هزینه ‌ ها نباشد زیرا کسری بودجه امر پسندیده ‌ ای نیست و مجلس و دولت آن را نمی ‌ پسندند و آثار تورمی هم دارد.

رئیس ‌ جمهوری افزود: ریسک در منابع به حداقل برسد درآمد به نحوی تعریف شده است که ریسک آن حداقلی باشد. البته ممکن است اتفاقات پیش ‌ بینی نشده ‌ ای بیفتد اما تلاش شده ریسک حداقل باشد. سعی کرده ‌ ایم تکالیف بانک ‌ ها را در بودجه امسال به حداقل ممکن برسانیم. مدیریت بر بودجه، مدیریت بانک ‌ ها، مدیریت بازار سرمایه از نکات مورد تاکید در این بودجه است.

آمار بیانگر رشد همه جانبه است

رئیس ‌ جمهوری عنوان کرد: اینکه سوال می ‌ کنند بودجه نسبت به درآمدها چگونه افزایش پیدا کرده است به این شکل است که مالیات مربوط به مودیان جدید و کسانی است که فرار مالیاتی می ‌ کنند.

آیت ‌ الله رئیسی درباره اینکه چرا هزینه ‌ ها افزایش دارد هم موضوع قابل توجهی است و برخی ‌ ها سوال می ‌ کنند، گفت: هزینه ‌ ها یک بخشی مربوط به حقوق و دستمزد است که در امسال حقوق و دستمزد افزایش پیدا کرد و بخشی هم مربوط به ۱۵۰ همتی است که از هدفمندی آمده و در این قرار گرفته است وگرنه اگر بخواهیم اصل آن را حساب کنیم هزینه بیشتر از ۲۱ ، ۲۲ درصد نخواهد شد اما وقتی آنها را هم کنار آن قرار می ‌ دهیم عدد افزایش پیدا می ‌ کند.

آیت ‌ الله رئیسی افزود: همه آمارهای ارائه شده از سوی مرکز آمار، بانک مرکزی و مرکز پژوهش ‌ های مجلس نشان ‌ دهنده رشد در کشور است؛ آنچه ما می ‌ بینیم در رشد اقتصادی، رشد سرمایه ‌ گذاری، رشد تولید و رشد اشتغال همه شاخص رشد را نشان می ‌ دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*