-

آموزش تاتو

تاتو سابقه تاریخی بسیار زیادی دارد؛ از مصر قدیم ( یا حتی قبل­تر) تا به امروز انسان­ها تاتو انجام می­دادند اما تغییرات فرهنگی بسیاری نیز همراه این هنر بوده است است.

در زمان­های قدیم از آن برای مصارف درمانی استفاده می­شد و تقریبا تا سه دهه پیش، تاتو مخصوص قشر خاصی بود و عموم مردم زیاد به این هنر علاقه نداشتند. امروزه طرفداران زیادی در سرتاسر جهان دارد و جایگاه خاصی در صنعت مد و فشن نیز پیدا کرده است. تاتو عملی دائمی بر روی پوست شماست. این هنر با قرار دادن جوهر توسط سوزن در لایه درم پوست شما ایجاد می­شود و در لایه درم، جوهر در این قسمت رسوب می­کند تا طرح شما باقی بماند. پس از بهبودی زخم، رنگ­ها و طرح­ها نمایان می­شوند. در این مقاله به معرفی بیشتر تاتو و آموزش تاتو می پردازیم.

مزایا وو معایب تاتو

مانند هر چیز دیگری، تاتو مزایا و معایبی دارد. برای اکثر مردم درد بیشترین نگرانی است، اما موارد دیگری وجود دارد که به آنها می­پردازیم. در ابتدا باید شما به موارد زیر توجه داشته باشید:

· توجه کنید که تاتو دائمی است و برای پاک کردن آن درد شدیدی دارد و هزینه زیادی باید پرداخت کنید.

· مصرف مواد بی حس کننده و الکل قبل از تاتو زدن اشتباه است در نتیجه ممکن است هنگام انجام تاتو درد و سوزش احساس کنید.

· تاتو هنر سخت و ظریفی است پس در نتیجه تاتو کردن ارزان نخواهد بود.

· تاتو کردن بسته به اندازه و پیچیده بودن طرح شما ممکن است زمان بر باشد و حتی چندین جلسه طول بکشد.

اگر طرحی که انتخاب می ­ ­کنید مناسب نباشد یا از آن خسته شوید، باید آن را پاک کنید. از بین بردن تاتو همانطور که گفته شد حتی اگر یک طرح کوچک باشد هزینه بسیار زیادی دارد. پاک کردن تاتو با استفاده از لیزر صورت می­گیرد.

انتخاب طرح و محل قرار گرفتن تاتو بر روی پوست

یک تاتو می­تواند بسیار معنادار باشد؛ بنابراین برای انتخاب طرح خود بسیار وقت بگذارید و عجله نکنید. اگر هم طرحی را انتخاب کردید، معنای آن را حتما بدانید تا با ارزش­ها و باور­های شما مغایرت نداشته باشد. سبک تاتویی که انتخاب می­کنید هم بسیار مهم است، تاتو سبک­های فراوانی دارد پس اگر طرح سخت و پیچیده­ای انتخاب کردید، مطمئن شوید که تاتوکار حرفه ای را نیز انتخب کنید تا تاتو بی نقصی داشته باشید. اگر هم خود ایده طرحی را در ذهن دارید، می­توانید از تاتوکار خود درخواست کنید که طرح را برای شما آماده کند.

دقت داشته باشید که هرچه طرح بزرگتر باشد بیشتر طول می­کشد پس حین انجام کار صبور باشید. قسمتی از پوست بدن که شما برای انجام تاتو انتخاب می­کنید نیز بسیار مهم است، اکثرا پوستی که روی رگ قرار گرفته باشد مثل مچ دست یا پوستی که روی استخوان باشد و گوشت کم زیر آن ناحیه قرار گرفته باشد، درد بیشتری دارد. شما می­توانید با تاتوکار خود در مورد محل و اندازه خود مشورت کنید.

انتخاب تاتوکار مناسب

سبکی که شما برای تاتو کردن انتخاب می­کنید می­توان شمارا به سمت تاتوکار مناسب که دارای مدرک بین المللی تاتو است،هدایت کند. در ادامه به چند سبک رایج اشاره کرده ایم که می­تواند به شما کمک کند:

· سبک ژاپنی؛ رنگ­های زنده اما خطوط واضح و سبک متمایز

· سایه­های خاکستری؛ طرح­ها بسیار دقیق با سایه­های زیاد ولی تک رنگ

· پرتره­ها؛ طرح­های شبیه رئالیسم اما خاص و بسیار سخت

· رئالیسم؛ درست شبیه به یک عکس یا نقاشی

· سوررئالیسم؛ طرح­های انتزاعی و برگرفته از واقعیت

هنگامی که بندانید سبک مورد علاقه شما کدام است، می­توانید فهرستی از هنرمندانی که برای انجام تاتوی شما مناسب هستند را پیدا کنید. اما انتخاب تاتوکار مناسب فقط با توجه کردن به سبک ممکن نمی­شود. یک تاتوکار در وحله اول باید تمیز و بهداشتی باشد. باید از دستکش یکبار مصرف استفاده کند و محیط کلز تمیزی نیز داشته باشد. تمام وسایل و ادوات او نیز باید استرلیزه شده باشند. بستر کار پوست است و تمیز نبودن تاتوکار می­تواند شما را به بیماری­های خونی مبتلا کند. پس دقت داشته باشید که از جوهر تازه و سوزن یکبار مصرف برای شما استفاده شود. تاتوکار باید حرفه ای باشد؛ نباید در انجام کاری عجله کند و اگر شما برای اولین بار تاتو می­کنید، باید شمارا راهنمایی کند، هنگام درد با شما مدارا کند و انتظارات شمارا برآورده کند. تجربه و سابقه تاتوکار نیز می­تواند راهنمای خوبی برای شما باشد؛ می­توانید به نمونه­کار هنرمند نگاه کنید تا میزان حرفه­ای بودن او در انجام یک تاتو را بسنجید.

مراقبت­های قبل و بعد از انجام تاتو

قبل از انجام تاتو با تاتوکار خود مشورت کنید تا توصیه­های ایمنی قبل و بعد از تاتو را به شما بگوید. توصیه های عمومی قبل از انجام تاتو به شکل زیر است:

· از مصرف الکل، کافئین یا اسپرین خودداری کنید، این مواد خون شما را رقیق می­کنند و رنگ جذب پوست شما نخواهد شد.

· آب مصرف کنید و پوست خود را هیدراته نگه دارید. می­توانید شب قبل از جلسه از کرم مرطوب کننده استفاده نمایید.

· ناحیه محل قرار گرفتن تاتو نباید مو داشته باشد.

· خواب کافی داشته باشید.

بعد از انجام تاتو، باید آن را پانسمان کنید. این پانسمان تا چند ساعت روی پوست شما می­ماند تا زخم تازه دچار عفونت نشود. بعد از آن باید هر جند ساعت یکبار محل با صابون ضد باکتری و آب ولرم با ملایمت تمیز شود. از تمیز کردن تاتوی خود با پارچه یا حوله ساینده خودداری کنید. از ریختن آب داغ روی تاتو یا حمام کردن بپرهیزید، می­توانید محل تاتو را هنگام استحمام بپوشانید. از پوشیدن لباس­های تنگ نیز بپرهیزید. پس از بهبودی، از کرم ضدآفتاب برای جلوگیری از آسیب ­­ های ناشی از تابش خورشید استفاده کنید.

علاقه دارید یک تاتو آرتیست شوید؟ همین حالا شروع کنید!

اگر به تاتو علاقه دارید، طراحی شما خوب است و دوست دارید یک تاتوکار شوید، سریعا دست به کار شوید چون راه زیادی خواهید داشت. درآمد تاتوآرتیست در یک کشور اروپایی بسیار خوب است. آموزش و تمرین دو اصل مهم این حرفه است و استعداد در طراحی مکمل این اصول خواهد بود. این شغل پر درآمد و رو به رشد است و هرروز تکنیک­های جدیدی درباره آن معرفی می­شود. همچنین سبک­های مختلفی دارد که می­توانید با توجه به علاقه خود آن را انتخاب کنید.

اطلاعات زیادی وجود دارد که باید درباره تاتو بیاموزید. شما باید بدانید چگونه تجهیزات محل کار خود را ضدعفونی کنید تا مشتریان و خودتان را سالم نگه دارید، باید درک کاملی از نحوه کار دستگاه تاتو و تنظیم آن داشته باشید، باید در مورد همه موارد و جزئیات کار مانند انواع سوزن و نحوه اعمال آنها بر روی پوست، استنسیل کردن و بانداژ تاتو بعد از انجام کار برای مشتری را بدانید. ناگفته نماند که شما باید فرایند تاتو را نیز آموزش ببینید!

فرایند آموزش تاتو دارای دو بخش علمی و عملی است و بخش علمی، هیچگاه جایگزین دانشی که شما از عملی و تجربه به دست می­آورید نخواهد شد. سعی کنید دوره­های کارآموزی را بگذرانید؛ این دوره­ها به صورت حضوری و آنلاین در داخل و خارج از کشور موجود است و مدرک حاصل از آن آینده شغلی شما را تضمین می­کند. در این دوره شما درباره دستگاه­ها و اصول کار می­اموزید، سبک­های مختلف را یاد می­گیرید، روی پوست مصنوعی تمرین می­کنید و نکات مهمی را درباره برخورد با مشتری را از استاد خود یاد­ می­گیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*